Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Løn eller udbytte i ApS - hvad er bedst i hvilke situationer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere i et personligt selskab jo kunnet lade overskud stå, og bare beskatte med 25% virksomhedsskat, som så blev trukket fra i den personlige skat det blev hævet.

Nu er det et ApS og det må jo betyde, at hvis der står et overskud med udgangen af et regnskabsår, så betaler man 25% firmaskat, og hvis man så hæver løn i Januar, igen f.eks 50% personlig skat. 

Hvis vi lige ser bort fra problematik om topskattegrænse, så må det vel betyde, at hvis der er plads i overskuddet, så er det bedre at hæve lønnen godt op inden selskabsåret slutter, og så ha penge til de næste måneder, for derved får man jo "kun" personlig skat af beløbet og ikke både selskabsskat og personlig skat. Tænker jeg korrekt?

Derudover var det skønt hvis nogen Aminoer kunne sige hvornår det bedst kan betale sig at tage pengene som løn og hvornår det er bedst at tage udbytte - og om det i den sidste ende har nogen betydning for den samlede beskatning. Jeg kan selv helt afgøre om det er løn eller udbytte.

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Du skal lige have med, at selskabet har fradrag for lønudgifter, men ikke for udbytte.

Hvad der bedst kan svare sig, afhænger af øvrige indkomstforhold.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hej.

Du skal lige have med, at selskabet har fradrag for lønudgifter, men ikke for udbytte.

Hvad der bedst kan svare sig, afhænger af øvrige indkomstforhold.

Det vil nu nok svare på sagen for nu, så længe sønnen ikke kommer op i topskat (som det ser ud lige her og nu), så må det i alle fald være bedst bare at tage det som løn? 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan ikke huske det helt specifikt, men der er noget med at det kan betale sig at udbetale omkring 42K i udbytte og det dobbelte hvis man er gift. Jeg har som sagt glemt hvor meget man spare i Skat, men det var en del.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Kan ikke huske det helt specifikt, men der er noget med at det kan betale sig at udbetale omkring 42K i udbytte og det dobbelte hvis man er gift. Jeg har som sagt glemt hvor meget man spare i Skat, men det var en del.

Så må jeg vel hellere finde ud af det på en eller anden måde. De 42k lyder jo som grænsen hvor aktieskat som udbytte vel hører under er 28% og ja - det dobbelte for ægtefæller men
Når som Peter skrev, selskabet ikke kan trække udbytter fra, så betaler man jo først 25% virksomhedsskat 
hvorefter der er 75.000 tilbage ud af 100.000 kr og så 28% udbytte skat af det = 21.000 og så er de 100.000 kr jo blevet til 54.000 kr - eller ialt 46% trukket.
Han betaler vel på løn 8% AM bidrag + 28% kommune og ca 4% bundskat hvilket burde gi 40% og så burde det jo være bedre, men jeg tænker lidt videre - eller håber andre kan kommentere?
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Lundsby:

Kan ikke huske det helt specifikt, men der er noget med at det kan betale sig at udbetale omkring 42K i udbytte og det dobbelte hvis man er gift. Jeg har som sagt glemt hvor meget man spare i Skat, men det var en del.

Så må jeg vel hellere finde ud af det på en eller anden måde. De 42k lyder jo som grænsen hvor aktieskat som udbytte vel hører under er 28% og ja - det dobbelte for ægtefæller men
Når som Peter skrev, selskabet ikke kan trække udbytter fra, så betaler man jo først 25% virksomhedsskat 
hvorefter der er 75.000 tilbage ud af 100.000 kr og så 28% udbytte skat af det = 21.000 og så er de 100.000 kr jo blevet til 54.000 kr - eller ialt 46% trukket.
Han betaler vel på løn 8% AM bidrag + 28% kommune og ca 4% bundskat hvilket burde gi 40% og så burde det jo være bedre, men jeg tænker lidt videre - eller håber andre kan kommentere?
vh

Hmm... så mangler du lige sundhedsbidraget, hvorfor den samlede skat er nærmere 46-48%.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hmm... så mangler du lige sundhedsbidraget, hvorfor den samlede skat er nærmere 46-48%.

Tonny

det gør jeg da sorry - men det er jo så også næsten det samme som hvis han hæver 100.000 i udbytte og firmaet ikke kan trække det fra - og så betaler 28% aktieskat hvilket jeg får til 46% så det ligner jo sig selv en del, jeg ser ikke lige endnu fordelen ved udbytte når man ikke betaler topskat, men der er sikkert noget jeg ikke har fattet

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie:

Tonny Skov Pedersen:

Hmm... så mangler du lige sundhedsbidraget, hvorfor den samlede skat er nærmere 46-48%.

Tonny

det gør jeg da sorry - men det er jo så også næsten det samme som hvis han hæver 100.000 i udbytte og firmaet ikke kan trække det fra - og så betaler 28% aktieskat hvilket jeg får til 46% så det ligner jo sig selv en del, jeg ser ikke lige endnu fordelen ved udbytte når man ikke betaler topskat, men der er sikkert noget jeg ikke har fattet

Jeps, den egentlige besparelse kommer først, hvis man kan holde sig inden for 28% grænsen, som er kr. 48.300 for enlige og kr. 96.600 for ægtepar.

Det er nok ikke underligt, at grænserne er lagt på denne måde, idet skatten alt andet lige bliver stort set ens, uanset valget. Så lige undtaget ovennævnte tilfælde.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Jeps, den egentlige besparelse kommer først, hvis man kan holde sig inden for 28% grænsen, som er kr. 48.300 for enlige og kr. 96.600 for ægtepar.

Det er nok ikke underligt, at grænserne er lagt på denne måde, idet skatten alt andet lige bliver stort set ens, uanset valget. Så lige undtaget ovennævnte tilfælde.

Men som ene ejer af et ApS kan man jo så bare aldrig holde sig under den grænse, for selskabsskat 25% sammen med 28% udbytteskat passer - som du er inde på - lysende med det som man kommer af med hvis man i stedet tager det som løn - i alle fald op til topskatten

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Bare lige for at slå fast at der skal være særlige forhold hvis det skal kunne betale sig at udbetale udbytte til den lave udbyttebeskatning.

Til Tonny => Husk at AM-bidraget bevirker at du ikke blot kan lægge skatteprocenterne sammen. Det kan du jo ikke pga. at regnestykket ser ud som følgende (ved 38% skat)=>

100 kr til beskatning = 100*0,92 = 92 *0,62= 57 kr

Beskatningen er altså i dette tilfælde 43%

Så fyld op til topskat dernæst til lav udbyttegrænse og dernæst er det nærmest ligegyldigt hvordan man udtager kapital fra selskabet....

Dahl Regnskab & Rådgivning, assistance til regnskab, selvangivelse og skattemæssige problemstillinger

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)