Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uklare spørgsmål

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber nogle kan svare fyldsgørende på mine kommende spørgsmål.

Overvejer inden for den kommende tid, at starte en virksomhed hvor jeg skriver regning ud til forskellige firmaer som jeg bliver indlejet hos. Der er kun en bibeskæftiggelse for mig, da jeg med mit arbejder arbejder 2 uger i udlandet og har 3 uger fri.

Hvilke faktorer skal jeg medtage når jeg skal prisfastsætte min timeløn Vil ikke have store udgifter på lokale omk etc. Men skal stadig medregne feriepenge, SH og pension etc. men er der andre ting der bør medtages, og eller plejer man og have en fast procentsats man lægger til?

Hvad med skatten, hvis jeg lader min indtægter står i firmaet, har hørt nogle snakke om at hvis de står der i 3 år, kan man få 100.000 kr udbetalt og kun svare skat med 25 % af dem er det rigtig? Eller hvordan fungere det, hvis jeg skal have pengene ud af firmaet, der er vel bare som alm. B-indkomst?

Hvor tit skal momsafregning foregå, og vil det være muligt for mig at forbedre regnskabet for hvert år meget af det selv, så min udgifter på revisor kan blive så lave så mulige? Ang. et program til, at opsætte regnskabet er der nogle af de gratise som er udemærket til mit lille firma som vil have en omsætning på omkring 200-250.000 kr årligt.

Håber der er nogle i dette forum, som kan hjælpe mig

Mvh Thomas

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Alene overskiften er vel uklarStick out tongue

Du skal prissætte din timeløn så højt at du får opgaven på den pris. Hvis du har konkurrenter så skæv til dem.

Dit minimum skal være det mindste du vil tjene + 30% ca til ferie, pension osv. - men da alle tal jo baserer sig på hvad du mener du skal ha, er det helt løse tal og du skal så selv tænke på ferie og pension for den del.

Du skal, hvis du tjener mere end 50.000 dkk pr år oprette CVR selskab og der kan du betale skat direkte af overskud helt som var det løn, eller være under virksomhedsordningen og kun betale skat af det du hæver -  25 skat i virksomhed, som så fraregnes når du senere hæver

Du skal i alle fald forskudsopgive din forventede indkomst som B indkomst i forskud og får giro kort for am bidrag/a-skat tilsendt. Det er muligt at din arbejdsgiver de 2 dage om ugen, kan se det som a-indkomst, i så fald kører han via dit almindelige skattekort.

Moms perioder afhænger af størrelse på virksomheden - mest sandsynligt kvartalsvis

Du kan lave alt regnskab selv hvis du kan alle regler - og der er mange. Min fornemmelser er, at enten sætter du dig meget ind i det og accepterer det tager tid og tårer, eller overlader bogføring til en anden - ex søg under freelancer herinde.

Du bør købe et regnskabs program - Summasumarum eller e-cononomics eller mange andre - Du kan undvære revisor ved 250.000 kr i omsætning, men det er ikke sikkert det er klogt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, mange tak for din fine besvarelse:)

Men hvordan forholder jeg mig hvis jeg vælger slet ikke hæve nogle penge i virksomheden, men bare lader dem stå år efter år? Eller bruger en smule af dem til div. investeringer?

Jeg tjener i mit nuværende job langt over topskat, så jeg der må være en måde jeg nemmeste slipper for at betale så meget i skat?

Sådan noget som kørepenge er det normalt noget der kommer på regning, eller vælger man at trække disse fra over skat som ved en alm. arbejdsplads?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

thomas k:

hvordan forholder jeg mig hvis jeg vælger slet ikke hæve nogle penge i virksomheden, men bare lader dem stå år efter år? Eller bruger en smule af dem til div. investeringer?

Jeg tjener i mit nuværende job langt over topskat, så jeg der må være en måde jeg nemmeste slipper for at betale så meget i skat?

Så skal du under virksomhedsordningen. Der kan pengene blive stående og du betaler 25% virksomhedsskat, og først når du hæver dem, skal du betale "normal" skat  hvor de 25% allerede betalte så trækkes fra.

Kørepenge kan jeg kun for ApS så der må du vente på andre

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du selv lægger bil til, kan du får kørepenge efter statens takster udbetalt skattefrit.

Du skal så føre kørebog.

Om du viderefakturerer er op til dig/din branche. Dog skal du pålægge moms, når du videre-

fakturerer kørepenge.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, endnu engang mange tak, for jeres besvarelser.

Er der nogen måde på, hvorpå jeg kan gøre noget smart med de penge jeg tjener i mit firma så jeg ikke skal betale så meget skat af dem?

Eller hvilken måde er mest rentabel for mig, når jeg på nuværende tidspunkt allerede betaler topskat.

ang. kørebog, er det noget man selv fører personligt, og skriver op hva der er privat og hva der er firmakørsel. Min nuværende bil, skulle jeg gerne bruge som min kommende firmabil også, men så er det noget med at man skal have andre nr. plader på og betale en afgift af denne.

Mvh Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Ja..du kan køre i VSO, som Cookie beskriver ovenfor.

Du kan føre den personlig eller bruge et automatisk system f.eks. Autolog.

Hvis bilen kører rent firma, behøver du ikke føre kørebog.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Vil høre ang. kørepenge, kan man som selvstændig trække det fra i skat, på samme måde som en alm lønmodtager? skriver ikke kørepengene på min regning.

Bruger min firmabil, til at køre samme sted hen næsten hverdag, og derefter køre med en anden som også er selvstændig ud til arbejdspladsen gør det evt nogen forskel?

Mvh

Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Der findes forskellige modeller.

Hvem ejer bilen?

Gulplade eller hvidplade?

Hvad er den værd?

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 19. Aug 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ejer bilen, den er fra 1991 og er ca 12-15.000 kr værd og det er en gulpladetbil..

men kan ikke skrive penge på regning, når jeg sender den så er det ikke muligt for mig trække det fra over skat på deres takst 3,67 kr?

Mvh Thomas

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)