Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisbestemmelse af hjemmeside (design+kode+tekst)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er i øjeblikket involveret i et omfattende freelance hjemmesideprojekt, men jeg har aldrig rigtig haft erfaring med prisbestemmelse.

Projektet har inkluderet:

*Logodesign

*Design af hjemmeside

*Kodning af hjemmeside

*Tekst på hjemmesiden

Jeg håber nogle af de mere erfarne kan give mig et råd eller to nu hvor jeg skal prisbestemme projektet :-)

God fredag!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ulrik:

Jeg er i øjeblikket involveret i et omfattende freelance hjemmesideprojekt, men jeg har aldrig rigtig haft erfaring med prisbestemmelse.

Projektet har inkluderet:

*Logodesign

*Design af hjemmeside

*Kodning af hjemmeside

*Tekst på hjemmesiden

Jeg håber nogle af de mere erfarne kan give mig et råd eller to nu hvor jeg skal prisbestemme projektet :-)

God fredag!

Hej Ulrik,

det er svært at bedømme udfra det beskrevne.  Hvor meget kodning skal der til, hvis den i det hele taget er nødvendig. Hvilken tekst, hvordan og hvor meget?

Sådan en side kan jo koste alt fra 2.000 til 100.000.

Mit råd er, at du prøver at vurdere hvor mange timer det vil tage dig, udregne dette udfra en acceptabel timepris, og så igen lægge et par timer oveni for at være helt sikker på at kunne yde en god service...

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Brian!

Jeg er klar over, at min beskrivelse er noget kortfattet, men jeg efterspørger om andet, en metode til at prisbestemme hjemmesideprojekter.

Jeg kan dårligt udspecificere eller vise hjemmesiden idet personen som har bestilt arbejdet ikke er klar til at lancere konceptet endnu.

Din idé om at prisbestemme ud fra en timespris er udemærket. Desværre er det lidt svær at vide nøjagtig hvor lang tid vi har brugt på hjemmesiden.

Findes der er en model for at udregne den slags?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ulrik:

Findes der er en model for at udregne den slags?

Tror jeg såmænd ikke. Tror det er individuelt.

Jeg laver prisen udfra mavefornemmelser af timer og hvad min kollegaer kunne finde på at tage. Jeg er efter nogle års produktioner blevet bedre til det.

Men det er stadig lidt gynger og karuseller, forstået på den måde, at nogle gange bliver jeg overrasket over tidsforbruget mens det andre gange faktisk går nemmere og hurtigere end forventet. Således at det alt i alt alligevel ender med, at terminen bliver betalt! Big Smile

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 17:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er en diskusion vi aldrig rigtig bliver enige om herinde.

Personligt giver jeg ikke tilbud - men estimater. For det går nemlig op og ned med websites. Og det kan der være flere grunde til;

- det kan tage meget længere eller kortere tid med en feaure end beregnet

- kunden kan ombestemme sig undervejs (og det er ikke en dårlig ting på vejen mod det bedst mulige resultat)

- der kan opstå nye behov/behovet kan blive mindre

- underleverandører eller teknik du ikke er herre over

- Der går altid noget galt i it-projekter

Kort sagt er der mange faktorer der kan rive dit tilbud fra hindanden - også på trods af en fast kravspec. Og pludselig sidder du og lapper på en masse du ikke får en krone for.

Det bedste du kan gøre er som Brian skriver; bryde det hele ned i klumper og lade mavefornemmelsen vurdere timerne i det + en buffer... Og så gange det med din timesats.

Bare husk at fortælle din kunde at det jo også kan gå den anden vej - altså at det bliver billigere.

Det er en slags scrum om man vil - kender du ikke begrebet så prøv at google det.

Jeg forstår f.eks, ikke at nogle kan sætte sig til faste priser på f.eks. 1500 kr. Ihvertfald ikke for et seriøst og gennemtænkt site.
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Oct 10
Indlæg ialt: 79
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svaret Kim!

Ærgeligt der ikke findes en model for beregningen, men som du selv siger er der fandme altid ujævnheder når det gælder IT.

Jeg må vel blot gå efter min mavefornemmelse :-)!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Schou Larsen | bannerprint.dk:

Ulrik:

Findes der er en model for at udregne den slags?

Tror jeg såmænd ikke. Tror det er individuelt.

Jeg laver prisen udfra mavefornemmelser af timer og hvad min kollegaer kunne finde på at tage. Jeg er efter nogle års produktioner blevet bedre til det.

Men det er stadig lidt gynger og karuseller, forstået på den måde, at nogle gange bliver jeg overrasket over tidsforbruget mens det andre gange faktisk går nemmere og hurtigere end forventet. Således at det alt i alt alligevel ender med, at terminen bliver betalt! Big Smile

Yes

Det er nødagtig det samme som at være maler, nemlig mekanismen omkring prisfastsættelse. Der er erfaringen der kommer til at gælde, både på det korrekte matmatiske, som på det psykologiske (hvordan reagerer konkurrenterne, herunder de udenlandske).

Man kan ikke lære alt på skolen. Så ville mine gamle økonomiprofessorer fra handelshøjskolen have været millionærer, de vidste alt om prisdiffering, optimering m.m.

Ib

Råd & Mal 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Man kan ikke lære alt på skolen. Så ville mine gamle økonomiprofessorer fra handelshøjskolen have været millionærer, de vidste alt om prisdiffering, optimering m.m.
Big Smile

Fra Odense
Tilmeldt 21. Mar 11
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Min erfaring er, at det kommer lidt an på relationen også.

Hvis prisen meget tydeligt er åben til forhandling, når man har med en kunde at gøre første gang, kommer man til at tage den forhandling igen en del gange... Jeg har altid måttet mærke på folk, om de havde tilstrækkeligt meget tiltro til mig til at acceptere, at jeg siger "dette vil erfaringsmæssigt dreje sig om 35-45 timers arbejde". Hvis det er begyndelsen af et samarbejde, er en fast pris lidt nemmere at arbejde med. Dit eget estimat er fint nok, men det skal selvfølgelig være så omhyggeligt udført, at du ikke tager et element ind, som du kender så lidt til, at tidsrammen kan glide (ja, Drupal Views, det er dig, jeg snakker om)

Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulrik.

Der er skrevet lange afhandlinger om estimering og prisfastsættelse af IT-projekter.

Her er nogle af de elementer, som du kan tage med i betragtning:

  • Hvor lang tid skal du bruge på opgaverne?
  • Hvilken timepris skal du som minimum have for at få din forretning til at løbe rundt?
  • Hvor meget er kunden villig til at betale?
  • Hvor meget tager dine konkurrenter for en tilsvarende opgave?
  • Er din ordrebog tom?
  • Vil kunden være en god reference for dig?
  • Hvad er det fremtidige indtjeningspotentiale fra kunden?
  • Giver opgaven dig mulighed for faglig og personlig udvikling?
  • Forventer kunden at fejlret efter levering foretages af dig uden beregning?
  • Hvem betaler regningen, hvis der dukker uforudsete tekniske problemer op undervejs?

Der findes desværre ikke en facitliste for, hvor meget IT-projekter og ydelser bør koste.

Personligt har jeg en fast timepris, som danner udgangspunkt for alle mine tilbud.

Hvis jeg fornemmer, at kunden vil skubbe ansvaret for uforudsete arbejdsopgaver over på min side af bordet eller har ekstraordinært høje forventninger til kvaliteten, så ryger der et par ekstra timer på estimatet.

Hvis jeg derimod føler, at kunden er rimelig i sine forventninger og reel at forhandle med, så får kunden det rå timeestimat ganget op med timeprisen. Dermed påtager jeg mig så en større del af risikoen, hvis tingene skrider.

Så mit budskab er egentlig at tage en grundig dialog med kunden om dennes behov og forventninger, få disse skrevet ned på papir og så derefter give en pris med angivelse af de forudsætninger, som du har lagt til grund for tilbuddet (herunder eksempelvis hvad kunden selv forventes at bidrage med undervejs).

Jo før det gøres, desto bedre.

Mvh Troels.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)