Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal vi gå online med C5 eller købe mere plads?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 15. Jul 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Vi driver www.dubuy.dk hvor vi har integreret lagerstyring og automatisk bogføring med C5 light.

Vi har nu et behov for at kunne tilgå C5 fra mere end 1 maskine, hvor programmet ligger på nu.

Derudover har vi ikke mere plads, og spørgsmålet er, om vi skal købe mere plads (ca. 7-8000,- kr.), som formentlig vil dække behovet 1 års tid, hvorefter vi formentlig skal købe plads igen.

Eller om vi skal gå online med C5, hvor vi betaler et mdr. gebyr, men til gengæld har udgiften hver måned.

Er der nogen der har erfaringer/forslag til hvad der måtte være det bedste?

Og - er der nogen der ved om det er nødvendigt at lægge officepakken op i "skyen" også, for at kunne lave udtræk til eks. excel. Det koster nemlig yderligere 250,- kr. om mdr. at have den pakke liggende online.

Jeg håber at modtage nogle gode bud på hvad er bedst/billigst.

Mvh

Kenneth

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Se længere frem... Giver det mening at måske ligge hele din IT , dvs desktop, mail mv. ud i en hosted it løsning? Er i mobile selvom i har en fast pc med C5, kunne det tænkes du vil arbejde fra andre lokationer?

Er i afhængige af support eller har i tilretninger hvor det ikke kan køres som hosted c5 ?

Kan i konvertere jeres c5?

Mvh. Kasper

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Er det databasen I er ved at vokse fra?

Fra Roskilde / Esbjerg
Tilmeldt 12. May 09
Indlæg ialt: 206
Fra  VELOCIGROUP Skrevet kl. 01:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Dubuy.dk:
Vi driver www.dubuy.dk hvor vi har integreret lagerstyring og automatisk bogføring med C5 light.

I skal ihvertfald sikre jer at integrationen virker, hvis I flytter C5 til skyen...

Mht. erfaringer, så er det svært at sige noget konkret med de oplysninger i giver. Det kræver et mere indgående kendskab til jeres C5 og integration.
Derudover kan print fra en hostet løsning også være en udfordring.

Tilmeldt 15. Jul 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper

Pt. ligger c5 på 1 computer, men vi er faktisk 3-4 personer som skulle have adgang til det. Derudover er det også vigtigt at kunne tilgå det fra andre steder, eks. hvis man er på ferie eller lignende.

Vi behøver nok kun 1 bruger til at starte med, da vi ikke arbejder i C5 samtidig.

Giver det mening?

Mvh

Kenneth

Tilmeldt 15. Jul 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja vi har tilkøbt flere gange, og pt. står C5 købet os vel i 20.000,- kr.

Jeg har forstået det således at vi skal betale yderligere ca. 7.000,- kr. for ekstra 150, som vi forventer at kunne holde 1-1½ år mere. Efterfølgende kan vi formentlig komprimere dataerne, da de så vil være 3 år gammel (er det forkert forstået), og så vil den plads vi har, nok være ok fremover - tror jeg....

Alternativet til at lægge det op i skyen er vel at lægge det på en server, så alle kan tilgå det, og altså betale de ekstra penge for pladsen (og serverplads), men hvad der er bedst & billigst - er faktisk spørgsmålet? Smile

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er forskellige strategier med hensyn til databasen. Nu skriver du ikke noget om hvilken version af C5 du kører med, men med nyere versioner følger der så vidt jeg ved et værktøj med til at komprimere databasen. C5 er indrettet på den måde at databasen kun kan vokse, og derfor kan der være en del fri plads i databasen, selvom den brokker sig. På ældre versioner af C5 (der ikke har værktøjet) har jeg selv haft success med at komprimere databasen helt ned til 20% af hvad den var, ved at eksportere alt data og importere i en ny database.

En anden ting du kan gøre er at udskille gamle regnskabs år i en seperat database, og så kun bruge den som opslag hvis det er nødvendigt. Men igen - fjerner du data i databasen skal den komprimeres manuelt via. én af ovenstående metoder.

Som det allerede er nævnt så skal du passe på at du ikke får problemer med de integrationer du har i forvejen. Derudover vil jeg mene, at ja du skal have hosted office pakke med.

Så jeg ville helt klart køre videre som hidtil hvis jeg var dig, og få styr på det med databasen. Der er ingen tvivl om at C5 vil blive ved med at røvrende hive penge ud af dig hvis ikke du får det (Som du selv påpeger).

Med hensyn til deling vil jeg bare smide det over på et delt drev et eller andet sted. Har I ikke mulighed for det?

Tilmeldt 15. Jul 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Steffen

Altså det du mener jeg bør gøre er at købe mere plads til min C5, som forøvrigt er den C5 light version, som er opdateret til dags dato.

Derudover bør det ligge på en computer, som altid står tændt, og som vi alle kan koble på via fjernskrivebord eller hvordan det nu fungerer.

Er det rigtigt forstået?

Det med at komprimere data, er det nemt og kan man læse om det i C5? Eller hvordan dælen kommer jeg i gang med det? Big Smile

Tilmeldt 11. May 05
Indlæg ialt: 133
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja altså jeg ville liiiige se om der ikke var noget at gøre på database fronten inden du går ud og køber en udvidelse. Det er 2 år siden jeg gjorde det sidst, og som sagt er der så vidt jeg ved smartere måder at gøre det på i de nyeste C5 versioner. Jeg har ikke selv C5 at kan teste det på heller, så jeg kan desværre ikke lige slynge en beskrivelse ud af hvordan det gøres. Måske der sidder en C5 ekspert og kigger med som kan forklare det?

Med hensyn til deling, så kan du anskaffe dig en såkaldt NAS. Det er en ekstern harddisk der kan kobles på netværket. Her kan du så dele filer, blandt andet C5 mappen. På PC'en skal C5 installeres normalt men genvejen skal laves om så den peger på filserveren. Igen, jeg har kun gjort dette på en ældre C5 så om det stadig gøres på den måde skal du nok dobbelttjekke.

En NAS kan fåes i alle prisklasser men du kan overveje at gå et par prisklasser op og få en der kan tage online backup automatisk. Pris ca. 2500.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må ærligt indrømme, at jeg intet ved om C5. Men jeg ved til gengæld ret meget om IT-Ledelse og implementering af nye informationssystemer, da jeg arbejder specifikt med det. Så jeg kan godt lige give dig et par gode råd i den retning.

Det du skal regne med, er det samlede økonomiske og organisatoriske udgifter ved at gå over til cloudbaseret løsning. 

F.eks. Hvor meget vil omstillingen koste jer og hvilke gevinster får i til gengæld ud af det? F.eks. kan i overføre jeres data direkte til det nye system eller skal det hele tastes ind igen. 

Hvad vil i spare i strøm, forsikringer ect. ved ikke have jeres egen server stående? 

Er der fordele og ulemper forbundet med, at jeres informationer er placeret i skyen? F.eks. datasikkerhed, nedbrud på egen server, backup ect.

Har du ansatte der først skal lære en ny at arbejde på? Hvad vil udgifterne være ved det?

Gør den nye løsning jer mere fleksible i jeres forretning?

Er den cloudbaseret løsning langsommere end jeres nuværende løsning, når i bruger den?

Hvilket langsigtede gevinster er der at finde? Er det en god ide at gå over til cloud i forhold til jeres fremtidige planer for virksomheden?

Hvor lang tid vil det tage, at gå fra den ene løsning til den anden? Hvad vil det i sidste ende koste jer?

Håber du kan bruge det Smile

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)