Hej Håber nogle kan svare fyldsgørende på mine kommende spørgsmål. Overvejer inden for den kommende tid, at starte en virksomhed hvor jeg skriver regning ud til forskellige firmaer som jeg bliver indlejet hos. Der er kun en bibeskæftiggelse for mig, da jeg med mit arbejder arbejder 2 uger i udlandet og har 3 uger fri. Hvilke faktorer skal jeg medtage når jeg skal prisfastsætte min timeløn Vil ikke have store udgifter på lokale omk etc. Men skal stadig medregne feriepenge, SH og pension etc. men er der andre ting der bør medtages, og eller plejer man og have en fast procentsats man lægger til? Hvad med skatten, hvis jeg lader min indtægter står i firmaet, har hørt nogle snakke om at hvis de står der i 3 år, kan man få 100.000 kr udbetalt og kun svare skat med 25 % af dem er det rigtig? Eller hvordan fungere det, hvis jeg skal have pengene ud af firmaet, der er vel bare som alm. B-indkomst? Hvor tit skal momsafregning foregå, og vil det være muligt for mig at forbedre regnskabet for hvert år meget af det selv, så min udgifter på revisor kan blive så lave så mulige? Ang. et program til, at opsætte regnskabet er der nogle af de gratise som er udemærket til mit lille firma som vil have en omsætning på omkring 200-250.000 kr årligt. Håber der er nogle i dette forum, som kan hjælpe mig Mvh Thomas
|
Alene overskiften er vel uklar
Du skal prissætte din timeløn så højt at du får opgaven på den pris. Hvis du har konkurrenter så skæv til dem.
Dit minimum skal være det mindste du vil tjene + 30% ca til ferie, pension osv. - men da alle tal jo baserer sig på hvad du mener du skal ha, er det helt løse tal og du skal så selv tænke på ferie og pension for den del.
Du skal, hvis du tjener mere end 50.000 dkk pr år oprette CVR selskab og der kan du betale skat direkte af overskud helt som var det løn, eller være under virksomhedsordningen og kun betale skat af det du hæver - 25 skat i virksomhed, som så fraregnes når du senere hæver
Du skal i alle fald forskudsopgive din forventede indkomst som B indkomst i forskud og får giro kort for am bidrag/a-skat tilsendt. Det er muligt at din arbejdsgiver de 2 dage om ugen, kan se det som a-indkomst, i så fald kører han via dit almindelige skattekort.
Moms perioder afhænger af størrelse på virksomheden - mest sandsynligt kvartalsvis
Du kan lave alt regnskab selv hvis du kan alle regler - og der er mange. Min fornemmelser er, at enten sætter du dig meget ind i det og accepterer det tager tid og tårer, eller overlader bogføring til en anden - ex søg under freelancer herinde.
Du bør købe et regnskabs program - Summasumarum eller e-cononomics eller mange andre - Du kan undvære revisor ved 250.000 kr i omsætning, men det er ikke sikkert det er klogt
vh