Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan undgås dansk skattepligt med ejerbolig i DK

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ny her på Amino, men håber på lidt hjælp.

Jeg flyttede til udlandet i april 2010 og afmeldte mig hos folkeregistret, men mit problem er at jeg stadig bliver betragtet som fuld skattepligtig til Danmark, da jeg står som delvis ejer af en ejerbolig i DK. Sagen er den, at min ekskæreste og jeg gik fra hinanden. Lejligheden blev sat til salg, men hun er blevet boende indtil den forhåbentlig bliver solgt. Jeg er flyttet til udlandet og har ikke planer om at vende tilbage til Danmark. Jeg ønsker derfor ikke længere at være skattepligtig, men kan se på min årsopgørelse at SKAT stadig betragter mig som fuld skattepligtig.

Jeg ved at hovedreglen siger, at når man ejer fast ejendom, så er man stadig at betragte som fuld skattepligtig. Jeg har dog også læst, at det skyldes at man stadig har råderet over den, og fordi at SKAT ønsker at slå ned på dem der forsøger at snyde med det.

Lejligheden har været til salg fra jeg flyttede udenlands og min ekskæreste har råderetten over den. Jeg har altså ikke mulighed for at bo der længere men har stadig halv ejerskab. Jeg har ingen tilknytning til Danmark udover at jeg er i landet omkring jul osv. Jeg har ny kæreste i udlandet, lejelighed og opholdstilladelser.

Jeg ved at flere i samme situation kun er begrænsede skattepligtig til Danmark således at der stadig betales ejendomsværdiskat osv, men at skattebetaling af arbejdsindkomst ligger i udlandet. Jeg ønsker, at skatten på mit arbejde i udlandet intet har med Danmark at gøre fremover. Det skyldes mest af alt, at så snart lejligheden er solgt så vil jeg være helt fri fra SKAT i Danmark. jeg vil ikke have noget med den del at gøre mere, men derudover er jeg selvfølgelig heller ikke interesseret i at betale SKAT til Danmark nu, hvor jeg ikke mener det er berettiget.

Jeg har inden afgivelsen af min udvidede selvangivelse kontaktet SKAT, men de må jo knap nok sige noget. Jeg lavede dog en periodeopdeling af mine indtægter, ligningsmæssige fradrag osv samt udfyldte blanketter med udenlandsk indkomst og henstand på aktiebeholdinger. Jeg skrev desuden en forklaring på min situation. Jeg fik udelukkende en årsopgørelse som svar, hvor min udenlandske indkomst fremgår som personlig indkomst og er blevet beskattet.

Hvordan kan jeg løse den med SKAT? Jeg ved som sagt at flere bor i udlandet men ejer (i eget navn) ejendom i Danmark, men er kun begrænset skattepligtige. Håber virkelig der er en venlig sjæl eller to der har en løsning. Sig endelig til hvis der er brug for mere info.

Ps. Jeg vil ikke ind i noget med dobbeltbeskatningsregler, da det som jeg forstår stadig vil kræve en betaling til DK. Jeg vil kun være begrænset skattepligtig af de ting der vedrører lejligheden (eller hvis jeg modtog betaling betaling fra dansk arbejdsgiver osv, hvilket jeg ikke gør).

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mulighederne for at komme ud af den fulde skattepligt er at leje din bolig ud i mindst 3 år uopsigelligt eller sælge den. Hvorfor ikke indgå en aftale med din x om at hun lejer "din bolig" indtil boligen er solgt.

Det vigtige er at dokumentere, at du reelt ikke kan råde over boligandelen.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ps.

Du skal være opmærksom på at framelding på folkeregisteret ikke er nok. Nedenstående link henviser til en blanket som du skal indsende til SKAT.

Hvis jeg var i dine sko ville jeg udfylde den med tilbagevirkende kraft til din udrejsedato og i den forbindelse  indgå en lejeaftale med med din x.

Efterfølgende vil jeg så bede SKAT om genoptagelse for 2010 (hvis du har afleveret selvangivelsen).

/Henrik

Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Jeg synes ikke dit link fremgår nogen steder. Vil du paste det igen?

Jeg læste om det med lejekontrakten noget tid efter jeg var flyttet, men regnede ikke med at det var brugbart. Hvordan kan jeg lave en uopsigelig lejekontrakt i 3 år, når jeg samtidig forsøger at sælge lejligheden?

Jeg har allerede indsendt selvangivelsen og fik den retur i dag, men jeg skal have fat i dem igen og så må de genoptage den. Jeg kan måske i den anledning give dem de oplysninger som du nævner. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ferrero:
Jeg synes ikke dit link fremgår nogen steder. Vil du paste det igen?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=85411&chk=201231#pos (naturligvis)

Det vigtige er, at du kan bevise overfor SKAT at du ikke råder over egen bolig i Danmark. Prøv at udfylde blanketten, som der henvises til i ovenstående link og se om det ikke hjælper....

En aftale med din x kunne gå på, at hun lejer  hele boligen (råder over boligen) indtil boligen bliver solgt.

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Spørg Stephen Kinnock

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bedste råd er at kontakte afdelingen for udlandsdanskere hos KPMG. De hjalp mig rigtig fint da jeg flyttede og kendte reglerne bedre end de fleste hos Skat.

Jeg forsøgte først hos den lokale revisor, men han vidste mindre om det end jeg

Tilmeldt 3. Aug 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville lige komme med en tilbagemelding og en stor tak til Henrik. Det skema var præcist hvad der manglede og det hele er gået i orden. Jeg har henvendt mig flere gange hos SKAT for at høre hvad de skulle bruge uden at de har nævnt det her en eneste gang, så jeg er virkelig taknemmelig for hjælpen.

Kort sagt: Er du i samme situation som jeg var så husk at udfylde dette skema og aflever det til SKAT: 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=85411&chk=201231#pos

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)