Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af overskud enkeltmands virksomhed

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål til de af jer, der er revisorer ... min egen holder ferie, og derfor håber jeg på et svar herinde.

Hvis firma A - enkeltmands virksomhed - i år 1 oparbejder et overskud på 100.000 kroner, som bliver stående på firmaets konto, hvornår beskattes firma A så af  beløbet? Sker beskatningen i år 1 eller sker beskatningen først i år 2, hvor pengene eventuelt trækkes ud til privat forbrug?

På forhånd tak for jeres hjælp!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger af om du anvender virksomhedsskatteordningen eller ej.

Hvis du IKKE anvender Virksomhedsskatteordningen bliver dit overskud på 100.000 i år 1 beskattet i år 1 (enten løbende ved at du har forskudsregistreret et forventet overskud eller ved indlevering af selvangivelsen for år 1.)

Hvis du anvender virksomhedsskatteordningen bliver du foreløbigt beskattet med 25% af overskud i år 1. Når du så efterfølgende trækker pengene ud beskattes du så endeligt af det, som du har trukket ud.

/Henrik Koudahl

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Det afhænger af om du anvender virksomhedsskatteordningen eller ej.

Hvis du IKKE anvender Virksomhedsskatteordningen bliver dit overskud på 100.000 i år 1 beskattet i år 1 (enten løbende ved at du har forskudsregistreret et forventet overskud eller ved indlevering af selvangivelsen for år 1.)

Hvis du anvender virksomhedsskatteordningen bliver du foreløbigt beskattet med 25% af overskud i år 1. Når du så efterfølgende trækker pengene ud beskattes du så endeligt af det, som du har trukket ud.

/Henrik Koudahl

 

TAK - det var et svar, der var til at forstå.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Monica,

Det kommer an på hvilken ordning der er valgt. Overskuddet kan beskattes som personlig indkomst, jf. kapitalafkastordningen eller jf. virksomhedsordningen

Såfremt du bliver beskattet efter virksomhedsordningen bliver det opsparede overskud i året alene beskatted med 25%. Så længe du lader de overskuddet stå på firmaets bankkonto og dermed ikke hæver dem bliver du altså kun beskattet med 25 %. Der vil på denne måde komme et opsparet overskud, som beskattes yderlige (personlig indkomst - 25%) når de hæves.

Du kan søge videre her på Amino. Det findes allerede mange god indlæg.

Fra Nordsjælland
Tilmeldt 7. Aug 10
Indlæg ialt: 261
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Havde ikke lige set Henriks indlæg Yes

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Revisorblogger:
Havde ikke lige set Henriks indlæg Yes

 

Tak for dit svar også. Det er jo sådan set bare fint for mig, at I er to, der uafhængigt af hinanden svarer det samme, for så ved jeg jo, at svaret må være rigtigt.

 

Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et spørgsmål indenfor samme område som jeg håber der er en der kan hjælpe med.

Hvis vi antager at jeg har et APS sammen med nogle partnere som generer et overskud på x antal kroner.

Jeg har ved siden af mit studie hvor jeg får SU og et studiejob.

Jeg ønsker ikke at få mit overskud udbetalt til mig personligt, da det vil påvirke min SU. Jeg ønsker istedet at udbetale det til mit enkeltmandsselskab, så jeg kan bruge pengene på fremtidige projekter. 

Mit spørgsmål går på om jeg kan kan benytte virksomhedsskatteordningen på et enkeltmandsselskab?

På forhånd tak

Mvh

Casper Olsen 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nope..ikke på den del...der kommer fra ApS`et.

MvH

Peter

Tilmeldt 2. Oct 10
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for dit svar.

Det var da ærgeligt, kan man heller ikke bruge ordningen på et I/S eller er det udelukkende ved APS det er muligt?

Mvh 

Casper

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jo..på et I/S kan du bruge ordningen.

Det afgør du selv på din selvangivelse.

MvH

Peter

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)