Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

5 gode råd om lån i virksomheden

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminos

De fleste iværksættere kender det – at man har brug for at udvide sin forretning og likviditeten rækker måske ikke. Her i dagens iværksættertip får du 5 råd om bank og lån.

  • Hav en fleksibel aftale med mulighed for at ændre kassekreditten. Især i hårde tider, er det en stor fordel at have en god og fleksibel aftale med din bank, sådan så du kan trække på en kassekredit.
  • Bliv bedste venner med din bankrådgiver. Selv når du skal låne penge handler det om en personlig relation mellem din bankrådgiver og dig. Tro ikke, at det er en aftale mellem din virksomhed og din bank. Men husk – banken er en forretning – det er ikke en autoritet som mange fejlagtigt behandler den som. Det er en forretningsaftale mellem to virksomheder, hvor begge parter skal have noget ud af det.
  • Sørg for en komplet bankpakke, så du har alt samlet og har adgang til alle dine bankkonti. Dvs. netbank, hævekort og erhvervsaftale til bankposteringer. Fx kan man i Danske bank have en “Business Online”, hvor du kan få adgang til flere funktioner end alm. netbankskunder. Med “filmodul” kan du sende og modtage dine betalinger på en let og smart måde.
  • Lån aldrig mere end du kan tåle at tabe. Låner du penge til din virksomhed og din virksomhed ikke har nogen værdi eller ejer noget, så vil din bankrådgiver formentlig forlange, at du kautionere privat (selvkaution) for de lån, du tager i din virksomhed. Dvs. hvis din virksomhed går ned og ikke kan betale sin gæld, så går banken efter dig privat.
  • Vær hellere på forkanten med at låne penge end at låne penge, når det er ved at være for sent. Du skal have tid til at forhandle med din bank, så du kan få den bedst mulige aftale. Husk at lave research ved andre banker - det kan bruges i en forhandlingssituation.
God forhandlingslyst :-)

Billigt og brugervenligt regnskabsprogram, Billy's Billing. Prøv det gratis her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Du får det til at lyde somom at alle kan låne!!!!!

/Kenneth

Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth 

Ja det er jo en helt anden samtale, omkring hvad der skal til for at få lånet igennem til sin forretningsidé.

Men bestemt også en spændende dialog. At have argumenterne i orden, når man går ned i banken.

Vh. Toke

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Tak for din kommentar:)

Nej det er ikke tanken med mit indlæg, det er blot nogle tanker jeg selv har haft mig, samt en tilgang til banken jeg selv har haft erfaring med fungere. 

Jeg har haft god erfaring med denne tilgang til min bankrådgiver - at kontakte ham på det menneskelige plan, men samtidig huske på at det er en forretning - de gør dig ikke en tjeneste - og det skal man som modtager heller ikke betragte det som. 

God eftermiddag

Lara

Billigt og brugervenligt regnskabsprogram, Billy's Billing. Prøv det gratis her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Toke Kruse:

Hej Kenneth,

Tak for din kommentar:)

Nej det er ikke tanken med mit indlæg, det er blot nogle tanker jeg selv har haft mig, samt en tilgang til banken jeg selv har haft erfaring med fungere. 

Jeg har haft god erfaring med denne tilgang til min bankrådgiver - at kontakte ham på det menneskelige plan, men samtidig huske på at det er en forretning - de gør dig ikke en tjeneste - og det skal man som modtager heller ikke betragte det som. 

Hej

Noget af det som man skal tænke på, er at det kommer an på den bankrådgiver man har. Men ligeså meget som den afdeling. For der findes nogle afdelinger i de forskellige banker, som er gennemgangs lejre. Forstået på den måde, at de er der for at skabe resultater, og så er det videre.

Og det ser man specielt inden for erhverv. Men tit også inden for privat, hvor man mere skubber uinterresante kunder rundt.

Problematikken, ved at tro at kan man ikke få sin vilje i en bank, jamen så kan man i en anden. Og den holder desværre ikke. Det som der er ved det er, om man er interressant for virksomheden banken. Er man ikke det, så vil ens bankrådgiver sandsynligvis heller ikke møde en på det venskablige plan, forholde en distange.

En af de ting man skal tænke kraftigt på, er at banken ikke er her for min eller din skyld, de er her for at tjene penge. Og tager man så det i mente med hvad der er sket de sidste 3 år. Så vil mange banker, nok være flinke og give dig tid, men penge er ikke det som de fleste vil dele ud af. Også derfor at man nu ser mange gå konkurs, det være sig firmaer men også privat personer.

Så er det fint med fx råd om at man skal være forudseende. Problemet er at er man forudseende, så vil man også kunne handle på tingene, og gerne på en måde hvor banken ikke skal blandes ind. Og blander man banken ind alligevel, så vil det desværre give miskredit.

Ligeså så hører man også at flere og flere banker, lukker for kassekrediter. Så den med variabel kassekredit, gælder kun i gode tider.

Det er sådan set noget af det jeg mangler i det her oplæg.

/Kenneth

Fra København
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg giver dig helt ret, det er ikke nemt at være "den lille" i det spil. Og ja er man ikke en interessant kunde, så er det heller ikke nemt at møde dem på det venskablige plan. 

Jeg tror på at det er vigtigt at man har sit forhold til banken i orden og det kan være noget der har taget mange år at opbygge. Det er naturligvis ikke noget alle har haft mulighed for. Men har man det, tror jeg også man har et rigtig godt kort på hånden.

Men ja - glem aldrig at det er en forretning!

Billigt og brugervenligt regnskabsprogram, Billy's Billing. Prøv det gratis her.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lara

Selvfølgelig skal man have et forhold til banken. Problemet er at banken kun åbner det forhold for interressante kunder.

Og mange mennesker vil finde ud af at de er blevet nedprioriteret her fremover. Og det vil kort fortalt sige nye rådgivere. Mindre muligheder.

/Kenneth

Fra Valby
Tilmeldt 16. May 07
Indlæg ialt: 61
Fra  Quubii.com Skrevet kl. 08:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

lige et par ord med på vejen fra mig også.

Hvis man komme som selvstændig ned i en bank vil man allerede fra starten af være i en dårliger position end en løn modtager også selv om man tjener gode penge, det skyldes at man som selvstændig er i en højre risikogruppe, det kan være rart at vide inden man starter en forhandling, så man ved at man er bagud på point allerede fra starten af.

Der næst vil jeg sige, at skulle jeg ud og finansere i dag, ville jeg se mig om efter risikovillig kapital anden steds end banken, der er faktisk en del som er villige til at skyde penge ind i nye projekter, og hvis de ikke er villige skal man nok overveje om man har gjort sit forarbejde godt nok.

mvh
Claus

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)