Ja - Kunden kan vel ikke vide om det kun er emballagen, der er skadet - det kan også være han ikke har set skaden. Sidst men ikke mindst: Hvis han har taget imod den og samtidig gjort opmærksom på at emballagen er skadet står du dårligt. Hvis varen reelt set er gået i stykker under transport dækker fragtfirmaet vel?
Varen er beskadiget, kunden har skrevet under på varen uden forbehold, selvom den havde tydelig skade, nu har vi kørt sagen igen som en "skjult skade" da den også så ud til at være væltet da han fik den åbnet.
Det er faktisk - meget hårdt sagt - kundens ansvar.
Problemet er at så snart du sender pakken med fragtmanden, så overdrager du faktisk ansvaret for pakken som nu er i deres varetægt. Når fragtmanden har afleveret pakken og fået en kvittering for afleveringen, så er pakken og ansvaret nu i hænderne på kunden. Det er også sådan en eventuel forsikring vil stille sig over for tingene.
Det er derfor rigtig mange (inklusiv os) simpelthen sætter et mærke på pakkerne, hvor der står at det er kundens ansvar at reklamerer til fragtmanden, hvis pakken er beskadiget ved modtagelsen.
Men det er også her hvor tingene bliver lidt kringlet. For en ting er at kunden har kvitteret for den ødelagte pakke og derved juridisk set selv hænger på problemet. Noget andet er at du nu står med en kunde som ikke er tilfreds og mener at problemet ligger i Jeres hænder. I kommer ikke nogen vegne med at prøve at tørre problemet af på fragtfirmaet, med mindre der er tale om en skjult skade - altså hvor pakken ikke har haft synlige skader. Men hvis kunden allerede har sagt at pakken var ødelagt og ikke har gjort indsigelser (skrevet under på modtagelsen men med forbehold for skader), så er fragtfirmaet ude af dette scenarie. Så er der kun spørgsmålet tilbage om du vil stå fast på at det er kundens eget problem - hvilket det som sagt reelt set er - eller om du vil gøre kunden glad og redde sagen på egen hånd.
Har kunden ikke lavet en anmærkning på fragtbrevet er det svært at komme efter fragtmanden (som iøvrigt har en meget begrænset dækning af skader).
Du må se i købelovens bestemmerlser hvad der står mht. levering og risiko overgang vedr. forbrugerkøb. Umidelbart tror jegat du har en dårlig sag.
Var jeg dig ville jeg nok bare sende en ny vare så du slipper for en vanskelig kunde (men det afhænger jo af prisen) Hvad koster varen?
De fleste speditørers erstatning er som følgende:
"Alle opgaver udføres i.h.t. Nordisk Speditørforbunds almindelige bestemmelser, (NSAB 2000). Bestemmelserne begrænser vort ansvar for bortkomst, forringelse eller beskadigelse af gods til SDR 8,33 pr. kg. og for forsinkelse op til fragtbeløbet, maksimalt SDR 50.000 for hver ordre. "
Det vil sige at du maximalt kan få ca. 70 kr. pr. kg i erstatning. Så handler du med dyre vare vil det være en rigtigt god ide at tegne en transport forsikring.
Jeg havde forstået det sådan at der var tale om en privatkunde, men går nu udfra at det ikke er korrekt når du skriver at varen har kostet 30.000,00 kr
Er det en erhvevskunde som er køber er det jo dine handelsbetingelser der er afgørende for hvor risikoovergangen sker. Alternativt købeloven såfrem du ingen handelsbetingelser har.