Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lukning af virksomhed: Hvad med aktiverne?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis det er en enkeltmandsvirksomhed, og man har straksafskrevet varer året før man laver sit afsluttende regnskab.

Man vælger at beholde varende personligt, skal der så betales moms af nypris?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja..der skal betales moms af værdien "i handel og vandel", såfremt momsen er fratrukket ved

købet.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Er dette så korrekt udregnet? (tager samlet købsmoms (2009+2010) og notere det som salgsmoms da virksomheden ophører og jeg overføre det til mig selv. derefter trækker fra købsmomsen 2010) (osb. har trukket revisor fra- da det er noget jeg ikke kan sælge videre?)

Håber du vil svare mig.

med venlige hilsner,

Camilo

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke sværere, end at I vurderer, hvad computerne/aktiverne kunne sælges til, hvis de skulle sælges via Den Blå Avis, QXL, eller lignende.

Når I har fundet en realistisk pris for de aktiver firmaet ejer, så kan I lave en faktura til jer selv, hvor 20% af beløbet er salgsmoms, og resten indgår som en indtægt i virksomheden.

I behøver ikke at betale fakturaen, da den dermed bare kan indgå i regnskabet som en privat hævning, som I efterfølgende beskattes af.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:54
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at rette evt. misforståelser.... Det er selvfølgelig ikke hævningen I beskattes af, men den indtægt, som går ind i firmaet, og dermed påvirker resultatet positivt.

 

Tilmeldt 7. Sep 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke aktiver, da de er helt afskrevet året før.

Hvis de så sælge til 0kr så er der også 0 moms på?

havde bare forstået at selv om en vare er helt afskrevet har den stadig sin moms verdi?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er stadig et aktiv, selvom det skattemæssigt er nedskrevet til 0.

Hvis aktivet har en værdi, så kan du ikke sælge det til 0 kr., selvom det skattemæssigt er nedskrevet til 0 kr.

Du kan kun sælge det til 0 kr., hvis aktivet ikke længere har en værdi - dvs. at du kan gå hen og få det foræret hos en uvildig 3. part.

Ja, momsen er 0 kr., hvis aktivet er 0 kr. værd i uvildig 3. partshandel.

 

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

quimlu111:
Man vælger at beholde varende personligt, skal der så betales moms af nypris?

Lige præcis det spørgsmål havde jeg oppe at vende for nogle år siden, og min lokale revisor på daværende tidspunkt Nyrevision.nu, klarede det hele for mig på min udvidede selvangivelse - dejlig nemt :)

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Nielsen:

Lige præcis det spørgsmål havde jeg oppe at vende for nogle år siden, og min lokale revisor på daværende tidspunkt Nyrevision.nu, klarede det hele for mig på min udvidede selvangivelse - dejlig nemt :)

Hvordan din revisor så har klaret momsen, må være en gåde...

 

Tilmeldt 24. May 11
Indlæg ialt: 31
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha.. sorry - der fik jeg vist formuleret mig helt hen i skoven. Det var ikke lige det jeg mente. Men kan se i hele tråden at der skulle være mere eller mindre styr på det nu.

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)