Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vare skadet af fragtmand, kunde vil returnere?

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomZe:
§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11).

Leveringen er fundet sted i det øjeblik kunden har varen i hænderne, præcist som ved et disk salg. Havde kunden ikke modtaget varen med skaden/nægtet modtagelsen havde det været vores problem.

Vi er vel også enige om skaden er sket inden levering blev foretaget? Det er rigtigt at leveringen er fundet sted når kunden modtager varen, men kunden kan sagtens (i privatkøb) kræve omlevering hvis der er en mangel, jf. købelovens §43.

§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.

Købers tidsfrist er præciseret i §81 i købeloven.

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er altid rettidig.

Den logik du bruger svarer til at man køber en fladskærm i Fona med lidt huller i kassen og ikke kan få den byttet hvis den ikke virker fordi 'levering er fundet sted'. Det holder ikke i forbrugerkøb.

Fra Randers
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :
§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. 
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb. 
Fra København
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  Mogenshoj.dk Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

ThomZe:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. 
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb. 

Fint nok. Så brug §78 sammen med §81 (som jeg skrev før). Det giver det samme.

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.

Virker produktet ikke, er manglen ikke uvæsentlig, så kunden kan bare hæve købet og kræve sine penge tilbage.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ThomZe:

§ 1 a. Loven gælder for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom. 
Stk. 2. §§ 72-87 gælder dog kun i forbrugerkøb.
Stk. 3. §§ 5, 10 og 11, § 17, stk. 2, § 42, § 43, stk. 1 og 2, § 44, §§ 47-49 og 52-54 gælder ikke i forbrugerkøb. 

Hej ThomZe

Der er noget jeg ikke helt forstår.

Hvordan kan det være at du her på Amino søger assistance, får svar som går i mod din overbevisning, og så fortsætter en debat om lovgivningen, når det drejer sig om at få gjort kunden tilfreds og minimere dit tab? - i øvrigt samtidig med at du nok ikke har en kinamands chance for at undgå omlevering eller returnering af pengene..

Hvorfor ikke bruge energien på at tale med din leverandør om at få leveret en ny vare til en rduceret pris, forsøge at få lidt kompensation hos fragtmanden og så selv betale resten og dermed få en tilfreds kunde og så komme videre med din forretning?

I mine øjne virker det uprofessionelt hvis man sælger varer via nettet til 30.000 og man ikke ulejliger sig med at sørge for at man forsikringsmæssigt er dækket ind. Det kan være en begynderfejl, men forhåbentligt en fejl der har fået dig til at snakke med fragtfirmaet eller et forsikringsselskab omkring en alm. eller udvidet transportforsikring, så du aldrig kommer i denne situation igen.

For det første så er der momsen du fratrækker, så er der 24.000 tilbage... og hvis du har en fortjeneste på 30% så er der 16.800 tilbage til kostprisen - det kan da deles i 2 eller 3 og så får du en glad kunde.

Og hvis ikke du har pengene, så sig det til kunden og lav en afdragsordning med ham - det er surt men det er ærligt.

Køb ren argan olie her

Fra Randers
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Varen er ikke mere skadet end den er funktionel og skal have et nyt kabinet, som vi også er ved at prøve at udbedre, men kunden er uhyr utålmodig og på 13 dagen sendte han den tilbage på returretten. og fragtmændene har afvist sagen helt i dag, pga. varen ikke var meldt skadet (skjulte skader) fra kunden i tide. 

Så alt i alt kan vi komme til at afhjælpe kunden og give ham det produkt han har betalt for, men det har altså taget lidt tid pga. typen af vare han har købt ikke er noget man får fra dag til dag. 

Jeg kan jo ikke trylle et nyt kabinet frem til ham på 2 dage, desværre, hvor end jeg gerne ville lukke denne sag. 

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ThomZe:

Varen er ikke mere skadet end den er funktionel og skal have et nyt kabinet, som vi også er ved at prøve at udbedre, men kunden er uhyr utålmodig og på 13 dagen sendte han den tilbage på returretten. og fragtmændene har afvist sagen helt i dag, pga. varen ikke var meldt skadet (skjulte skader) fra kunden i tide. 

Så alt i alt kan vi komme til at afhjælpe kunden og give ham det produkt han har betalt for, men det har altså taget lidt tid pga. typen af vare han har købt ikke er noget man får fra dag til dag. 

Jeg kan jo ikke trylle et nyt kabinet frem til ham på 2 dage, desværre, hvor end jeg gerne ville lukke denne sag. 

Bare af ren nysgerrighed, hvornår meldt kunden fejlen hos jer?

Og det er positivt I er i gang med afhjælpning af fejlen, så mon ikke det altsammen nok skal gå? At kunden er utålmodig er naturligvis ærgeligt, men som kunde må man også give leverandøren en chance for at afhjælpe manglen indenfor rimelig tid, så ud fra den betragtning synes jeg bare du skal tage den med ro og ikke gå i panik. Dette naturligvis underforstået at der er bestilt et nyt kabinet osv osv..

Du kan i øvrigt gøre dig selv og kunden en tjeneste ved at holde nøje øje med leveraingen og melde ud når det er afsendt fra leverandør, ankommer til jer, osv osv via mail - så ved kunden I er på sagen 100%

Køb ren argan olie her

Fra Randers
Tilmeldt 5. Mar 07
Indlæg ialt: 25
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kunden meldte problemet hos os dagen efter modtagelsen, hvor han sendte billeder af skaden på kassen m.m. Og det sendte vi direkte videre til vores leverandør, og kunden har selv fået mails med korrespondancen mellem os, leverandør og fragtmænd så han er holdt informeret. 

Problemet er fragmanden har afslået det fordi kunden har skrevet under på fragtbrevet, hvor der står:
Reklamation skal ske skriftlig indenfor følgende frister:
Ved synlig beskadigelse eller bortkomst (manko) -straks ved godsets modtagelse.

Så nu kører vi den med leverandøren og fragtmanden, i princippet kunne han sagtens bruge hans vare og vente på vi afsluttede sagen så han bare skulle skifte kabinettet (meget nemt at gøre selv og taget max 5 minutter og et par skruer) 

Men tålmodigheden var åbenbart ikke til det, så nu gør han det kun mere besværligt for både ham og os. 

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)