Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af moms

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 2. Sep 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Har lige startet en lille webshop og er blevet lidt i tvivl om hvornår man bogføre moms ved indkøb.

Jeg har været en fin lille bog igennem bogføring, men kan ikke læse nogen steder om man skal bogfører moms på vare som er købt uden moms.

f.eks:

Jeg køber for 1000 kr uden moms (dvs ingen moms på fakturaen)

Så ville jeg bogføre det sådan her:

K: Bank 1000 kr
D: Vareindkøb 1000 kr

(vi ser bort fra indskud)

I bogen bogfører de således:

K: Bank 1250 kr
D: Vareindkøb DK 1000 kr
D: moms (ind) 250 kr

Men jeg går ud fra at de i bogen har en faktura med moms... Men det fremgår bare ikke nogen steder, og vil gerne være helt sikker.

EU-køb
Og en anden ting vdr indkøb, jeg køber vare i et andet EU-land, de trækker momsen fra på fakturaen, men nu skal det bogføres.

Har søgt rundt herinde og kan ikke lige helt gennemskue det. Når jeg læser inde på skat.dk, så får jeg det indblik af at:

Jeg skal oprette en konto kaldet: "Konto for moms af varekøb m.v. fra udlandet" og beregne momsen af mit køb (eks 1000*25%) og indsætte.

Hvis jeg så er moms registreret, så kan jeg trække beløbet fra igen ved at "indsætte" de 250 kr på min konto for moms (indgående). Dvs 250-250=0. Derefter kan jeg sælge varen på normal vis + moms. Momsen skal derudover også angives på momsangivelsen.

Varekøbet opretter jeg også en konto til: "Konto for EU-erhvervelser", og her bogfører jeg hvor meget jeg har købt for (uden moms). Detil udfyldes moms rubrik A på momsangivelsen.

Er det forstået korrekt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Yes er korrekt.

Husk at skelne mellem varekøb og ydelseskøb vedrørende køb i udlandet/EU.

 

MvH

Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej EmilDK

Hvis ikke det fremgår at fakturaen at der er moms på (enten med beløb eller med tekst a la "af det samlede beløb udgør 20% moms) skal den bogføringsmæssigt behandles som sådan. Den måde du har tænkt dig at bogføre på er dermed korrekt, og din antagelse om at de i bogen har en faktura med moms er ligeledes korrekt.

Angående EU-køb så har du fået rigtigt nok fat i det ved at læse på SKATs hjemmeside.

Edit:
Note to self: Lad nu være med de lange forklarende svar, når nu spørgeren bare skal bekræftes i sine antagelser.

--
Med venlig hilsen

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Fraussing - bogføring | moms | løn | årsregnskab | skat | rådgivning

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Tilmeldt 2. Sep 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter og Claus,

Mange tak :) Så kom jeg det videre i min jagt på at forstå de grundlæggende principper i bogføring :P

Rigtig god dag til jer begge to.

Mvh
Emil

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)