Vi påtænker at flytte til udlandet (England) i nær fremtid. Planen er at opholde sig her halvdelen af året (sammenlagt) og bevare vores danske firmaer på en dansk adresse, men vi vil ikke længere have nogen dansk privatadresse. (Når vi er i Danmark, bor vi i vores campingvogn eller på hotel eller hos venner).
Det vil være muligt at holde vores danske firmaer i gang ved at være i Danmark 8-10 dage hver måned, og da man jo kan være her 180 dage max., skulle det ikke være noget problem.
Men er der nogle problemer i, at man som udlandsdansker har en dansk firmadresse (kontor) til sit danske firma?
Det er jeg glad for at høre. Vores flytning til England er nu ikke så meget af skattetekniske grunde (men selvfølgelig skal jeg sætte mig ind i reglerne) - vi elsker bare England og har altid ønsket at bo dér... :-) Tak for svar!
Jeg kom lige i tanker om en ting mere, hvis du kan svare på det?
Skal der være nogen på adressen i Danmark (jeg tænker på ansatte)? Vi er jo kun os selv, og jeg synes, at jeg har læst et sted at "bestyrelsen skal kunne træffes på adressen". Jeg ved ikke, om man dermed mener, at man skal kunne mødes på adressen, hvis der er noget at drøfte (med skat eller andre officielle instanser) - eller om der rent faktisk skal være nogen...
I kan sagtens have dansk firmadresse (kontor) men det skal være rent kontor, eksempelvis et kontorhotel.
SKAT bruger i forhold til om man er udenlandsdansker et vurderingsgrundlag de kalder "centrum for livsinteresse" og om hvorvidt man har adgang til beboelse i Danmark.
Tror ikke der er noget galt i at der kun er nogen på jeres kontor nogle gange, hvis Skat vil i kontakt med jer, kan de jo ringe til jer :-)
Husk at regnskabsmateriale skal opbevare i Danmark som udgangspunkt. Det er ikke nok blot at få en adresse hos et kontorhotel. SKAT skal have have en adresse, hvor de rent fysisk kan komme til regnskabet.