Hej, Har lige startet en lille webshop og er blevet lidt i tvivl om hvornår man bogføre moms ved indkøb. Jeg har været en fin lille bog igennem bogføring, men kan ikke læse nogen steder om man skal bogfører moms på vare som er købt uden moms. f.eks: Jeg køber for 1000 kr uden moms (dvs ingen moms på fakturaen) Så ville jeg bogføre det sådan her: K: Bank 1000 kr (vi ser bort fra indskud) I bogen bogfører de således: K: Bank 1250 kr Men jeg går ud fra at de i bogen har en faktura med moms... Men det fremgår bare ikke nogen steder, og vil gerne være helt sikker. EU-køb Har søgt rundt herinde og kan ikke lige helt gennemskue det. Når jeg læser inde på skat.dk, så får jeg det indblik af at: Jeg skal oprette en konto kaldet: "Konto for moms af varekøb m.v. fra udlandet" og beregne momsen af mit køb (eks 1000*25%) og indsætte. Hvis jeg så er moms registreret, så kan jeg trække beløbet fra igen ved at "indsætte" de 250 kr på min konto for moms (indgående). Dvs 250-250=0. Derefter kan jeg sælge varen på normal vis + moms. Momsen skal derudover også angives på momsangivelsen. Varekøbet opretter jeg også en konto til: "Konto for EU-erhvervelser", og her bogfører jeg hvor meget jeg har købt for (uden moms). Detil udfyldes moms rubrik A på momsangivelsen. Er det forstået korrekt? |
Hej.
Yes er korrekt.
Husk at skelne mellem varekøb og ydelseskøb vedrørende køb i udlandet/EU.
MvH
Peter