Så blev vi vist alle lidt klogere :) |
Kan restaurant-besøg trækkes fra?
Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant
|
@JesperMoeller, Stop nu alt det vrøvl om repræsentation. Der er næppe tale om repræsentation i skatteretlig forstand når vi taler om at afholde en udgift for en anmelder. Repræsentation er udgifter, som afholdes for at få afsluttet forretninger eller for at knytte eller bevare forretningsforbindelser. Det er næppe formålet med en anmeldelse af et spisestid. |
JesperMoeller: Hvor har du den regel fra? Naturligvis kan man fratrække repræsentationsomkostninger i form af restaurantbesøg men kun med 25% af udgiften (og som nævnt tidligere i tråden må også kun en fjerdedel af momsen afløftes). Med hensyn til fradrag for bespisning som anmelder på restauranter: Udgiften er som udgangspunkt fradragsberettiget, idet artikler om lokale restauranter medgår til at "erhverve, sikre og vedligeholde" indkomsten i virksomheden. Dog skal alle erhvervsvirksomheder drives med indtjening for øje, så hvis man formøbler hele overskuddet (som Cookie er inde på) på restaurantbesøg, kan SKAT stille spørgsmålstegn ved, om hovedformålet med virksomheden er at skabe indtægt og overskud eller ej. Derfor kommer det også lidt an på, hvem anmelderen er: Hvis anmelderen = virksomhedsejeren og gæsten er virksomhedsejerens ægtefælle, kunne man få den tanke, at anmeldelsen af restauranten i højere grad tjener private end erhvervsmæssige formål. Især da hvis anmelderen ikke har særlige forudsætninger eller ekspertise inden for området. Det vil sige: Nogle gange er det OK, andre gange er det ikke OK. I det aktuelle tilfælde ved vi det ikke, fordi vi ikke kender forholdene. Det beror på et skøn efter en konkret vurdering fra gang til gang. |
Præcist! - Og for lige at runde momsen vil der kun være et fradrag på 25% af momsen, jf momslovens § 42.... /Henrik |
Okay jeg kan høre det er mere kompliceret end som så. I dette her tilfælde er der kun én journalist tilknyttet avisen - og det er virksomhedsejeren. Man kan jo altid spørge om, hvorvidt man er kompetent eller inkomptetent - de færreste anmeldere er kokke - men tanken er nu også at lave lidt mere "alle-mand-anmeldelser" i stedet for de der "vi spiste og drak for 4500+"-anmeldelser. Nu lever jeg jo af virksomheden og har ikke råd til at spise alle mine penge op på de lokale restauranter, men havde nærmere forestillet mig en anmeldelse om måneden - med en udgift på 300 til 800 pr gang. Hvis jeg har forstået det korrekt kan jeg trække det fulde beløb fra som udgift i firmaet - men hvad angår momsen kan jeg kun modregne de 25% - eller hvad? Nu er det jo ikke sådan at firmaet står og falder med de udgifter - så et bindende svar fra Skat vil nok være at stramme skruen lidt. |
Hov glemte helt - nu får jeg jo ikke betaling pr artikel -så det med at gemme udgiftsbilag og indtægtsbilag på hver enkelt artikel - det kan jeg ikke. |
Det er noget vrøvel... |
En madblog? Godt forsøg? Det handler ikke om et godt forsøg - for mig handler det om at lave artikler, som mine læsere finder interessante - artikler der passer til min målgruppe - det handler ikke om at spise på statens regning (hvilket man forøvrigt aldrig kan gøre....skatteprocenten er jo ikke ligefrem på 100 procent?!?) Det jeg laver en avis - og ligesom så mange andre aviser overvejer vi at tage anmeldelser op som genre - først og fremmest fordi det er noget af det mest læste. Remydk - jeg har en fornemmelse af at din og min tankegang er himmelråbende forskellig. |