Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

AM-bidrag og skat

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.


Jeg har startet en hobbyvirksomhed hvor jeg underviser i og optræder med parkour og freerunning.

jeg vil rigtig gerne have et klart overblik over, hvor meget af mit overskud jeg skal sætte til side til AM-bidrag og skat når årsopgørelsen skal laves.

Er der nogen der kan hjælpe mig her?

Er det noget med at jeg skal trække 8 % af overskudet fra til AM-bidrag først, og så 38 % til skat bagefter?
Er der noget særligt fradrag eller andet jeg skal regne med ind?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du gør det som person (CPR) og ikke har startet en personlig virksomhed (CVR) så er det korte svar, at det lyder som B indkomst og ja 8% AM bidrag som du trækker fra indtægten og så skat af resten, da man ikke betaler skat af den del af lønnen der er gået til AM bidrag

Resten får "alm" skat (samlet % for sundhedsbidrag+kommunal+ bundskat hvis du ikke har topskat - ikke den % du kender, for den kan være nedsat med bundfradrag osv) - så du har indtægten minus det du nu har regnet til am bidrag og skat.

Hvor meget det er, kan du langt lettest finde ud af ved f.eks. at gå på skat.dk og logge ind, og så ændre forskudsopgørelsen, ved at indsætte det du regner med at tjene i år på projektet, og trykke beregn så får du at se hvad du skal betale i skat.

Du kan bare lade være med at trykke godkend, så registreres det ikke. 

Du skal dog faktisk til slut, når du har leget lidt, og bestemt dig for hvad du mener at tjene på det i år, taste det ind og godkende det i forskudsopgørelsen rent faktisk. Så får du formentlig giro kort, men sådan er reglerne, og til slut betaler du jo "kun" præcis den skat du skal, når du laver årsopgørelse, ligesom du kan ændre forskudsopgørelsen f.eks hvert kvartal hvis det forventede ser anderledes ud.

Er du CPR altså privat person, kan du trække udgifter fra, men mig bekendt kun under ligningsmæssige lønmodtager fradrag, og der er kun fradrag for alt over et eller andet jeg ikke kan huske

Kun noget der er nødvendigt for at du kan tjene til din B-indkomst. 

Har du personligt selskab - er der ingen undergrænse - men jo også mere burokrati

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du kan trække udgifter fra uanset CVR.registrering eller ej...og dette i indkomsten og ikke under

ligningsmæssige fradrag. Bureaukratiet er således ikke mindre ved den ene eller anden form.

Afgørende for om det er B-indkomst eller ikke er dine risici, kundeunderlag mv.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Du kan trække udgifter fra uanset CVR.registrering eller ej...og dette i indkomsten og ikke under

ligningsmæssige fradrag. Bureaukratiet er således ikke mindre ved den ene eller anden form.

tak Peter - overraskede mig, men lyder rigtigt. Jeg fik bare i skat.dk kommunikation svar vedr min søn som en periode sidste år fakturerede 2 x 20.000 kr for en konsulent tjeneste. Han havde udgifter - skulle anskaffe visse ting til 6000 kr for at ha den indtægt, og skat svarede, at de KUN kunne trækkes fra under ligningsmæssige fradrag - lønmodtagerudgifter.

Hvor går grænsen mon. En lønmodtager holder et fagblad - mon den kan fradrages direkte - eller har måttet købe special tøj for at kunne udføre arbejdet - eller stiller selv noget udstyr til rådighed, som slides?

Eller gælder det kun honorar lønnede - 

Jeg tror dig, vil bare være sikker. Det er sådan en som denne jeg også tænker på:

http://penge.dk/skat/artikler-skat/skattefradrag-du-skal-huske

Det kan sagtens være skat der svarer forkert. Jeg spurgte fornyligt til B-skat og salg af immateriel rettighed (forfatter rettighed til manus) og svaret var der skulle indberettes til B-skat og AM bidrag. Jeg kunne dog google mig til at netop det var AM bidragsfrit, og først da jeg henviste skat til ligningslovens konkrete §ér svarede de, at det jo var rigtigt så det skulle rubrik 36 for AM bidragsfri indkomst.

Så man kan desværre ikke altid være 100% sikker på svar

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hups artiklen siger jo netop at honorarlønnede kan trække alle omk fra uden bundfradrag

Undskyld min lange væven

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at sikre mig jeg er sikker på hvad jeg skriver i mine egne papirer:

Er det korrekt hvis jeg gør følgende:

Min indtægt for en opgave: 10.000
Min udgift: 5.000

Mit overskud: 5.000
Heraf AM-bidrag: 8 % af 5.000 = 400
Heraf skat: 38 % af 5.000 - 400 = 1748
Samlet til SKAT: 2148

Penge til mig selv: 2852

Skal jeg trække noget som helst fra herefter, går det fra mit personfradag, ikke?

Fra Køge
Tilmeldt 21. Jul 11
Indlæg ialt: 75
Fra  Freerun Denmark Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

nogen der stadig læser med :)  ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Yes..ser rigtigt ud.

 

MvH

Peter

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)