Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg bruge privatudgaven af Summasummarum til fodklinik?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg havde tænkt mig at klare bogføringen for min kones fodklinik via Summasummarums privatudgave fordi fodklinikker ikke skal svare moms.

Er der noget i vejen for det? Eller vil Skat slå sig i tøjret fordi jeg ikke bruger en Enterprise eller Professional udgave?

Tak for hjælpen.

Hilsen Allan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du sagtens gøre. Der er ingen problemer overhovedet, hverken fra SKATs eller andres side.

Dbh
Anette

Fra Fredericia
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var dæleme hurtigt svar! Tusind tak.

-men når du nu har rakt Fanden en lillefinger, har jeg lige et par supplerende spørgsmål som du måske kan hjælpe med? :-)

1) Hvis jeg dagligt kører en rapport over dagens omsætning ud fra kasseapparatet og bogfører den og dagens øvrige bilag (girokort osv.), behøver jeg så lave en kasserapport (som jeg lærte om på HH for 20 år siden)?

2) Vi har overtaget klinikken for en kontant sum. Klinikken var _helt_ nedslidt, så summen dækker reelt kun over kundebasen. Er det så OK (også med Skat) at jeg bogfører hele købssummen som goodwill og afskriver det iht. afskrivningsreglerne for goodwill?

3) Min kone har gennem det seneste halvandet års tid mens hun var under uddannelse købt en del inventar og driftsmidler til klinikken. Vi ønsker ikke nødvendigvis skattemæssigt fradrag for det, men vil blot gerne have det ind i regnskabet. Er det overhovedet nødvendigt, og hvis ja, hvordan gør vi så det? Vi har kvitteringer på noget af det, men langt fra alt.

Tusind tak for hjælpen!

Hilsen Allan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Alfleha:
1) Hvis jeg dagligt kører en rapport over dagens omsætning ud fra kasseapparatet og bogfører den og dagens øvrige bilag (girokort osv.), behøver jeg så lave en kasserapport (som jeg lærte om på HH for 20 år siden)?

Nej - man kan sige, at du laver kasserapporten direkte i bogføringsprogrammet i stedet.

Alfleha:
2) Vi har overtaget klinikken for en kontant sum. Klinikken var _helt_ nedslidt, så summen dækker reelt kun over kundebasen. Er det så OK (også med Skat) at jeg bogfører hele købssummen som goodwill og afskriver det iht. afskrivningsreglerne for goodwill?

Det kommer jo an på, hvad der står i kontrakten, men umiddelbart lyder det meget rimeligt, at du bogfører det hele som goodwill.

Alfleha:
3) Min kone har gennem det seneste halvandet års tid mens hun var under uddannelse købt en del inventar og driftsmidler til klinikken. Vi ønsker ikke nødvendigvis skattemæssigt fradrag for det, men vil blot gerne have det ind i regnskabet. Er det overhovedet nødvendigt, og hvis ja, hvordan gør vi så det? Vi har kvitteringer på noget af det, men langt fra alt.

Hvis I tager det ind i regnskabet, vil I også få et skattemæssigt fradrag (i år eller senere, afhængigt af, hvad der er købt og til hvilke beløb). Lav en optælling af det hele, dokumenter ved hjælp af gamle kvitteringer - hvor disse findes - og fotos og bogfør det så ind i regnskabet til en realistisk brugtpris - så får I det korrekte skattemæssige fradrag og det er der jo ingen grund til at snyde jer selv for.

Dbh
Anette

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)