Der er gode sider og der er dårlige sider :)
Den gode er at der på rigtig mange af de sider som kunne være blevet til dobbelt indhold (sortering og filtrering), er indsat et canonicaltag, som rent faktisk fortæller Google at de hellere skal tage et kig på originalsiden. Det er positivt at se.
Der hvor den går galt, er fx ved din ønskeliste funktion. Der 301 redirecter og 302 redirecter du væk fra siden, mens du samtidig i din robots.txt fortæller Google at de ikke må crawle den side. Det betyder i grunden at de godt må indeksere siden, og det vil de i mange tilfælde også gøre. Det samme sker rent faktisk også på din søgeresultatside, den må heller ikke crawles, men den må godt indekseres.
Der er en stor misforståelse blandt mange at de tror at robots.txt beskytter mod indeksering, men det gør den bare ikke. Jeg havde heller ikke været ude for en indeksering af mine sider ved brug af robots.txt, indtil jeg begyndte at teste på det. Og der skal altså ikke mere end et link til siden, hvilket jo er nemt at få når brugerne jo kan se siden.
Så der skal ikke være disallow på nogen sider, brug i stedet canonical eller noindex robots metatagget, hvis en side ikke skal indekseres.
Det samme gør sig egentlig også gældende på dine billeder, altså når man klikker på et billede for at se det i større format, er der sat en canonical på, men samtidig er der en disallow på også, og når Google jo ikke må crawle den side, ser de heller ikke det canonicaltag.
Jeg ved god jeg går lidt ned i detaljen, og du ser nok underligt på det jeg skriver, men det er nu vigtigt at selve systemet gør som man vil have når man har med Google at gøre, da der ellers kan ske uventede ting, eller i hvert fald flere af dem.
Du bør få lavet en søgeordsanalyse, både fordi dine tekster er noget ens på alle siderne, så det kan i sig selv godt skabe dobbelt indhold. Søgeordsanalysen gør blandt andet det at se ord som du ikke lige havde tænkt over at bruge i dine tekster, og som kan give dig yderligere besøgende og dermed kan du ud fra det, lave mere unikke tekster end du har i dag.
På dine kategorisider, må der meget gerne være mere beskrivelse, eventuelt indsat under produkterne, så den ikke genere dine produkter for meget. der skal mere fokus på det siden handler om.
Husk at SEO handler om fokus. et eksempel på hvor du ikke har fokus er på din laser pointer 5mw (under grøn laser pointer), hverken i title eller i overskrift står ordet grøn, selvom vi jo har med en grøn laser pointer at gøre. Det står en gang under beskrivelsen, som grøn laser, ikke grøn laser pointer.
Det samme gør sig gældende for en lang række andre produkter og sider.
Brug kun domæne eller firmanavn i title hvor har en mening at bruge det.
Nu vil jeg snart stoppe, da jeg jo ellers bare giver din SEO mand en arbejdsplan at gå ud fra, selvom jeg nu nok allerede har gjort det :)
Skab links til din hjemmeside, det er nødvendigt både for indeksering, men også for rangering i søgeresultatet hos Google. ud over det så sørg også for god intern linkbuilding, da det er med til at løfte de enkelte sider op af rangstien.
Generelt: Skab mere fokus, mere unikt indhold og bedre titles og overskrifter.
Alt sammen burde din SEO mand have gjort noget ved, eller i det mindste bare vide, men da jeg ikke aner hvad du betaler ham, hvor meget han tager i timen, kan jeg jo ikke sige hvor meget han burde have nået. men mange af de ovenstående punkter, basale og noget af det første man begynder at arbejde med, så der burde jo være sket noget på de 2 måneder. Men igen det kommer jo an på hvad du betaler for det SEO arbejde, og om han fx skal arbejde på det hver dag, eller om det bare er en gang om måneden etc. der er jo meget der spiller ind alligevel.
MVH Kim
Læs evt mere på min hjemmeside, SEO tips, SEO ordbog