Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medejer i Dansk virksomhed som udlandsdansker - må man det?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 06:43
Hvor mange stjerner giver du? :

hej!

Der har være så meget talen frem og tilbage om udenlandsdansker som pludslig er blevet skattepligtige i Danmark i den sidste tid. I den forbindelse vil jeg gerne vide om man som udlandsdansker kan være medejer i en Dansk virksomhed uden at bliver skattepligtig.  Helt konkret drejer det sig om køb at 33% af en eksisterede Dansk virksomhed af mig.  Der er tale om et ApS og jeg har boet uden for Danmark siden 1988 og bor i dag i Filippinerne. 

1. Risikerer jeg at blive skattepligtig (personligt) hvis jeg ejer 33%?

2. Må jeg være medlem af bestyrelsen, igen uden at blive skattepligtig?

Med venlig hilsen,

Peter 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm.. Hvis du har et Fillipinsk selskab, kan du vel blot lade dette eje de 33%, istedet for at du gør det personligt? :-)

Således at når du udledder overskud, vil det blot bilve overført til din fillipinske virksomheds, kapital - og dermed slippe med den lave beskatning.

På normal basis, er det ret svært at undgå at betale skat på indkomst som er tjent i DK.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for tippet Jannik, det vil jeg overveje. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Det er vigtigt at du skelner mellem fuld eller begrænset skattepligtig. For I begge tilfælde risikerer du at blive begrænset skattepligtig til Danmark.

I det første tilfælde vil du kunne blive begrænset skattepligtig af udbytte og i tilfælde 2 vil du kunne blive begrænset skattepligtig af evt. bestyrelseshonorar.

/Henrik

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 07:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

Det fair nok at jeg skal betale skat af både udbytte og bestyrelses honorar da pengene jo er tjent i Danmark. Jeg vil bare ikke være skattepligtig af de andre ting jeg går og fumler med uden for Danmark. Vil jeg være det, tror du?

Med venlig hislen,

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Hmm.. Hvis du har et Fillipinsk selskab, kan du vel blot lade dette eje de 33%, istedet for at du gør det personligt? :-)

Således at når du udledder overskud, vil det blot bilve overført til din fillipinske virksomheds, kapital - og dermed slippe med den lave beskatning.

Hvad er forskellen på om Peter ejer dem privat eller gennem et selskab?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke Peter..... Wink

Jeg ved at du kun vil blive begrænset skattepligtig af dit eventuelle udbytte og dit eventuelle bestyrelseshonorar til Danmark.

/Henrik

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

takker Henrik, jeg må nok søge professionel hjælp her for at være på en 100% sikre side. Man høre jo så mange ting og meget er sikkert blot rygter og antagelser...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Jannik Hansen:

Hmm.. Hvis du har et Fillipinsk selskab, kan du vel blot lade dette eje de 33%, istedet for at du gør det personligt? :-)

Således at når du udledder overskud, vil det blot bilve overført til din fillipinske virksomheds, kapital - og dermed slippe med den lave beskatning.

Hvad er forskellen på om Peter ejer dem privat eller gennem et selskab?

Det er ret dyrt hvis en dansker skal eje 100% af et fillipinsk selskab - derfor formoder jeg at Peter har lokale medejere.

Hvis et udenlandsk selskab, uden direkte tilknytning til danmark (danskstatsborger), blot ejer et ApS - bliver udbyttet så ikke beskattet i firmaets hjemland (fillipinerne) ?

Det er et gæt! Jeg har ikke tænkte over konstruktionen i mere end et par minutter..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Problemet omkring skattepligt (fuld skattepligt) opstår først hvis du ejer fast ejendom i Danmark eller din ægtefælle gør det. Samt i det tilfælde hvor du opholder dig i mere end 183 dage i DK.

I øvrige tilfælde er det begrænset skattepligtígt.

Men tjek hvad dobbeltbeskatningreglerne mellem Danmark og Filippinerne siger om beskatning af udbytte. Hovedreglen er at udbytte normalt beskattes, hvor du bor, men Danmark har ofte indføjet en ret til en lille del af det. Derudover er der indeholdelsespligt på 28% fra det selskab som udbetaler udbyttet - så der kan måske være en udfordring i at søge denne skat refunderet...

Held og lykke med projektet...

/Henrik

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)