For første gang i mit firmas korte levetid skal jeg levere en ydelse (oversættelse af hjemmeside) til et firma på Gran Canaria, hvorfor jeg har brug for enkelte råd i forhold til faktura, moms og bogføring:
Hvordan med moms - skal det pålægges salgssummen eller hvordan??
Er der specifikke oplysninger, der skal påføres fakturaen??
Og hvordan skal det bogføres??
Køber har gjort mig opmærksom på, at fakturaen ikke skal påføres dansk moms, men ellers er jeg lidt på bar bund, så håber på en kyndig vejledning.
Da der er tale om salg af en ydelse indenfor EU, skal der ikke påføres moms på fakturaen.
Derimod skal der på fakturaen angives "reverse charge", og køber skal selv skal beregne og angive momsen. Du skal indberette salget til listesystemet, det der nu hedder "EU-salg uden moms".
Generelt, når man handler med virksomheder fra andre EU-lande, kan det være en god ide at få verificeret deres momsnummer. Det kan gøres her: