Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

levenradør fra andet land, hvad gør jeg med momsen?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har muligvis fundet et par gode leverandører i tyskland og Tjekkiet. Begge lande er jo med i EU, så går ud fra at det må være nemt nok at handle med dem, hvis altså Pia K ikke bruger alt for lang tid på grænsekontrollen :-)

Med hvad gør jeg egentlig med momsen? Den tyske moms er jo ihvertfald lavere end den danske, og jeg kunne forstille mig den tjekkiske også er det? 

Er der nogle problemer forbundet med momsforskellen når jeg sælger materialerne videre? 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Inden du giver dig i kast med importere bør du nok lige læse lidt på lektierne.  På Skats hjemmeside findes der div. vejledninger mht. import

Er man moms reg. betaler man ikke den udenlanske moms (i EU lande).

 

Mvh

Ravn

 

 

 

Fra Fredericia
Tilmeldt 25. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej BruunRasmussen

Hvis du har et Dansk CVR nummer, skal du oplyse dette til dine leverandører i EU, så skal de fakturere dig uden moms.

Du skal bogføre dine varekøb med EU moms, 25% på EU moms i kredit, samt 25% EU moms tillagt din Danske købsmoms i debet, og du skal endvidere oplyse dine varekøb på din momsangivelse.

Med hensyn til salg af disse produkter i Danmark, skal du selvfølgelig pålægge dansk moms..

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BruunRasmussen:

Jeg har muligvis fundet et par gode leverandører i tyskland og Tjekkiet. Begge lande er jo med i EU, så går ud fra at det må være nemt nok at handle med dem, hvis altså Pia K ikke bruger alt for lang tid på grænsekontrollen :-)

Med hvad gør jeg egentlig med momsen? Den tyske moms er jo ihvertfald lavere end den danske, og jeg kunne forstille mig den tjekkiske også er det? 

Er der nogle problemer forbundet med momsforskellen når jeg sælger materialerne videre? 

Hej BruunRasmussen

Hvis du oplyser dit momsnummer (DK + CVR-nummeret) til din EU-leverandør, så skal han ikke opkræve VATfakturaen til dig ... hvis han vel at mærke skriver dit momsnummer på hans faktura.

Dvs. du sparer udgiften til momsen fra din EU-leverandør. For momsen på en EU-faktura (hvis man ikke har oplyst EU-leverandøren om ens eget momsnummer) bliver nemlig en ekstra udgift oveni købet. Du skal nemlig selv beregne dansk moms oveni beløbet, og dette skal føres som Erhvervelsesmoms (i kredit) og med modpost på Købsmoms (i debet) i dit regnskab, og skal også indberettes som dette, når du indberetter moms til SKAT (den danske moms skal beregnes af fakturaens totalbeløb). Bemærk: dette medfører ingen udgift for dig, det er ren bogføringsmæssigt og indberetningsmæssigt.

Eksempel:

Du har ikke oplyst om dit momsnummer, og din EU-leverandør lægger VAT til (lad os sige, at dit køb koster i alt 200 kr. - for køb + VAT). Din udgift bliver 200 kr. og du skal føre 50 kr. i henholdsvis Erhvervelsesmoms og Købsmoms = Din udgift er stadig 200 kr.

Hvis du til gengæld har oplyst dit momsnummer, og din EU-leverandør ikke har lagt moms til (lad os sige, at dit køb så kun bliver 160 kr.). Din udgift bliver kun de 160 kr., og du skal føre 40 kr. i henholdsvis Erhvervelsesmoms og Købsmoms = Din udgift er stadig kun 160 kr.

Men som sagt: Det er vigtigt ved handel med EU-leverandør, at du husker at opgive dit momsnummer, så din leverandør kan skrive det på fakturaen.

Med eller uden VAT fra din leverandør har ikke noget at gøre med den moms du lægger på, når du sælger varen videre. Din fortjeneste er bare større, hvis du opgiver dit momsnummer ;o)

Susan :o)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ravn:

Inden du giver dig i kast med importere bør du nok lige læse lidt på lektierne.  På Skats hjemmeside findes der div. vejledninger mht. import

Er man moms reg. betaler man ikke den udenlanske moms (i EU lande).

Lidt ekstra:

Man skal ikke registreres som importør, hvis man bare foretager køb i EU - det er kun hvis man bevæger sig udenfor EU-grænserne. Så skal man registreres som importør ved køb og eksportør ved salg.

Susan :o)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:
Hvis du til gengæld har oplyst dit momsnummer, og din EU-leverandør ikke har lagt moms til (lad os sige, at dit køb så kun bliver 160 kr.). Din udgift bliver kun de 160 kr., og du skal føre 40 kr. i henholdsvis Erhvervelsesmoms og Købsmoms = Din udgift er stadig kun 160 kr.

Hm-  nyt ord for mig Erhvervelsesmoms?

Jeg har jo købsmoms og salgsmoms klart for mig, men hvis man se på en kontoplan som summasumarums, så har jeg moms af varer købet i udlandt og moms af ydelserkøbt i udlandet

Er det den konto man skal modpostere den danske købsmoms i, for at det går i NUL (vel af statistiske årsager)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hm-  nyt ord for mig Erhvervelsesmoms?

Jeg har jo købsmoms og salgsmoms klart for mig, men hvis man se på en kontoplan som summasumarums, så har jeg moms af varer købet i udlandt og moms af ydelserkøbt i udlandet

Er det den konto man skal modpostere den danske købsmoms i, for at det går i NUL (vel af statistiske årsager)

vh

Hej Cookie

Nu kender jeg ikke lige kontoplanen i SummaSummarum, men det kunne tyde på at den her hedder Moms af varer/ydelser købt i udlandet. Det er en konto hvor man selv beregner momsen af købet (altså 25% af købsprisen). Dette beløb fører man i kredit i regnskabet på kontoen for Moms af varer/ydelser købt i udlandet (EU-moms/Erhvervelsesmoms) og derefter modposterer man i debet på den almindelige købsmomskonto. Dermed går posteringen i 0, og der er ingen udgifter forbundet for dig ... kun et par ekstra linjer at bogføre og lidt ekstra at indberette.

Du har ret i, at det er af rent statistiske årsagen, at indberetningen til SKAT sker.

Susan :o)

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:
Med eller uden VAT fra din leverandør har ikke noget at gøre med den moms du lægger på, når du sælger varen videre. Din fortjeneste er bare større, hvis du opgiver dit momsnummer ;o)

Præcis! Derfor er det dejligt med et selskab i UK. Big Smile
Giver lige 5 stars for en fyldig beskrivelse til trådstarter. Velbekomme!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Dommeren:

Præcis! Derfor er det dejligt med et selskab i UK. Big Smile
Giver lige 5 stars for en fyldig beskrivelse til trådstarter. Velbekomme!

Takker mange gange Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:

Du har ret i, at det er af rent statistiske årsagen, at indberetningen til SKAT sker.

Susan :o)

Og du er bare god til at forklare det så selv jeg kan forstå det TAKBig Smile

Håber ikke trådstarter blev forvirret men også kom videre.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)