Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bil der bruges både privat og erhvervsmæssigt

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 2
Fra  NYE Visioner Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg har en bil som både bruges som firmabil og som privatbil. cirka 75% firma og 25% privat.

hvordan håndterer jeg betaling af forsikring, brændstof, reparation, bilens værdi?

Skal jeg betale disse ting før skat og fradrage moms eller er det noget jeg skal betale privat? og så lade min virksomhed betale mig kørepenge? jeg fører kørebog og betyder det at jeg fx fradrager 75% af momsen på den kørsel som jo er firmarelateret?

 

bh

Per

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Med den fordeling du har mellem firma og privat vil jeg umiddelbart anbefale dig at lade din virksomhed udbetale kørselsgodtgørelse (kørepenge).

Vælges denne løsning er alle omkostninger relateret til bilens drift uden betydning for dit virksomhedsregnskab (såvel momsmæssigt som skattemæssigt). Du vil derimod skulle bogføre kørselsgodtgørelsen i henhold til statens takster, og derudover vil du ligeledes kunne udbetale refusion for udgifter du har afholdt til P-billetter (ikke bøder) i forbindelse med kørsel i firmaregi.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Claus Fraussing Nielsen:

Med den fordeling du har mellem firma og privat vil jeg umiddelbart anbefale dig at lade din virksomhed udbetale kørselsgodtgørelse (kørepenge).

Vælges denne løsning er alle omkostninger relateret til bilens drift uden betydning for dit virksomhedsregnskab (såvel momsmæssigt som skattemæssigt). Du vil derimod skulle bogføre kørselsgodtgørelsen i henhold til statens takster, og derudover vil du ligeledes kunne udbetale refusion for udgifter du har afholdt til P-billetter (ikke bøder) i forbindelse med kørsel i firmaregi.

Der findes nogle ganske udmærkede beregningsmodeller på nettet, hvor man med udgangspunkt i sine egne specifikke forhold kan få klarlagt den optimale fordeling.

Iøvrigt er der ikke fradrag for parkering, når der udbetales kørselsgodtgørelse.

Tonny

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer også an på, hvor mange km du køre i alt og ikke kun fordelingen procentmæssigt - hvis man skal ind og regne på, hvad der bedst kan betale sig.

Er det en hvid eller gulplade bil du har?

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Aug 11
Indlæg ialt: 313
Fra  Talium ApS Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt er der ikke fradrag for parkering, når der udbetales kørselsgodtgørelse.

Godt spottet... Havde vist hovedet under armen for en kort bemærkning.

Til trådsstarter:
Hvis du i min besvarelse udskifter "P-billetter (ikke bøder)" med "broafgift", så skulle den være der.

Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)