Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Server-hosting! Hvad har jeg brug for?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Okei! Tak for dine svar! :) 

Hvis andre har noget at byde ind på, er i velkomne. 

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Hvis jeg var ville jeg nok starte med den til 3K pr. måned, og så lave en aftale om opgradering senere.

Der er ikke noget specielt med at det skulle spare med ram, at havde database og webserver på forskellige maskiner, så længe der kun er en frontend-server. Faktisk er det mere optimalt at kører dem på samme maskine, da de så kan tale sammen via pipes (som er hurtigere end tcp).
Faktisk er den første regel for distribueret programmering at man skal lade vær, i flg. Martin Fowler :-)

Du kan evt. bruge nogle værktøjer til at stress teste dit setup, så du kan finde ud af præcist hvad det kan klare. Hos de fleste hosting centre er det ikke noget problem at opgradere, mens de altid staffer når der skal nedgraderes.

Nu ved jeg ikke om du er 100-meter mester i IIS, men hvis ikke så skal du være opmærksom på hvordan session hostes, det er vigtigt at du bruger out-of-process stateserver ellers så vil du opleve udfald når app poolen recycles automatisk hver ca. 27. time. En anden smart ting, ved out-of-process state, er at du kan sætte flere processorer til at afvikle samme app-pool, hvilket kan øge din respons tid.

Så vidt jeg husker er det også relativt nemt at slå zip-komprimering til, hvilket vil spare dig en masse trafik og gøre dine sider hurtigere.

Fra Ringsted
Tilmeldt 19. Mar 10
Indlæg ialt: 266
Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Smid mig en mail på kontakt@casperfischer.dk , så kan jeg sætte dig i kontakt med den helt rigtige omkring leje af fysisk server, virtuel server eller ftp´s.

Mvh Casper Fischer.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Faktisk er det mere optimalt at kører dem på samme maskine, da de så kan tale sammen via pipes (som er hurtigere end tcp).
Faktisk er den første regel for distribueret programmering at man skal lade vær, i flg. Martin Fowler :-)

Det er korrekt det giver naturligvis hurtigere svartid ved at ligge det sammen.
Jeg vil dog alligevel splitte det op af sikkerheds hensyn. Også fordi det gør det bare nemmere at smide en ekstra webserver op.

Lundsby:
Så vidt jeg husker er det også relativt nemt at slå zip-komprimering til, hvilket vil spare dig en masse trafik og gøre dine sider hurtigere.
 

Godt tip. Gør det hvis det er muligt. Bare husk det kræver lidt af processeren i webserveren.

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Arendtsen:

Lundsby:
Faktisk er det mere optimalt at kører dem på samme maskine, da de så kan tale sammen via pipes (som er hurtigere end tcp).
Faktisk er den første regel for distribueret programmering at man skal lade vær, i flg. Martin Fowler :-)

Det er korrekt det giver naturligvis hurtigere svartid ved at ligge det sammen.
Jeg vil dog alligevel splitte det op af sikkerheds hensyn. Også fordi det gør det bare nemmere at smide en ekstra webserver op.

Det giver ikke rigtigt mening, at lægge f.eks. 50% oveni ens hosting udgifter for at det skal være nemmere, at sætte en ekstra webserver op. Primært fordi det ikke er svært iforvejen.
På sikkerhedshensynet er det rigtigt at det er svære at hacke en server end to. Men det er sådan set ligegyldigt, for hvis bare en server bliver hacket, så er katastofen sket. Hacker jeg sql-serveren, kan jeg slette alt data, og hacker jeg webserveren kan jeg slette alt data.

Grundene til at dele op i seperat sql og web-server, eksisterer kun hvis der er flere webservere. Hvor det primært letter deployment og spare licenser, husk en MS SQL koster omkring en 50K. Det kan iøvrigt være en fordel her hvis man kan leje den af udbyder under en SPLA aftale.

Martin Arendtsen:

Lundsby:
Så vidt jeg husker er det også relativt nemt at slå zip-komprimering til, hvilket vil spare dig en masse trafik og gøre dine sider hurtigere.
 

Godt tip. Gør det hvis det er muligt. Bare husk det kræver lidt af processeren i webserveren.

Vi har prøvet det i vores egen farm, og kunne ikke observere nævneværdig ekstra CPU forbrug. Så medmindre man presser sin CPU til det yderste er det næppe et problem. Jeg har heller ikke hverken set eller hørt, om et setup hvor man har slået det fra for at minimere CPU forbruget. Men det kunne være spændende at teste knæk belastning, med komprimering slået til og fra.

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:
Det giver ikke rigtigt mening, at lægge f.eks. 50% oveni ens hosting udgifter for at det skal være nemmere, at sætte en ekstra webserver op. Primært fordi det ikke er svært iforvejen.

Både og. Det kommer jo lidt an på hvad man kan få det til. Men jeg holder på det er bedre at gøre det rigtigt første gang.
Men jo. Jeg kan sagtens se det økonomiske aspekt i at nøjes med een maskine til at starte med.
Og nej det er ikke svært at sætte en ekstra webserver op. Men det er altid noget bøvl at splitte database og webserver ud. I hvert fald på de projekter jeg har været med på.

Lundsby:
På sikkerhedshensynet er det rigtigt at det er svære at hacke en server end to. Men det er sådan set ligegyldigt, for hvis bare en server bliver hacket, så er katastofen sket. Hacker jeg sql-serveren, kan jeg slette alt data, og hacker jeg webserveren kan jeg slette alt data.
 

Så har vedkommende der installerede maskinerne ikke gjort sit arbejde rigtigt.
Der skal kun være begrænset adgang fra en webserver til en database. Webserveren skal kunne gøre de ting den har behov for. Men heller ikke mere.
Webserveren skal helst være sådan sat op at bliver den komprimeteret kan der slettes lokale filer og måske kun nogle begrænsede tabeller på databasen.
Bliver databasen kompromiteret er det noget andet. For det er der det kritiske data ligger.

Lundsby:
Grundene til at dele op i seperat sql og web-server, eksisterer kun hvis der er flere webservere. Hvor det primært letter deployment og spare licenser, husk en MS SQL koster omkring en 50K. Det kan iøvrigt være en fordel her hvis man kan leje den af udbyder under en SPLA aftale.
 

Der er jeg så ikke helt enig. Men det havde du vel gættet. :-)
Dog er jeg enig omkring leje af licensen.

Lundsby:
Vi har prøvet det i vores egen farm, og kunne ikke observere nævneværdig ekstra CPU forbrug. Så medmindre man presser sin CPU til det yderste er det næppe et problem. Jeg har heller ikke hverken set eller hørt, om et setup hvor man har slået det fra for at minimere CPU forbruget. Men det kunne være spændende at teste knæk belastning, med komprimering slået til og fra.
 

Min erfaring er også med de nymodens CPUer er det ikke det store man kan se. Dog kommer det an på hvad der skal komprimeres. Hvis der skal komprimeres store filer og lignende kan det nok godt mærkes.
Hvis I laver sådan en test er jeg da bestemt interesseret i resultatet. 

Fra Brovst
Tilmeldt 20. Jan 09
Indlæg ialt: 425
Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser ikke problemet i bare at købe en enkelt standard maskine og køre det hele derfra - I stedet bruge pengene på dublering, så skidtet ikke går helt ned for dig.

Dennis

Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Jensen:

Jeg ser ikke problemet i bare at købe en enkelt standard maskine og køre det hele derfra - I stedet bruge pengene på dublering, så skidtet ikke går helt ned for dig.

Dennis

Du mener altså at det hele kan køres fra en enkelt maskine. ?
Hvilken af disse 3 løsninger vil du så vælge? Jeg forudsætter så at du har læst hele tråden :)

http://www.networkhosting.dk/00007/00027/00034/ 

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian V. Hansen:

Dennis Jensen:

Jeg ser ikke problemet i bare at købe en enkelt standard maskine og køre det hele derfra - I stedet bruge pengene på dublering, så skidtet ikke går helt ned for dig.

Dennis

Du mener altså at det hele kan køres fra en enkelt maskine. ?
Hvilken af disse 3 løsninger vil du så vælge? Jeg forudsætter så at du har læst hele tråden :)

http://www.networkhosting.dk/00007/00027/00034/ 

Du kan sagtens køre på en maskine. Men det skal være den største af deres udgaver.
Dog ville jeg nok som en anden forslog lave nogle tests på hvordan det kører først.
Så kan man rette op på det inden det går galt i produktion. :-)

Min erfaring siger mig dog det er bedst at splitte det op.
Men det kan sagtens køre på en maskine. :-) 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Arendtsen:
Både og. Det kommer jo lidt an på hvad man kan få det til. Men jeg holder på det er bedre at gøre det rigtigt første gang.
Men jo. Jeg kan sagtens se det økonomiske aspekt i at nøjes med een maskine til at starte med.
Og nej det er ikke svært at sætte en ekstra webserver op. Men det er altid noget bøvl at splitte database og webserver ud. I hvert fald på de projekter jeg har været med på

De gange jeg har gjort det har det bare været at ændre en linie i enten web.config eller connectionstring.config, og det har virket fint! Hvilket problemer er det du har oplevet?

Martin Arendtsen:
Så har vedkommende der installerede maskinerne ikke gjort sit arbejde rigtigt.
Der skal kun være begrænset adgang fra en webserver til en database. Webserveren skal kunne gøre de ting den har behov for. Men heller ikke mere.

Det er en Umbraco installation, så database-brugeren har adgang til at CRUD på alt indholdet i databasen. Andet giver ikke mening. Det betyder at hvis webserveren bliver hacket så kan man få slettet alt data.

Martin Arendtsen:

Lundsby:
Grundene til at dele op i seperat sql og web-server, eksisterer kun hvis der er flere webservere. Hvor det primært letter deployment og spare licenser, husk en MS SQL koster omkring en 50K. Det kan iøvrigt være en fordel her hvis man kan leje den af udbyder under en SPLA aftale.
 

Der er jeg så ikke helt enig. Men det havde du vel gættet. :-)

Har du flere sikkerhedshensyn end det nævnte, som gerne skulle være tilbagevist. Eller har du andre grundene til at fortrække en to server løsning ?

 

 

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)