Hej, en meget lang sag kort. Jeg har leveret flere vare til en kunde, der er en fejl i udregningen af totalbeløbet på følgesedlen. (Hver enkel vare er udspecificeret med beløb og antal. Der er tale om at der i totalbeløbet er byttet om på 2 tal. Lad os sige at totalen skulle være 1500,- men der er lavet en fejl og der står 1050,- På den efterfølgende faktura står det rigtige beløb.
Kunden nægter nu at betale differencen da det er en "fejl i vores organisation" og at vi leveret varen for sent, og hun derfor har ret til at nægte modtagelsen. Det skal siges at kunden IKKE nægtede modtagelsen, men modtog varene, og kvitteret på følgesedlen. Vi har efterfølgende rykket én i deres bogholderi, hvor hun spørger efter IBAN/SWIFT nummer, men der kommer aldrig noget svar tilbage. Jeg mener at kunden ved kvittering acceptere ordren, og at det er deres ansvar at tjekke for fejl/mangler på følgesedlen. Og at vi derfor har en god sag med at sende en opkrævning på det restende.
Varene er leveret i Marts der er rykket for betaling i April (jvf. overstående mail sendt til bogholderiet) og igen i Juli hvor de så nægter at betale differencen.
Mange tak for hjælpen. |
Uden at være fagmand, så mener jeg at have læst noget med, at hvis kunden fra start er blevet oplyst om den korrekte pris, så skal kunden betale differencen.
Det er klart, hvis kunden ser prisen første gang i fakturaen når de modtager pakken, så er det svært at tjekke for fejl - men det lyder som om, kunden har været oplyst om beløbet.
Så skal de jo bare betale.