Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A/B splittest og DC

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at sætte A/B splittests op til min webshop, men i takt med at jeg skal lave forskellige sidevariationer, er DC det første jeg tænker på. Man laver jo sider der er næsten identiske med hinanden. Er det ikke et kæmpe problem? Hvordan sikre man sig bedst, så man rent faktisk optimere siden, og ikke gør skade?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kent Medom:

Jeg er ved at sætte A/B splittests op til min webshop, men i takt med at jeg skal lave forskellige sidevariationer, er DC det første jeg tænker på. Man laver jo sider der er næsten identiske med hinanden. Er det ikke et kæmpe problem? Hvordan sikre man sig bedst, så man rent faktisk optimere siden, og ikke gør skade?

Sæt NoIndex på dine testsider, så er du ude over det problem. Så er det stadig kun dine primære sider der indekseres og der skabes ikke DC content.

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Med NoIndex vil der vel stadig være chance for at blive dømt for DC?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 28. Jan 10
Indlæg ialt: 65
Fra  Webitall ApS Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Med noindex fortæller du jo netop Google, at du ikke vil have indekseret siden, og derfor får du kun original-versionen optaget i Googles index

MVH

Jakob

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 10:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar begge to. Men det er vel stadig ikke en sikkerhed for at siden ikke bliver indexeret alligevel. Og behøver siden overhovedet være indexeret for at kunne gå for at være DC?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Når Google ser en NoIndex stopper den med indeksering.

Ved at bruge NoIndex undgår du at indholdet bliver indekseret og dermed skaber DC content.

Du kan læse mere her:

http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?hl=da&answer=93710&from=61050&rd=1

Bl.a.

Når vi møder et noindex-metatag på en side, vil Google fuldstændig udelukke siden i vores søgeresultater, også selv om andre sider linker til den.

Så som tidligere nævnt, brug NoIndex på dine testsider så slipper du for indeksering og DC content.

Husk ikke både at bruge robots.txt og NoIndex til at blokere en side. Hvis du spærrer testsiderne i din robots.txt kommer Google ikke til at læse dit NoIndex tag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kent,

Det er faktisk et super godt spørgsmål du stiller og jeg er sikker på, at det er relevant for mange af de seriøse e-købmænd her på Amino.

Jeg plejer at bruge multivariate-tests, når der er trafik nok. Så er problemet rimelig begrænset da URL'en ikke ændres. Ud fra dit indlæg, lyder det dog til, at du måske opretter forskellige variationer i CMS'et? Hvis testen kører over en længere periode, er der jo så en reel risiko for at hver af variationerne begynder at modtage links, hvilket også kunne være et problem ift. afslutningen af testen - men der må 301-redirects af de lukkede variationer kunne redde det meste af værdi.

Grundlæggende set er DC jo bare et problem der opstår, fordi Google forsøger at gætte hvilken url der er den bedste. Det kan vi jo så prøve at påvirke efter bedste evne.

Google vil nok anbefale at du bruger Canonical tagget til at udpege den url som du foretrækker. Der er dog en del diskussion om det og jeg mener også at flere af de anerkendte seo-folk her på Amino er uenige om hvor brugbart det er. En bedre fremgangsmåde ville derfor være at ekskludere variationerne via brugen af din robots.txt-fil.

Ovenstående ville være min måde at håndtere situationen på, men det er sikkert ikke den eneste løsning. Det kunne dog være interessant at høre, om der er nogen, der reelt har oplevet rankingproblemer som følge af DC eller om vi bare er paranoide :)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tommy:

Hej Kent,

Det er faktisk et super godt spørgsmål du stiller og jeg er sikker på, at det er relevant for mange af de seriøse e-købmænd her på Amino.

Jeg plejer at bruge multivariate-tests, når der er trafik nok. Så er problemet rimelig begrænset da URL'en ikke ændres. Ud fra dit indlæg, lyder det dog til, at du måske opretter forskellige variationer i CMS'et? Hvis testen kører over en længere periode, er der jo så en reel risiko for at hver af variationerne begynder at modtage links, hvilket også kunne være et problem ift. afslutningen af testen - men der må 301-redirects af de lukkede variationer kunne redde det meste af værdi.

Grundlæggende set er DC jo bare et problem der opstår, fordi Google forsøger at gætte hvilken url der er den bedste. Det kan vi jo så prøve at påvirke efter bedste evne.

Google vil nok anbefale at du bruger Canonical tagget til at udpege den url som du foretrækker. Der er dog en del diskussion om det og jeg mener også at flere af de anerkendte seo-folk her på Amino er uenige om hvor brugbart det er. En bedre fremgangsmåde ville derfor være at ekskludere variationerne via brugen af din robots.txt-fil.

Ovenstående ville være min måde at håndtere situationen på, men det er sikkert ikke den eneste løsning. Det kunne dog være interessant at høre, om der er nogen, der reelt har oplevet rankingproblemer som følge af DC eller om vi bare er paranoide :)

Men vi kan vel stadig godt blive enige om at en spærring med NoIndex er bedre end både canonical URL tag og især Robots.txt. Robots.txt bør kun bruges hvis intet kan lade sig gøre, da du ikke med robots.txt kan spærre for indeksering af URL´en. 

Alt efter hvordan man genererer splittests kan man i nogle tilfælde måske bruges det nye forbedrede "URL parameters" i webmastertools.

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/07/improved-handling-of-urls-with.html

Jeg vil stadig fastholde at en NoIndex på testsider er det sikreste hvis man vil undgå DC content, ja altså udover at skabe DC content i første omgang :)

Fra Herning
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 842
Fra  Thissocks.dk Webbureauet Far & Søn Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i to. Tak for svar. Jeg kan fint følge det i begge skriver. Det var også mere for at høre hvad de forskellige splittestere gør, altså hvad er best practice derude lige nu.

Er også spændt på at høre om nogle flere splittestere ikke melder sig på banen. Vadskær burde vel også dukke op på et tidspunkt :o) 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)