Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Tvangsopløsning af firma

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Johathan..stadig tråden handler om tvangsopløsning af et selskab.

Om det nu er et ApS, A/S, P/S eller SMBA er da fuldstændig ligegyldigt.

Tråden lægger ikke op til diskussion af lyssky virksomhed eller andet, som ligesåvel kan

foregå i et ApS som i et SMBA.

Det er jo ikke selskabsformen, der afgør dette, men personerne bagved og deres seriøsitet.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian...jeg kontakter dig pr. mail enten i løbet af aftenen eller i morgen tidlig.

Jeg har en anvendelig løsning klar.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:
Nu er jeg ikke revisor, men i min bog lukkes SMBA selskaber på samme måde som anpartsselskaber eller efter aktieselskabslovens § 14.

Det er jeg heller ikke. Men henvisningen til aktieselskabsloven (som iøvrigt er ophævet) og § 14 mente du vel kapital 14 som alene omhandler likvidition. (Lovgivningen om dette er flyttet til selskabslovens §§ 216-221, § 222, stk. 1, § 223-230, § 231, stk. 2 og 3, og §§ 232-235).

Ellers findes reglerne om opløsning i Lov om erhvervsdrivende virksomheder  i §20a og § 21.

Finder som Peter dine kommentaer om lødigheden af SMBA komplet ligegyldig i denne sammenhæng. Tankegangen og lovgivningen omkring SMBA har dybe rødder i den danske andelsbevægelse, hvor selskabsformen er særdeles udbredt.

Som efterhånden skrevet mange gange her på Amino. Der er intet farligt i et SMBA - det der kan gøre det farligt er personerne bag.

/Henrik

 

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Jeg ser frem til at høre fra dig!

Mvh

Krisitan

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Kristian & Peter: Håber I kan få fornøjelse af hinanden, og at du Kristian får det løst på bedste måde. Det ønsker vi jo alle :-)

Til Henrik: Vi må nok hellere parkere den her, da tråden ikke omhandler emnet, som du rigtigt påpeger. Og enige bliver vi vidst heller ikke. Men det kan jo også bare være, at SMBA opfattes forskelligt alt efter, hvilke netværk og miljøer man bevæger sig i? Jeg kender mest til iværksætter- og vækstmiljøerne, og her står SMBA absolut ikke øverst på ønskelisten.

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:
Jeg kender mest til iværksætter- og vækstmiljøerne, og her står SMBA absolut ikke øverst på ønskelisten.

Det er ganske simpelt fordi folk ikke ved bedre - det er jo de færreste der sætter sig seriøst ind i tingene - da de forskellige selskabsformer hver især har deres styrker og svagheder.

Men uanset selskabsform, så kan det altid udnyttes til at snyde andre.

Køb ren argan olie her

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil nu mene, at folk som færdes i vækstmiljøerne (entreprenører, business angels, venture folk, vækstfonde etc.) sætter sig ind i firmakonstruktionerne - men nok herom :-) Jeg er enig i din pointe med, at der kan være styrker og svagheder ved de forskellige selskabsformer. Blot ville jeg aldrig foreslå en iværksætter med seriøse intentioner og en stærk idé at etablere projektet som et SMBA. 

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jonathan Løw:
Jeg kender mest til iværksætter- og vækstmiljøerne, og her står SMBA absolut ikke øverst på ønskelisten.

Problemet er desværre ofte fordomsfulde  og dårlige rådgivere på væksthusene. Et SMBA er ikke altid den bedste løsning, men er absolut en selskabstype, som i nogle tilfælde kan være den ideelle løsning.

Selv synes jeg det er trist at du reklamerer med at arbejde på et væksthus og samtidig har så farvet en holdning til en selskabstype. Hvor er den upartiske rådgivning henne for den iværksætter, der støder på dig?

/Henrik

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

@Henrik: Jeg kan berolige dig med, at væksthusene og deres rådgivere ikke er kategoriske eller énsporede i deres rådgivning. Jeg kan jo godt give nogle inputs i denne debat uden, at jeg dermed til enhver tid vil rådgive en iværksætter til ikke at etablere et SMBA - for sådan har jeg det bestemt ikke. Men jeg skrev konkret i forhold til investeringer, og der er virkeligheden sådan, at kommer man som et SMBA, så får man ingen finansiering i størstedelen af tilfældene.

Det er hårde ord fra din side, at rådgiverne er dårlige og fordomsfulde. Hvad baserer du det på?

Jeg er helt enig med dig i, at der kan være tilfælde, hvor et SMBA kan være en løsning. Eksempelvis er der jo fordele i forhold til indskud, hæftelse og ingen krav om årsregnskab... så det kan naturligvis være godt, hvis man f.eks. går med et projekt eller en ide, man vil prøve af. Jeg ville egentlig blot pointere, at SMBA også rummer en række ting, man skal passe på - herunder bl.a. at det forudsætter flere deltagere, har fri ind- og udtræden samt at kreditorer som oftest vil forlange personlig kaution.

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kristian, 

Dit SMBA selskab er truet med tvangsopløsning fordi selskabet ikke har afleveret regnskab til styrelsen til tiden. Hvis du ikke gør noget som helst, bliver selskabet oversendt til skifteretten og opløst. Hvis du er interesseret i at redde selskabet fra døden, skal du indenfor angivne frister aflevere et regnskab. 

Konsekvensen af tvangsopløsning er, at selskabet dør. Konsekvenser er endvidere at man i cvr registeret kan se, at du efterlader et selskab bag dig, der er tvangsopløst. 

Du kan selv se din tilknytning til selskabet på dette link:

http://www.cvr.dk/Site/Forms/CompanySearch/PersonSearch.aspx

Dette fingeraftryk i CVR på din person vil man kunne se i de næste 20 år.

Hvis selskabet ikke har aktiver, men har en gæld fx. en momsgæld, kan man selvfølgelig IKKE som Peter har redegjort for afgive en betalingserklæring. Denne forudsætter, at man erklærer at selskabet har betalt al gæld. Dette er ikke tilfældet i eksempelt, hvorfor erklæringen vil være noget sludder.

Så skal selkabet i hvert fald først betale den gæld selskabet har. Afgiver man alligevel erklæringen, og bliver det siden opdaget at selskabet har gæld, så hæfter du og din partner herefter for gælden. Det er I nok næppe interesseret i.

Likvidation er ikke en mulighed i eksemplet, fordi selskabet i eksemplet ikke er solvent. Gælden overstiger ligesom de ikkeeksisterende aktiver. Derfor er selskabet insolvent. Det betyder, at selskabet i forbindelse med en opløsning bliver erklæret konkurs.

Hvis man eliminerede gælden, og gjorde selskabet solvent med 1 krone, kunne man måske likvidere selskabet. Likvidationen forudsætter dog, at regnskabet er afleveret, og spørgsmålet er i realiteten, om du har lyst til at anvende de 10.000 dertil, for derefter at anvende mellem 10.000 - 25.000 på en likvidation.

ps. når du vælger rådgivere, advokater eller revisorer, så husk at tjekke om de er det ene eller andet. advokater kan du se på www.advokatnoeglen.dk, revisorer kan du se på følgende link. husk betegnelsen revisor er IKKE en bskyttet titel 

http://www.cvr.dk/Site/Forms/CMS/DisplayPage.aspx?pageid=27

Fremkommer der ikke noget resultat på søgningen, er vedkommende ikke registreret eller statsautoriseret revisor. 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)