Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 forretninger 1 cvr.nr. hvordan med faktura?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

er i gang med at starte en ny forretning op sammen med min mand, men under samme cvr nr.

Må man på fakturaen man laver, skrive den nye virksomheds navn på selv om cvr nr. står med fx. Brazil Event?? der vil stadigvæk stå under mit navn.

eller er der noget ellers jeg skal tænke på når man har 2 virksomheder under samme cvr. nr.??

På forhånd tak

Bonita

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Du bør registrere den nye virksomheds navn som binavn hos CVR, hvis det ikke er det du har gjort allerede. Så kan du skrive begge virksomhedsnavne på de forskellige fakturaer og bruge det samme cvr-nummer.

Det primære du skal tænke på er at virksomhederne bliver beskattet sammen og fordi der kun er tale om en enkelt juridisk enhed hæfter for hinandens udgifter. Dvs hvis det går af pommeren til i den ene og godt i den anden så spiser det dårlige firma overskudet fra det gode, hvilket kan skabe til frustrationer og intern splid i virksomheden hvis der er tale om en hvis størrelse hvor man hver især har sit ansvarsområde.

F.eks. hvis din mand står for den ene virksomhedsdel og du står for den anden og en af jer ikke er så dygtig/heldig som den anden, så er det nødvendig at være solidarisk. Det kan blive et problem hvis din del af virksomheden har 5 ansatte og din mands har 1 men alligevel ikke kan løbe rundt og du så bliver nødt til at fyre dine folk fordi din mands del af virksomheden går dårligt osv. Det kan i sidste ende tærre utrolig meget på et samarbejde og især et parforhold, som også skal fungere efter arbejdstid, så det er nok værd at overveje og få snakket igennem først. Alt for mange laver "hustru/mand" virksomheder når alting går godt, men tænker ikke over konsekvenserne når det går skidt, og det gør det altid på et eller andet tidspunkt i en virksomheds historie, så man skal have forberedt sig på det før det sker.

Ligeledes er det også værd at overveje hvordan i vil gøre med vækst skulle det ene firma blive en kanonsuccess og det andet bare en lille hobby virksomhed. Hvordan skal udgifter til husleje m.v. fordeles, holder den ene virksomhedsdel den anden nede fordi den ikke er klar til vækst og i det hele taget gennemtænke hvad vækstplanerne er for begge virksomhedsdele, da de fleste virksomheder kun overlever hvis de vokser, eller udelukkende er ment som en lille virksomhed for ejeren selv, der kan bruge den til at være fri agent eller lignende.

Lige så snart ambitionerne bliver lidt større end bare det at tjene til sine egen leveomkostninger i sin egen virksomhed, så bliver det ofte et problem med to forskellige virksomhedstyper under samme tag.

Sidst men ikke mindst skal i afhængig af virksomhedstypen overveje om i kan risikere at den ene virksomhed kan få et erstatningskrav eller lignende som kan være så stort at det lukker den anden virksomhed også.

Min personlig holdning er at hvert virksomhedsprojekt man laver altid så vidt muligt bør have sit eget cvr-nummer og være sin egen juridiske enhed. Det koster lidt mere nogen gange (dobbelt årsregnskab osv), men det sikrer også de forskellige virksomheder imod at påvirke hinanden for meget i dårlige tider.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvilken virksomhedsform er der tale om?

I kan sagtens delregistrere...........!

 

MvH

Peter

Tilmeldt 8. Aug 08
Indlæg ialt: 101
Fra  Brazil Event Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtig og gode svar.

det er til en start med 1 cvr.nr. så når forretning udvikler sig kan man oprette et cvr nr mere havde vi tænkt os. jeg har en virksomhed der har med brasiliansk underholdning og den nye virksomhed har med udvikling af hjemmesider og grafisk design som er min mands speciale. og jeg for lov til at stå for det spændende bogføring og administartion.

Mvh.

Bonita

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)