Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SEF url - hjælp

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg er ved at bygge en portal for en kunde, som har et spørgsmål omkring SEF url'er. Han er ved at opbygge en portal af firmaer, og vil i den forbindelse lave "specielle" url'er. Hans spørgsmål er:

Vil en geografisk opdeling af url'erne være en god ide? Således at der stod www.domæne.dk/geografiskplacering/firmabranche-firmanavn eller er det bedst at lave en www.domæne.dk/firmabranche-firmanavn?

Jeg vil personligt mene, at en geografisk opdeling af url'erne vil være en god ting i forhold til søgemaskinerne - når man så f.eks. søger på firmabranche landsdel, så vil hans resultater være med?

Jeg er ikke den store haj til SEO, og har faktisk udliciteret det SEO arbejde, jeg har haft... men nu begynder flere og flere at spørge, og så kan man jo lige så godt begynde at lære lidt omkring det Smile

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan systemet håndtere at en virksomhed flytter fra den ene ende af landet, eller en virksomhed skifter navn?

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Schneidereit:

Kan systemet håndtere at en virksomhed flytter fra den ene ende af landet, eller en virksomhed skifter navn?

Njarh - der ville man så oprette en ny url, og lave 301 redirect på den gamle - ikke det store problem at lave det som en automatisk process, hvis man flytter et firma eller ændrer navn.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Næ ikke nødvendigvis, men man bør da tænke over det :-). Og skulle det ske en virksomhed skifter URL 3 eller 4 gange,  så bør alle de gamle URL 301 redirecte direkte til den nye URL, og ikke URL1 -> URL2 -> URL3 -> URL4.

Nu kender jeg ikke tankerne omkring portalen. Der kan være mange gode grunde til at vælge det ene frem for det andet. Jeg ville sætte mig ned og tænke over de virksomhedstyper der skal være på. Er det små håndværker virksomheder så er en struktur fordelagtig, er det store kædevirksomheder er en anden. Hvis det drejer sig om begge kan du lave et miks.

Prøv at undersøg hvordan folk søger. Hvis folk søger efter smed slagelse så /smed/slagelse/amino-smeden.html 

Fra Mørkøv
Tilmeldt 26. Jan 10
Indlæg ialt: 363
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Schneidereit:
Prøv at undersøg hvordan folk søger. Hvis folk søger efter smed slagelse så /smed/slagelse/amino-smeden.html 

Ok, men hvis nu vi siger at folk søger på "smed slagelse" og linket så var /vestsjælland/smed-slagelse - ville dette være et bud? således at man fanger både folk som søger på smed vestsjælland, (i princippet ogs smed sjælland) eller bør man holde sig til /smed/slagelse ?

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville nok holde mig til den simple version med /smed/slagelse/smedefima.html . Men du kan lade regionen, optræde et par gange i selve teksten på siden. Du kan også lave en side på /smed/vestsjaelland.html med en oversigt over smede i vestsjælland. Prøv keyword tool , så kan du få et indtryk af hvordan folk søger og sammesætter søgninger af forskellige ord. Personligt vil jeg lade URL'en målrette mod den primære søgning, og ikke tænke sekundære søgninger ind i selve URL'en, men mere i tekstopbygningen på siden.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Men altså... på en side som kommer til at bestå af 10.000 eller flere undersiger, kan det godt ende i noget være roderi hvis URL'en kan "ændre navn". På et eller andet tidspunkt har du rigtig mange 301 redirects på kryds og tværs. På min side parfume priser , har jeg valgt en struktur som kan se sådan her ud: http://parfume-priser.dk/giorgio-armani/842.html 

Jeg kunne også have lavet noget ala <kategori>/<produktnavn>.html men valgte i stedet at benytte produkt ID'et til URL'en. Det er uafhængigt af navnet m.m. og det gør det nemmere at styre. I skal i hvert fald tænke risikoen for noget kikser, når i vælger sådan en løsning :-).

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)