Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Server-hosting! Hvad har jeg brug for?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber der er nogen der har lidt erfaring i server-hosting. Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan udregne trafik og hvad der kan køre uden nedetid. 
Jeg skal bruge en server, der kan holde gang i f.eks. 100 hjemmesider. (et ca tal)
Den skal hoste de 100 hjemmesider, styre mail-server og eventuelt et betalingsmodul.  

De 100 hjemmesider, vil være forbundet til en touch-løsning, hvor diverse gæster kan bruge dem på diverse sider, bestillingsformular, mail-formular osv.  Der vil være billeder, og videoer på siderne. 
Hjemmesiderne er lavet i platformen Umbraco, og fylder ikke mere end 40-60 mb pr. enhed(hjemmeside, udover Umbraco)

 Jeg har set på denne løsning. Den til 4.500 kr md. 
http://www.networkhosting.dk/00007/00027/00034/

Hvordan er den og kan den findes billigere/bedre andre steder?

Der skal være fin mulighed for at udvide med flere hjemmesider på serveren og serveren skal køre med aspx. 

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian V. Hansen:

Jeg skal bruge en server, der kan holde gang i f.eks. 100 hjemmesider. (et ca tal)
Den skal hoste de 100 hjemmesider, styre mail-server og eventuelt et betalingsmodul.  

De 100 hjemmesider, vil være forbundet til en touch-løsning, hvor diverse gæster kan bruge dem på diverse sider, bestillingsformular, mail-formular osv.  Der vil være billeder, og videoer på siderne. 
Hjemmesiderne er lavet i platformen Umbraco, og fylder ikke mere end 40-60 mb pr. enhed(hjemmeside, udover Umbraco)

Brian V. Hansen:
 Jeg har set på denne løsning. Den til 4.500 kr md. 
http://www.networkhosting.dk/00007/00027/00034/

Jeg ville nok vælge at køre med en to maskiners løsning.
En til databaserne bagved og en webserver foran.
Dette giver en bedre udnyttelse af hukommelsen især for Databasen (jeg antager her det er en MSSQL)
Ud fra den side tror jeg du vil være bedre stillet hvis du tog nummer et og nummer to.
Om det kan gøres billigere. Muligvis hos http://www.hetzner.de men du skal huske på Windows løsninger er lidt dyrer end linux løsninger da Windows licensen koster noget.

Med mit forslag kan du hvis det bliver nødvendigt altid indsætte endnu en webserver og på den måde udvide så man kan håndtere flere sider.

/Martin

Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for dit forslag! 

Ja. Kan godt se ideen med at bruge 2 servere.

Den ene til platformen. incl betalingsmodul

og den anden til mailserver. Hvis jeg har forstået det helt rigtigt.

Men hvordan kan jeg egentlig finde ud af hvor meget disse servere kan trække yderligere?

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian V. Hansen:

Ja. Kan godt se ideen med at bruge 2 servere.

Den ene til platformen. incl betalingsmodul

og den anden til mailserver. Hvis jeg har forstået det helt rigtigt.

Ikke helt.

Du lægger webserver og mailserver på samme maskine og ligger så databasen på den anden. Den kan så sagtens stå og lave andre ting samtidig. Men jeg ville primært reservere den til database brug.
Skulle jeg designe det ville jeg bruge tre maskiner.

En til mail, en til database og en til web.

Brian V. Hansen:
Men hvordan kan jeg egentlig finde ud af hvor meget disse servere kan trække yderligere?
 

Se det er jo forskelligt afhængigt af hvordan websitesene er skruet sammen.
Og jeg har ikke lige noget sted at henvise til. Men mit bud vil være at du nok skulle tage to mellem løsninger for at være på den sikre side.
Ellers er der nok andre der har et bud. :-) 

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 18:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian V. Hansen:
Men hvordan kan jeg egentlig finde ud af hvor meget disse servere kan trække yderligere?

Hej Brian.

Det er umuligt at sige, uden at kende detaljerne i din applikation, f.eks. kompleksiteten i database opslag mv. og hvor kraftige serverne er (processortype, ram osv). Den bedste måde er at du får sat et test miljø op, evt. på nogle stand maskiner (hvad du nu har adgang til). Lav en test med f.eks. 10 klienter (hjemmesider på) og mål belastningen på maskinen.

Hvis du på nuværende blot jagter "budget" priser for at se om din ide kan være rentabel, vil et godt bud være at du kan køre det på 1 evt. 2 servere som anden har foreslået. Så har du da et udgangspunkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian V. Hansen:

Hej

Håber der er nogen der har lidt erfaring i server-hosting. Jeg ved ikke helt hvordan jeg kan udregne trafik og hvad der kan køre uden nedetid. 

Jeg skal bruge en server, der kan holde gang i f.eks. 100 hjemmesider. (et ca tal)
Den skal hoste de 100 hjemmesider, styre mail-server og eventuelt et betalingsmodul.  

De 100 hjemmesider, vil være forbundet til en touch-løsning, hvor diverse gæster kan bruge dem på 

Hvor mange daglige besøgende regner du med per side? Vil trafikken være jævnt fordelt ud over døgnet, eller vil der forekomme peaks?

Det er meget svært at vurdere, hvad du har brug for. Hvis der er 2-10 besøg per site per dag, kan du måske nøjes med en VPS kombineret med Varnish caching. Hvis der er flere tusinde besøg per site, skal du måske overveje en clusterløsning, hvor du kører med 1 eller 2 webservere og en dedikeret databaseserver.

Hvis du ikke har nogen idéer om loadniveauerne, kunne det måske være en idé at begynde med en cloudserver, der let kan skaleres op (eller ned) og se, hvad der kræves -- og så bygge på med bare metal.

Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik K.:

Hej Brian.

Det er umuligt at sige, uden at kende detaljerne i din applikation, f.eks. kompleksiteten i database opslag mv. og hvor kraftige serverne er (processortype, ram osv). Den bedste måde er at du får sat et test miljø op, evt. på nogle stand maskiner (hvad du nu har adgang til). Lav en test med f.eks. 10 klienter (hjemmesider på) og mål belastningen på maskinen.

Hej Henrik. Tak for dit svar.
Platformen er ikke så kompleks. Den består kun af tekst, billeder og lidt video. Der er ikke noget videre tungt at loade, men der kan være op til 100 sider i et system. 

F.eks. 

1 system med billeder, videoer og 100 sider. ca. 50 mb ialt.

1 system med billeder, videoer og 70 sider. ca. 40 mb. ialt

1 system med billeder, vidoer og 80 sider. Ca. 60 mb ialt.

osv..

Og dem kan der eventuelt være 100 forskellige af.  Men regner ikke med at det svinger ret meget ud fra de 3 måder jeg har listet op. da de fleste systemer ligner hinanden.

Der er dog også et betalingsmodul som skal være central for alle 100 systemer. (muligvis 2 betalingsmoduler). Dette modul skal disse ca. 100 systemer bruge.

Mht. "besøgende"/"brugere" er dette et svært tal at finde. Men ud fra 100 forskellige systemer, er der nok 10 brugere pr. time x systemer. Systemerne er en online touch løsning som bruges via touchskærme, hvor brugeren skal navigere rundt i tekst og billeder, og finde oplysninger. 

10 brugere x 100 systemer = 1000 brugere i timen. 

Her er listet nogle muligheder op,som jeg har kig på hos Networkhosting.dk

Server nr. 1 (Billigst)

  • Cloud Computing
  • Ubegrænset antal domæner/webhoteller
  • VMware virtualiseret server
  • 1 CPU Xeon 5680 3.3 ghz 
  • 2 GB RAM
  • 25 GB storrage
  • 25 GB imagelevel remote backup
  • Internet Information Service 7.0
  • ASP (Active Server Pages)
  • ASP.NET (Microsoft .NET Framework)
  • Fuld fjernkontrol evt. via Terminal Service eller VNC
  • Fri trafik eller efter aftale fra sag til sag.
Server nr. 2 (mellem)
  • Cloud Computing
  • Ubegrænset antal domæner/webhoteller
  • VMware virtualiseret server
  • 2 CPU Xeon 5680 3.3 ghz
  • 4 GB RAM
  • 50 GB storrage
  • 50 GB imagelevel remote backup
  • Internet Information Service 7.0
  • ASP (Active Server Pages)
  • ASP.NET (Microsoft .NET Framework)
  • Fuld fjernkontrol evt. via Terminal Service eller VNC
  • Fri trafik eller efter aftale fra sag til sag.
Server nr. 3 (dyrest)
  • Cloud Computing
  • Ubegrænset antal domæner/webhoteller
  • VMware virtualiseret server
  • 4 CPU Xeon 5680 3.3 ghz
  • 6 GB RAM
  • 150 GB storrage
  • 150 GB imagelevel remote backup
  • Internet Information Service 7.0
  • ASP (Active Server Pages)
  • ASP.NET (Microsoft .NET Framework)
  • Fuld fjernkontrol evt. via Terminal Service eller VNC
  • Fri trafik eller efter aftale fra sag til sag.

 

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Umbraco har jo en automatisk cache så der skal der ikke være problemer. Det jeg tror der er vigtigst her er hvor dine videoer ligger. Fordi så er vi ude i noget trafik mængde der skal tages højde for. For 100 sider er jo ingenting.
Fra DK
Tilmeldt 6. Mar 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Niels Henriksen

Billederne og videoerne skal ligge på samme server som umbraco.

Hvis en mulighed for at køre 2 servere, er den bedste.

Så kan jeg gøre som første råd, at køre databaserne på én server(måske kan denne også bruges til betalingsmodul?) og webdelen på anden server(incl. videoer).?

 

Besøg min musikblog hvor jeg anmelder danske album og singler

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:50
Hvor mange stjerner giver du? :
På server 1 kan du lægge database og mailserver. Her kan du bruge hmailserver hvis den stadig findes.

På server 2 har du sites, billeder, video osv ( dette gælder også betalingsløsning).

Mit servervalg har ingen reference til de muligheder du har men jeg vil tro at webserveren får mere arbejde end databasen.
Side 1 ud af 4 (36 indlæg)