Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af anpart i ApS

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Det er jeg glad for på dine vegne, idet det så er helt efter "bogen".

Er det så det Tonny? Hvordan er værdierne fremkommet i virksomheden. Der er stadigvæk et alvorligt problem, hvis stiftelsen er sket som beskrevet.

/Henrik

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay det er godt at høre, jeg troede lige der var noget grueligt galt.

Tak for al jeres hjælp, jeg tror jeg vil gøre som Linda skrev og købe det via et anfordringsgældsbrev.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Vær sikker på, at værdierne som udgør de 80.000 selskabskapital virkeligt er fulde 80.000 kr værd ved overtagelsen. I princip kunne de være mindre, men også være mere værd og der kunne så være mere eller mindre værdi i selskabet - men er de "præcis" 80 t værd, så er jeg enig - overtag ved at betale 40 t til partner, og han har så ikke nogen skat heller - og du har givet 40 t for at få halvdelen af værdien = 40 t ' hvis det er så simpelt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 31. Jan 09
Indlæg ialt: 171
Fra  Redmark Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm det virker nu ikke så ligetil alligevel. Vi må vide lidt mere.

Er situationen således:

1. i indskyder samlet kr. 80.000

2. selskabet køber computerudstyr, kontorartikler mv af jer for 80.000

3. selskabet betaler med de oprindeligt indskudte 80.000

I så fald har selskabet så nu computerudstyr mv. for 80.000. Men hvad skal der ske med dette. Er det noget af jeres tidligere "private" udstyr, som i nu deler (din makker beholder noget) - eller er det hele stadig hos selskabet? Hvis i deler (eller makkeren beholder noget) skal dette overdrages tilbage fra selskabet og selskabet skal have betaling herfor.

En anden problemstilling er værdien i dag af udstyret. Det er jo sikkert ikke de 80.000 værd, så der bør i fællesskab foretage en vurdering, så den reelle værdi af 50% af anparterne kan gøres op.

Det undrer mig også, at din makker skulle være interesseret i at "forære" dig sin halvdel gratis. Det siger mig, at der er et eller andet "galt" - eller oplysninger vi mangler, for at kunne råde dig.

Vær opmærksom på, at er der reelt værdier (egenkapital) for 80.000 i selskabet, og du kan erhverve hans halvdel svarende til 40.000 gratis, så er du skattepligtig af dette beløb. Dette fordi det bliver en gave fra ham til dig. Og gaver mellem ikke nært beslægtede er almindelig indkomstskattepligtigt.

32 års erfaring indenfor revision, regnskab, skat, IT, rådgivning mv.
Partner i www.redmark.dk

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:

Det er jeg glad for på dine vegne, idet det så er helt efter "bogen".

Er det så det Tonny? Hvordan er værdierne fremkommet i virksomheden. Der er stadigvæk et alvorligt problem, hvis stiftelsen er sket som beskrevet.

/Henrik

Hej Henrik

Jeg er ikke helt med... De er 2 partnere som i fællesskab indskyder værdier i selskabet, som de afregner med selskabskapitalen på kr. 80.000.

Så langt er der vel ikke noget problem?

Som jeg opfatter det, så optages der åbenbart et privat lån til stiftelsen af selskabet. Herefter indskydes værdierne til minimum kr. 80.000, der afregnes med selskabets midler til kapitalajerne. Afslutningsvis afregner kapitalejerne det private lån.

Hvis det er foregået på en anden måde, så er jeg enig i, at der kan være et problem.

Tonny

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

iskoder:
vi allerede har de 80.000 i værdier i form af computerudstyr

Hvordan er "Vi" begrebet kommet ind i selvskabet?

Var det ikke den anden halvdel der har trukket pengene ud efter oprettelsen?

Er det ham der har trukket dem ud mod at overdrage computere & kontorartikler for 80.000 til ApS´et?

Du skal ikke regne med, hvis det undersøges, at Skat er dummere end andre folks børn, forstået derhen at de godt kan se om det er reelt eller ej.

Er selskabet stiftet med eller uden revision?

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Tonny Skov Pedersen:

Det er jeg glad for på dine vegne, idet det så er helt efter "bogen".

Er det så det Tonny? Hvordan er værdierne fremkommet i virksomheden. Der er stadigvæk et alvorligt problem, hvis stiftelsen er sket som beskrevet.

/Henrik

 

Enig, og så ikke der var en side 2 da jeg svarede..

 

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Jeg er ikke helt med... De er 2 partnere som i fællesskab indskyder værdier i selskabet, som de afregner med selskabskapitalen på kr. 80.000.

Jeg opfatter ikke det han skriver som værende identisk med dette.

Jeg opfatter det som at hans ven har ydet et lån på 40.000 hvorefter de har kunnet stille med 40.000 hver som så er indbetalt for køb af selskabet.

Det er den meget vage formulering omkring computere og kontorartikler der vækker bekymring, og man skal i disse tider være velvoksen pc nørd for at bruge den slags penge på pc udstyr i et selskab uden aktivitet.

Køb ren argan olie her

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Entrepreneur - Jan:

Tonny Skov Pedersen:
Jeg er ikke helt med... De er 2 partnere som i fællesskab indskyder værdier i selskabet, som de afregner med selskabskapitalen på kr. 80.000.

Jeg opfatter ikke det han skriver som værende identisk med dette.

Jeg opfatter det som at hans ven har ydet et lån på 40.000 hvorefter de har kunnet stille med 40.000 hver som så er indbetalt for køb af selskabet.

Det er den meget vage formulering omkring computere og kontorartikler der vækker bekymring, og man skal i disse tider være velvoksen pc nørd for at bruge den slags penge på pc udstyr i et selskab uden aktivitet.

Hej

Jeg er helt enig, hvilket også var baggrunden for at spørge lidt mere ind til hele fremgangsmåden.

Tonny

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Før ApS'et blev oprettet var det et enkeltmandsfirma, det var enkeltmandsfirmaet der ejede alt udstyret (store dyre printere, mange computere, servere og som sagt møbler osv). Der var min makker der ejede enkeltmandsfirmaet og jeg var ansat, senere udvidede vi det til et ApS og jeg blev medejer. Vi skulle betale ca. 15 t af de 80 for at udgøre den fulde værdi fordi værdierne ikke var præcis 80 t værd.

Efterfølgende blev firmaet oprettet af advokaten og så har det været mere eller mindre stillestående siden da.

Hvis der er noget galt med forløbet ovenover hvad kan i så anbefale mig at gøre? Jeg har været under den tro at det var en fuldt ud acceptabel måde at opgive værdier på den måde når man skulle oprette et ApS.

På forhånd tak.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)