Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Noindex og DC

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål, som I mine egne ører lyder komplet tåbeligt. Men nu vedrører det Google og så har jeg på fornemmelsen, at selv den største omgang galimatias ikke er utænkelig.

På ét af vores sites (site 1) har vi et leksikon - det vil vi gerne bevare der, men få flyttet trafikken fra søgemaskinerne over på et andet site (site 2).

Det jeg tænker på at gøre er, at kopiere lexsiderne over på "site 2" og så indsætte en noindex på siderne på "site 1".

Men jeg skulle ikke undre mig, hvis I nu råber "STOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOP - det er duplicate content, selvom du har levet en noindex og en udeladelse i robots.txt"

Gør I det ??

Vh
Lars

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Løsning ligger i en 301 Redirect, som fortæller at siderne er permanent flyttet til en ny URL.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Schneidereit:
Løsning ligger i en 301 Redirect, som fortæller at siderne er permanent flyttet til en ny URL

Hej Casper

Tak for dit svar - men det jeg gerne vil have er, at siderne forbliver tilgængelig på "site 1" så brugerne af de "bliver" på site 1.

Lyder tåbeligt, men det skyldes at der ligger en del betalingsartikler på "site 1" og de linker til lex'en og vice-versa.

At jeg vil bevare dem der, er af hensyn til brugeroplevelsen.

Vh
Lars 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du kan overveje at indsætte en såkaldt Canonical URL, der på hver eneste leksikonside på site 1 peger på den tilsvarende artikel på site 2 som den "rigtige" artikel.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Frank Hellerup Madsen:
Du kan overveje at indsætte en såkaldt Canonical URL, der på hver eneste leksikonside på site 1 peger på den tilsvarende artikel på site 2 som den "rigtige" artikel.

Tak Frank - den prøver jeg.

Lige et opklarende spm. Skal jeg lade noindex-tagget stå og "spærre" den i robots.txt, så jeg går med både livrem og seler ?

Vh
Lars

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skatteekstrakten:
Lige et opklarende spm. Skal jeg lade noindex-tagget stå og "spærre" den i robots.txt, så jeg går med både livrem og seler ?

Hvis du forhindrer Googlebot i at besøge siderne (på site 1), så vil den ikke opdage de kanoniske elementer på siderne (din henvisning til det "rigtige indhold") - så jeg ville undlade at spærre adgangen.

Du kan se mere om canonical-elementet, som Frank nævner her:

Sådan angiver du kanoniske websider

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skatteekstrakten:

Lige et opklarende spm. Skal jeg lade noindex-tagget stå og "spærre" den i robots.txt, så jeg går med både livrem og seler ?

Hvis du forsøger med en canonical-løsning, vil du netop gerne have Google til at komme forbi dine sider og finde henvisningen til den nye "rigtige" adresse, så du skal ikke spærre med robots.txt.

og du skal heller ikke have noindex på samtidig med canonical, skriver John Mu fra Google i denne to år gamle debattråd om emnet.

Så hvis du vil canonical-vejen, skal det altså være dit eneste tiltag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Der dukkede lige et ekstra spm. op.

Hvis jeg har et indgående link til Side 1 på Site 1 - og jeg har lavet en 301 redirect fra siden til Side 2 på Site 2 - følger værdien af det indgående link så med over til Site 2 ?

Vh
Lars 

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du benytter en "301 Moved Permanently", så følger det meste af linkværdien med.

Jeg har lavet et værktøj, hvor du kan se en URL's HTTP-header, herunder om en URL returnerer en 301 Moved Permanently: HTTP Header Analyse (hvis du skulle være i tvivl, om den viderestiller korrekt).

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)