Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hensæt feriepenge på ansatte - hvordan

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand skrev det som ofte prisværdigt tydeligt - men i 2007. Her var procenten 12% men jeg ved at mine fratrådte (midlertidige) alle har skullet ha 12,5+1% = 13,5 %. Kan jeg bruge Anette Sands fremgangsmåde og bare ændre procenten til 13,5%. Den er vist her i kursiv - tak for låne AS

Skrevet af Anette Sand den 31. oktober 2007

Jeg har grublet over hvordan man registrerer og beregner Feriepengeforpligtelsen på månedslønnede. Har hidtil kun haft med timelønnede at gøre så jeg er lidt på herrens mark.

Feriepengeforpligtelsen er det almindeligt kun at registrere i forbindelse med afslutningen af året. Man bogfører beløbet i debet på en konto i driften, lav evt. en ny: Feriepengeforpligtelse. Og det samme beløb i kredit på en konto i status (passiver), lav evt. en ny: Hensat feriepengeforpligtelse. Beløbet beregnes som 12% af bruttolønnen.

Sådan gør man det første år. I de følgende år, skal man ikke bogføre hele feriepengeforpligtelsen. Man skal lave en beregning, sådan:

Feriepengeforpligtelse, indeværende år (inklusive evt. ikke afholdt ferie fra tidligere år)

- (minus) tidligere hensat feriepengeforpligtelse

= ændring, som skal bogføres.

Resultatet skal være, at den feriepengeforpligtelse, der står på statuskontoen, er, hvad man faktisk skulle udbetale til Feriekonto, hvis alle medarbejdere forlod jobbet pr. 31.12.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny.

Ja..selvfølgelig skal der korrigeres for afholdt ferie mv.

Sorry...forudsatte, at Cookie var klar over dette.

Cookie..når Danløn er sat korrekt op, burde du anytime kunne trække en liste på den skyldige

forpligtelse.

Du skal tage højde for at du arbejder med 2 kalenderår og 2-3 ferieår, når du kører kalenderåret

i selskabet.

Ja..det bliver nogle komplekse regnestykker af og til.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Cookie!

Du skal forresten trække den 1% fra de 12,5%, såfremt den 1% er udbetalt(normalt i maj), idet

feriepengene er maks. 12,5%.

 

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du i danløn går ind i fanebladet "FERIE" og undermenu "FERIE MED LØN" er der nederst en "SAMLET FORPLIGTELSE ULTIMO" som du burde kunne bruge som retvisende saldo pr. skærings dag.  Det er noget nemmere end at skulle beregne selv, men det forudsætter naturligvis at der løbende er angivet afholdt ferie i systemmet!

Noget nogen somme tider glemmer.

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Cookie..når Danløn er sat korrekt op, burde du anytime kunne trække en liste på den skyldige

forpligtelse.

MvH

Peter

DET HJALP - ja vist kan jeg se forpligtelsen når jeg går alle mulighederne igennem. Og vist kan jeg ved månedsløns indberetning indtaste afholdte ferie dage - så det burde være let.

Jeg tager så 12,5% af det beløb og afsætter - så må revisor ved årsafslutning bare korrigere hvis % sats ikke er korrekt - beløbet % én skal tages af fremgår og stemmer helt med det jeg selv kunne regne ud

HURRA

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Cookie.

Normalt laves beregningen kun ved årsafslutningen...så ved ikke, hvor meget værdi den reelt har.

Forpligtelsen kommer jo kun til udtryk ved fratrædelse af personale eller hele forpligtelsen helt

ude i ekstrema, hvis virksomheden lukker af en eller anden grund.

Den har jo i princippet ikke ret meget med driften af virksomheden at gøre.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej igen Cookie.

Normalt laves beregningen kun ved årsafslutningen...så ved ikke, hvor meget værdi den reelt har.

Forpligtelsen kommer jo kun til udtryk ved fratrædelse af personale eller hele forpligtelsen helt

ude i ekstrema, hvis virksomheden lukker af en eller anden grund.

Den har jo i princippet ikke ret meget med driften af virksomheden at gøre.

MvH

Peter

Længs hen ad vejen helt enig, men i dette tilfælde er det et projekt der ligger som en DEL af virksomheden, og hvor et par medarbejdere har en bonus som er afhængig af netop projekt delens resultat, og hvor de fratræder igen i Januar Februar ved projekt afslutninger. Der er det jo vigtigt ved årsafslutningen at have deres feriepengeopsparing under 2011 med i udgifterne på projektet - når de skal ha dem i jan 2012.

At det så er langt vigtigst 31/12 præcis - no doubt - da det jo ikke er millioner, men ved at tage dem lidt løbende kan ejer bedre se hvor det ender - men det kan sagtens være at gå for meget i detaljer.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. May 17
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen,
Lige et hurtig spørgsmål!
Hvorfor budgetter man med 12,5 %?
Jeg tænker at hvis alle ansætte får en månedlig løn og holder ferie 25 dage, vil det alligevel svaret til 12 måneders løn. Afsætter man 12,5% man har penge at betale hvis ansætte stopper?
Eller skal man budgetter med 12 måneders løn + 12,5% feriepenge? Og hvorfor?

Mange tak for hjælpen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Man afsætter det beløb som ens medarbejdere har til dog i ferie løbende - da de jo kan slutte og så skal disse penge falde. Det betyder, at man år 1 for en ny funktionær afsætter i princip alt personen har optjent - da f.eks. ansættelse fra 1/1 til 31/12 - 2016 jo giver ret til fuld ferie fremover (i 2017 fra maj) Skulle personen sige op eller blive fyret i begyndelsen af 2017 så skylder firmaet de fulde feriepenge til personen.

Når man således har afsat fra start, så vil de efterfølgende år bare være en regulering. Det kan være man skal afsætte mindre, fordi nogen faktisk er sluttet - eller mere fordi man er flere ansatte. I f.eks danløn kan du se hvor mange kroner for hver medarbejder og samlet, forudsat du sørger for hele tiden at indtaste deres afholdte ferie (eller går ind under rettelser og gør samme)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)