Hvad der så til gengæld får mig til at kløjes i mokkaen, er når folk uhæmningsløst bruger QR-kodes på websites, som erstatning for branding elementer eller tekstlinks, der giver seo mæssige fordele for dit website.
For ikke at tale om usability problematikken i at man beder folk om at finde deres mobil frem, tænde deres app, scanne deres skærm for at komme ind på en side.. I stedet for bare at trykke på det lille nuttede link, som vi har gjort de sidste 20 år.
Har aldrig selv brugt en QR kode, altså scannet den.. Men man kan bruge dem til utroligt mange ting og så er det gratis! Man kan lave uanede gode kampagner med dem, hvis folk da bruger dem.
Kunne være sjovt at se hvor mange der bruger dem :) Skal også til at lave dem med nogle rabatkoder ..
Sportsernæring skal købes hos STEPUPFITNESS.DK - Sportsernæring til dig der vil se resultater.
JJeg har længe oplevet at mine kunder efterspørger QR-koder på tryksager. Men nu er der såmænd også en stærlt stigende efterspørgsel på, at få inkluderet QR-koder på bannere. Så jeg tror såmænd også, at det IKKE er en sporadisk modedille.
Du har ret; QR-koder kan ikke bruges til ALT, men til mange ting.
Du sidder på bagsædet i en taxa efter en våd nat i Bangkok, trækker din ´room key´ op af lommen, svinger den foran din smartphone, hvis GPS nu giver taxachaufføren directions...
...Eller du forsøger at udtale dit hotelnavn, og finder først alt for sent ud af at et af byens hospitaler udtales næsten identisk med navnet på dit hotel.
Har man egentlig mulighed for på nogen måde at se hvor mange gange en kode er blevet scannet? Altså selvom den ikke er blevet brugt?.
Det tror jeg ikke, men i det link du lægger ind i koden, kan du med Google Analytics tracke besøg fra koder. Det kunne gøre på følgende måde: http://www.firmanavn.dk/qrvisitkort , som indlæser en side med Analytics koden og derefter redirecter til http://www.firmanavn.dk.
Man skal så ikke bruge siden /qrvisitkort andre steder end i linket i ens QR kode...
Det kan sikkert gøres smartere end ovenstående, men det er der sikker en eller anden ekspert der kan svare på....
Har man egentlig mulighed for på nogen måde at se hvor mange gange en kode er blevet scannet? Altså selvom den ikke er blevet brugt?.
Richard:
Har man egentlig mulighed for på nogen måde at se hvor mange gange en kode er blevet scannet? Altså selvom den ikke er blevet brugt?.
Hvis det er med blitz fader koden vel med tiden :-)
Men nej, det kan desværre ikke måles. Det kunne ellers være brugbart i optimeringssammenhæng. Det bedste bud er nok at embedde unikke koder og så tracke dem der bruger koden.
Først i reklameblokken kom der en kort meddelelse om at have mobiltelefonen klar, og ca. et minut efter kom reklamen med en QR kode som ville give et link til et website med mere info.