Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overser jeg noget? (Moms relateret)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er meget i tvivl om et virkeligt simpelt regnestykke ang. moms:

Jeg har købt en vare. Prisen er 195 kr. ekskl. moms. Når så jeg vil taste det ind i mit regnskab, vil jeg gerne notere prisen ekskl. moms, fordi det er B2B og fordi programmet jeg bruger, selv regner momssatsen ud. Der er et forsendelsesgebyr på 45 kr., som ialt bliver til 201 kr. ekskl. moms. Og her stopper alt fornuft så, for fakturaen fortæller mig, at momsen udgøre 39 kr og giver mig et samlet beløb på 240 kr., men jeg får de 201 kr. til 251,25 kr. inkl. moms (25 %). For sådan har jeg lært det.

Er der noget jeg overser her eller er fakturaen forkert?
(Og kan jeg med ro i sindet notere forsendelsesgebyr også, når jeg indberetter til SKAT?)

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er simpelthen fordi der ikke er moms for forsendelsesgebyret. Det vil du ofte se på fakturaer fra f.eks. webshops der benytter sig af portoudlægsordningen.

Det betyder for dig blot, at du skal indtaste 2 linier i dit regnskab. 1 linie på varens beløb hvor der er moms, og 1 for fragten som er uden moms. Hvis det er kassekladen du taster ind i, kan du evt. lave en konto "betalt forsendelse uden moms" hvor der ikke er moms træk på til det.

/Henrik

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis pakken er sendt til en erhvervsvirksomhed, er det en erhvervspakke, og her skal betales moms.

Hvis den er sendt til privat er den momsfri, og så må det i øvrigt ikke kaldes et forsendelsesgebyr, men det skal hedde porto, og beløbet må ikke overstige, det beløb, der er afregnet til postvæsenet.

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Fornemt. Tusind tak.

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overser altså stadig noget. Nu sidder jeg og vil lave noget af mit regnskab og er kommet til førnævnte faktura, som kan klikkes åben i mit første indlæg i toppen.

Jeg har købt en varer for 195 kr.

  • Forsendelsen udgøre 45 kr.
  • Fakturaen giver mig et beløb på 201 kr. ekskl. moms.
  • Fakturaen fortæller mig, at momsbeløbet er på 39 kr.
  • Fakturaen fortæller mig, at jeg skal betale i alt 240 kr. inkl. moms.

Spørgsmål:

Hvor kommer beløbet på de 201 kr. fra? Difference fra de 195 kr. til 201 kr., får jeg ikke til at stemme?

Momsbeløbet på de 39 kr. får jeg ikke til at stemme, uanset om jeg lægger de 25 % moms til hverken de 195 kr. eller 201 kr.

Hjæææælp.......Tongue Tied

Fra 8670 Låsby
Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 229
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

De 201 kommer af:

195 *0,8 (156 = varetotal ex. moms) + 45 (som der ikke er moms på) = 201,-

Det beløb skal du som ikke bruge til noget i din bogføring.

Du skal jo blot bogføre varekøbet på 195 inkl. moms samt på særskilt konto de 45 som er uden momstræk, i alt 240,-.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik K.:

De 201 kommer af:

195 *0,8 (156 = varetotal ex. moms) + 45 (som der ikke er moms på) = 201,-

Det beløb skal du som ikke bruge til noget i din bogføring.

Du skal jo blot bogføre varekøbet på 195 inkl. moms samt på særskilt konto de 45 som er uden momstræk, i alt 240,-.

/Henrik

Lige præcis.

De kr. 39,00 er så netop forskellen mellem kr. 195,00 og beløbet excl. moms kr. 156,00.

Tonny

Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 153
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg forstår nu. Jeg havde regnet det ud på en anden måde, derfor forvirringen. Tak for hjælpen...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)