Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må mit firma betale for en togbillet til et kundebesøg?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst en gammel debat. Prøvede at deltage, men debatten var gået kold...

Mit spørgsmål er:
Må jeg lade mit firma (jeg er ansat i eget ApS) betale for en togbillet for at rejse imellem min bopæl (og firmaadresse) og en kunde?
Eller - som det delvist fremgik af den gamle debat - skal jeg selv betale billetten og trække kørsel fra på skattebilletten privat?

Jeg har firma i Vejle. Jeg har ofte opgaver i København og har overvejet at tage toget nogle gange. I den forbindelse ville jeg lade firmaet købe et 10-turs klippekort og så var den sag ude af verden...eller hvad?

Følgespørgsmål til de rigtig kloge:
Jeg har ansat en medarbejder der bor 30 km. fra mit firmas adresse. Hvis vedkommende kører til et kundebesøg - og undervejs ikke er forbi kontoret - hvor fra skal jeg så betale kørselspenge? Hvad hvis vedkommende fysisk kører tæt forbi kontoret - eller fysisk er på kontoret - på vej til et kundebesøg?

På forhånd MANGE tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jow du lader da din arbejdsgiver betale for den billet. Havde det ikke været dit eget firma ville du jo aldrig have accepteret, at du privat skulle dække firmaets rejseudgifter. Den udgift har jo intet med din private skat at gøre. Så ind over ApS'et med den udgift - sørg dog for, at der er dokumentation for at den er brugt i arbejdsregi, så der aldrig kan drages tvivl om, hvorvidt du kunne tænkes at have rejst privat.

Hvad angår km pengene er jeg ikke kapabel til at svare, så jeg lytter bare med her

/Big Smile Hanne

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Hanne!

Er også bare med på en lytter på følgespørgsmålet :-)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du er fast hos kunden i en længere periode vil din transportudgift blive betragtet som lønmodtagerfradrag (kørselsfradrag) og behandles sådan (på selvangivelsen) - og det er uanset om du kører med tog eller bil. Krydser du Storebælt skal du vist nok gemme dine billetter som dokumentation. Hvis du en gang imellem er på kundebesøg eller en afgrænset opgave i et par dage hos en kunde, kan ApS-et udbetale kørselsfradrag. Sondringen ligger i om du kører til og fra et fast arbejdssted eller det er forskellige arbejdssteder. Jeg mener at det er en arbejdsperiode på 14 dage, der afgør om det er fast arbejdssted (kan findes på skat.dk).

Hvis din medarbejder normalt er på kontoret, så betragtes det som hans faste arbejdssted - og der er kørselsfradrag på hans egen selvangivelse svarende til transport til kontoret. Skal han besøge en kunde, betaler du kørselsgodtgørelse fra kontoret til kunden og retur. Og det er egentlig lige meget hvor kunden bor. Det betragtes som kørsel i arbejdsøjemed og det refunderer ApS-et.

Hilsen Jakob

Fra Vejle
Tilmeldt 25. Sep 07
Indlæg ialt: 96
Fra  Flexkom ApS Skrevet kl. 20:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob,

Tak for dit svar. Vedr. den med "fast kunde" mener jeg at det er 60-dages reglen der gælder. Hvis man kører til samme kunde mere end 60 dage om året, så betragter skat det som et lønmodtagerforhold. Men er ikke sikker.

Mvh Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Smith:
er jeg at det er 60-dages reglen der gælder

Jeps!Yes

Vedrørende dit tillægsspørgsmål er det ikke svært. Reglerne om kørselgodtgørelse er reguleret i ligningsloven § 9 B, som bl.a. siger "Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads". Så i det tilfælde din medarbejder kører hjemmefra og direkte til kunden er han berettiget til kørselsgodtgørelse.

/Henrik

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er 60 dage - kunne ikke lige huske det præcist.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)