Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hensæt feriepenge på ansatte - hvordan

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har bogført en del midlertidige, som får feriepenge ind på feriekonto - men hvad med de som fortsat er ansatte. Der opbygger vi jo en feriepengeforpligtelse på på til 6 uges løn efter et år, men hvor afsætter jeg dem i bogføringen, der er jo ingen udgiftspost der passer i bogføringen, og det er jo også kun latent, så blot behov for at vise man har den kommende udgift.

Kan nogen (aller bedst med summa konti - men alt tages imod med tak) forklare hvorledes det bogføres i konto henseende?

Det må vel være 12,5% af lønnen indtil 6 uger er afsat?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du tænker vel på fierepenge for funktionæransatte.

Du skal udgiftsføre og passivere.

Det er kun første år, den får fuld virkning, idet det efterfølgende kun er forskydninger, der får indflydelse

på resultatet.

Det er 12,5% - 1% ferietillæg i nogle tilfælde.

Ved forskudt regnskabsår bliver det lidt mere kompliceret.

 

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan se lidt mere her

Og det er faktisk et interessant emne, da mange ikke lige er opmærksom på det og får sig en overraskelse når revisoren lige har barberet overskuddet ned med denne hensættelse, men som Peter skriver så er det kun 1. år det gør rigtigt ondt og hvis man vækster med mange nye folk.

Nu kender jeg ikke Summa, men jeg vil oprette en konto der hedder "regulering FP Funktionærer" i driften og en "skyldig FP Funktionærer" i balancen under de skyldige lønposter.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Du tænker vel på fierepenge for funktionæransatte.

Du skal udgiftsføre og passivere.

Jep - så udgiftsføre på en konto jeg så må oprette i gruppen løn, debet Feriepenge ansatte funkt

og

Kreditere en konto under kortfristet gæld - en jeg kunne kalde det samme - Feriepenge afsat til ansatte funkt.

12,5% + 1% af helårslønnen - og ja - vi er startet 1/3, så det bliver 12,5% + 1% af lønnen i perioden 1/3 2011 til 28/2-2012 - og derefter reguleringer?

Korrekt alle tre udsagn?

Hvis det i et ApS til nu kun har været ejeren, og han er ligeglad med om der afsættes feriepenge til han bliver opsagt - så er det vel lidt ligegyldigt for hans løns vedkommende

Tak for din hjælp som vanligtBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Apr 10
Indlæg ialt: 23
Fra  2p Consulting.dk Skrevet kl. 19:29
Hvor mange stjerner giver du? :

I et aps hvor det kun er ejeren der er ansat. Hensætter man normalt ikke til feriepenge.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt..ejeren(direktøren) bliver normalt ikke opfattet som funktionær.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Fino - inget problem med ejeren så, men vil lige pege på det indslag fra Flemming Bach (tax.dk) som tyder på at man KAN afsætte feriepenge til ejeren - og derved skyde skat vil jeg mene - selv om man vel som udgangspunkt IKKE kan få fradrag for latente udgifter. Der står

Den hensættelse vedrørende feriepengeforpligtelse, der svarer til direktørens/hovedanpartshaverens løn, kan fradrages, i det omfang direktøren/hovedanpartshaveren efter samme principper som virksomhedens øvrige funktionærer, har ret til ferie med løn og hermed til feriepenge ved eventuel fratrædelse, TfS 1987, 551 LSR.

De principper kan jo fastslås i en ansættelsesaftale om man vil, og vist er han vel funktionær, så jeg ser det som, at man KAN gøre det, men også kan undlade - og lidt længere nede i linket, at hvis man først er begyndt kan man ikke undlade at gøre det for ejeren

Går det som helt almindelig omkostning skattemæssigt, selvom det jo da er latent og folk teoretisk kan blive til pensionen overtager

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Du tænker vel på fierepenge for funktionæransatte.

Du skal udgiftsføre og passivere.

Jep - så udgiftsføre på en konto jeg så må oprette i gruppen løn, debet Feriepenge ansatte funkt

og

Kreditere en konto under kortfristet gæld - en jeg kunne kalde det samme - Feriepenge afsat til ansatte funkt.

12,5% + 1% af helårslønnen - og ja - vi er startet 1/3, så det bliver 12,5% + 1% af lønnen i perioden 1/3 2011 til 28/2-2012 - og derefter reguleringer?

Korrekt alle tre udsagn?

Hvis det i et ApS til nu kun har været ejeren, og han er ligeglad med om der afsættes feriepenge til han bliver opsagt - så er det vel lidt ligegyldigt for hans løns vedkommende

Tak for din hjælp som vanligtBig Smile

Det er ikke helt korrekt, jvf.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=102999&vId=204295&search=feriepengeforpligtelse*

Der skal følgelig tages højde for afholdt ferie m.v.

Vejledningen fra SKAT er den enkleste, men har du eks. et etableret lønsystem, så kan forpligtelsen ganske enkelt fremgå heraf med helt eksakte beløb.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

et er ikke helt korrekt, jvf.

http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=102999&vId=204295&search=feriepengeforpligtelse*

Der skal følgelig tages højde for afholdt ferie m.v.

Vejledningen fra SKAT er den enkleste, men har du eks. et etableret lønsystem, så kan forpligtelsen ganske enkelt fremgå heraf med helt eksakte beløb.

Tonny

Lønnen kører i Danløn, men der kan jeg så vidt jeg kan se ikke se feriepengeforpligtelsen på funktionærer - kun fratrådte?

Det med at der skal tages højde for afholdt ferie kan jeg forstå kan ha betydning under årets gang i og for sig, der kan jo afholdes alt 1/5 og så vil forplilgtelsen falde selv om der er tjent nye 5 mdr - men det du skriver (og jeg spørger fordi jeg ikke ser det klart i skats tekst) er det, at man hver måned skal ind og regulere for afholdt ferie af sidste års afsatte -med den opsparede løn delt med antal dage det svarer til gange de afholdte dage

og så regulering baseret på den nye ferie der er optjent - med 13,5% af lønnen det år. 

Så kan man jo regulere 31/12 så det bliver præcist - Is that it, eller er det gjort så tosset at kun en revisor kan klare det - det kan vel ikke være muligt?

Og så stadigt 13,5% af beløbene

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)