Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring ved salg af bil

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har netop solgt en af mine firmabiler på gule plader til en anden momsregistreret virksomhed og er nu lidt i tvivl om hvordan jeg bogfører det i mit regnskab.

Bilens værdi er opgivet i aktiverne til at være 5.723 inden årets afskrivninger og 5.151 efter 6 måneders afskrivning her i 2011. Den blev solgt for 37.000 + moms, hvilket jo giver en ganske pæn fortjeneste, men hvordan skal dette salg bogføres korrekt i årsregnskabet?

Håber på hjælp. På forhånd tak.

Venlig hilsen

Ulrik 

Dyreformidlingen.dk - Køb og salg af dyr på nettet

justsports.dk - Tilbud på fitness og kosttilskud

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ulrik

Du skal også have din oprindelige købspris med i regnestykket, når du skal sælge et anlægsaktiv ... som i dette tilfælde: en bil.

Jeg laver nedenstående eksempel uden moms, så det er lidt lettere at forstå, men du skal selvfølgelig beregne udgående moms af dit salg.

Jeg ved ikke hvad din oprindelige købspris (uden moms) var, men lad os for nemheds skyld sige, at den var 50.000 kr. ... så skal du bogføre dette i regnskabet:

(Du skal først afskrive bilen, så den er afskrevet up to date, inden du foretager andre bogføringer. Kan forstå, at det er 572 kr.)

Derefter (og du skal jo selvfølgelig bytte de 50.000 kr. i mit eksempel ud med den korrekte anskaffelsespris ekskl moms).

50.000 kr. i kredit på kontoen for afgang af transportmateriel (eller hvad den hedder i dit regnskab - den skal være i samme gruppe, hvor du bogførte anskaffelsessummen i sin tid)

(så skal alle de akkumulerede afskrivninger tilbageføres - hvis bilen havde kostet 50.000 kr. i oprindelig anskaffelsessum og værdien var 5.151 kr., så bør de akkumulerede afskrivninger være: 44.849 kr.)

44.849 kr. i debet på kontoen for akkumulerede afskrivninger

46.250 kr. i debet på din bank (det svarer til 37.000 kr. + moms)

9.250 kr. i kredit på kontoen for udgående moms

31.849 kr. i kredit på kontoen for gevinst ved afhændelse af anlægsaktiver (eller hvad den hedder i dit regnskab)

Så går regnskabet op! :o)

Sagt på kort dansk: Man tilbagefører den oprindelige anskaffelsessum og de akkumulerede afskrivninger, sætter pengene i banken, fører momsbeløbet på kontoen for udgående moms og til sidst har du din gevinst (eller tab hvis det var tilfældet)

Susan :o)

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:

Jeg laver nedenstående eksempel uden moms, så det er lidt lettere at forstå, men du skal selvfølgelig beregne udgående moms af dit salg.

Tja ... lavede alligevel regnestykket med moms, som du kan se ;o)

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Den simpleste og fuldt gode løsning afhænger af, hvordan du håndterer gruppen biler i aktiverne. Har du bare een konto, som hedder bil, bil primo eller noget i den retning - eller alternativt sørger for altid til årsafslutningen at nulstille underkontiene til gruppen bil, så kan du gøre således:

K: Konto for bil/bil primo dkk. 5.151 (i aktiverne)

K: Avance på bil/solgte afktiver (den har du et sted i driften) dkk. 37.000 - primoværdi = dkk. 31.849

K: Udgående moms af dkk. 9.250

D: Debitoren du sælger bilen til dkk. 46.250/Eller banken

Altså, når du som du angiver, har helt styr på bilens værdi og afskrivningerne, så behøver du ikke finde den gamle købspris frem - blot bogføre, det som sker i forbindelse med handlen.

/Smile Hanne

PS: Susan sorry, men i dit eksempel står afskrivningerne og griner højt i debet for akkumulerede afskrivninger. Den må vi gå ud fra er bogført løbende over årene, når spørgeren i sit spørgsmål tydeligt giver udtryk for, at kende primo saldoen for bilen/bilens nærvende værdi. Hvis den skal med i bogføringen, som du skriver, så skal den modposteres på bilens primoværdi - og det er IMØ irrelevant for spørgsmålet

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneF:

PS: Susan sorry, men i dit eksempel står afskrivningerne og griner højt i debet for akkumulerede afskrivninger. Den må vi gå ud fra er bogført løbende over årene, når spørgeren i sit spørgsmål tydeligt giver udtryk for, at kende primo saldoen for bilen/bilens nærvende værdi. Hvis den skal med i bogføringen, som du skriver, så skal den modposteres på bilens primoværdi - og det er IMØ irrelevant for spørgsmålet

Hej Hanne

I mit eksempel står kontoen for akkumulerede afskrivninger ikke og griner højt - den går faktisk i 0 efter bogføringen ;o) I dit eksempel derimod står kontoen for akkumulerede afskrivninger fortsat i kredit, hvilket ikke er korrekt, da anlægsaktivet er afhændet.

Min forklaring er faktisk fuldstændig identisk med de automatiske posteringer, som sker i økonomisystemer med integreret anlægsmodul i forbindelse med salg af anlægsaktiver.

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:

I mit eksempel står kontoen for akkumulerede afskrivninger ikke og griner højt - den går faktisk i 0 efter bogføringen ;o) I dit eksempel derimod står kontoen for akkumulerede afskrivninger fortsat i kredit, hvilket ikke er korrekt, da anlægsaktivet er afhændet.

Min forklaring er faktisk fuldstændig identisk med de automatiske posteringer, som sker i økonomisystemer med integreret anlægsmodul i forbindelse med salg af anlægsaktiver.

 

I anledning af, at det er søndag morgen vil jeg give dig ret i, at dit eksempel går i nul - ser nu de 50 du har stående højere oppe, men damn en omstændig metode. Muligt at et system ville gøre det sådan på automatposter, det er jeg herligt uinteresseret i. Systemer gør jo bare det, som programøren kan forstå og håndtere og laver kode til. Det betyder ikke, at ting behøver være så besværlige.

Selv ville jeg aldrig selv kaste mig ud i beregninger, som du gør dig, men årligt føre afskrivningerne til primo (og dito anskaffelser (og salg)), så der ikke var alt det rod - og derfor ville min bogføring og mine overvejelser være væsentligt simplere, idet jeg jo årligt bogfører afskrivninger væk - og derved er mine bogføringer og overvejelser i henhold dertil....

Jeg ser rigtigt ofte, at der under aktiver blot er en konto for biler, her bliver afskrivninger, nyanskaffelser og dass ganze molevitten så bogført. Det er ikke mindre korrekt end andet, da der i sidste ende vil ske det, som vi begge på hver vores måde beskriver. Værdien af den bil går i nul i aktiverne Big Smile

Nå, som jeg ser det, så er vi enige - blot ikke enige om fremgangsmåden. Go' søndag og undskyld til trådstarter for alt vores fnidder på din tråd.

/Smile Hanne

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej begge

 

Mange tak for jeres virkelige velforklarende og meget brugervenlige forklaringer - og tak for så hurtigt svar.

Det kommer dog lidt bag på mig, at man kan håndtere bogføringen på flere måder og derfor tænker jeg på, om begge løsninger er lige korrekte for så tror jeg, at jeg vælger den simpleste, men jeg vil jo nødigt komme i problemer, når min revisor skal kontrollere det ved regnskabsafslutning :)

Dyreformidlingen.dk - Køb og salg af dyr på nettet

justsports.dk - Tilbud på fitness og kosttilskud

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 09:20
Hvor mange stjerner giver du? :

mollegaard:

Mange tak for jeres virkelige velforklarende og meget brugervenlige forklaringer - og tak for så hurtigt svar.

Det kommer dog lidt bag på mig, at man kan håndtere bogføringen på flere måder og derfor tænker jeg på, om begge løsninger er lige korrekte for så tror jeg, at jeg vælger den simpleste, men jeg vil jo nødigt komme i problemer, når min revisor skal kontrollere det ved regnskabsafslutning :)

Hej igen

Nu er der kun 1 postering til forskel imellem de to versioner. Hanne's har 4 linjer, min har 5 ;o)

Hvis du - som Hanne skriver - hvert år har nulstillet fx kontoen for de akkumulerede afskrivninger til kontoen for anskaffelser, så du kun har 1 beløb på kontiene for transportmateriel, så skal du benyttes Hanne's version ... men du skal så samtidig også lige huske at få nulstillet 2011 afskrivningen, som du normalt har gjort hvert år, dvs. 1 postering mere med 2 linjer :o)

Hvis du derimod har bevaret kontoen for de akkumulerede afskrivninger som det, kontoen beskriver, nemlig de akkumulerede afskrivninger, og ikke har nulstillet den hvert år til kontoen for anskaffelser, så skal du benytte min version, ellers vil du ikke kunne få kontiene under transportmateriel til at stemme.

Ellers synes jeg du skal kontakte din revisor, og høre om han hælder til nulstilling af kontoen for akkumulerede afskrivninger hvert år eller ikke.

Susan :o)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :

HanneF:
Nå, som jeg ser det, så er vi enige - blot ikke enige om fremgangsmåden.

Yep! :o)

Tilmeldt 15. Jul 11
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Igen - tusind tak for jeres hjælp.

Det kan nogen gange være en værre bogførings-jungle at komme igennem som selvstændig :)

Dyreformidlingen.dk - Køb og salg af dyr på nettet

justsports.dk - Tilbud på fitness og kosttilskud

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)