Nej :) En faktura har et fakturanummer - og så kan du arkivere alle fakturaer i en mappe for sig.
Først når fakturaen er betalt og du har bogført dét i en kassekladde, får den gældende postering et bilagsnummer, og så udskriver du fakturaen igen som bilag dertil - og deraf får den et bilagsnummer :)
Allerførst, så kender jeg ikke Summasummarum, men ... en faktura's bilagsnummer ER fakturanummeret. Det er et krav, at når man sender en faktura ud, skal den også have et unikt fakturanummer.
Og ... man bogfører ikke først en salgsfaktura, når den bliver betalt. Man bogfører en salgsfaktura når tilgodehavendet er opstået. Fakturaen står som et tilgodehavende i regnskabet indtil fakturaen betales.
Hvis du først bogfører en faktura når den betales kan du risikere, at din udgående moms (altså salgsmomsen) ikke stemmer, hvis fakturaen først betales i næste momsperiode.
Jeg har lavet bogføring i offentlig regi i mange år og er sikker på at der er noget om det du skriver. Men jeg må nok lige spørge Summasummarum, der må være en løsning. Tak for svaret.
Og ... man bogfører ikke først en salgsfaktura, når den bliver betalt. Man bogfører en salgsfaktura når tilgodehavendet er opstået. Fakturaen står som et tilgodehavende i regnskabet indtil fakturaen betales.
Det er rigtigt, nu skrev jeg det bare så det gav mening i SummaSummarum. Programmet sørger selv for at bogføre fakturaen under salgsmos og udført arbejde mv når den oprettes, og man bogfører den så først selv når den er betalt, hvor den får et reelt bilagsnummer som ikke er fakturanummeret men det fortløbende bilagsnummer i regnskabet.