Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fastansat og start af selvstændig virksomhed samtidig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Greve
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Dette spørgsmål er sikkert stillet 1000 gange før Big Smile

Jeg er p.t. fastansat i firma og vil fortsat være det. Jeg kunne godt tænke mig at starte virksomhed ved siden af som IT-konsulent.

Hvordan hænger det lige sammen mht. løn, skat osv. fra mit dagligdags job og nystartet virksomhed?

Kører mit firma, så på B-skat?
Stiger/falder mit fradragA-skatten?
Da jeg ikke regner med at tjene mere end 50.000,- om året så jeg jeg godt at det ikke er et krav med CVR nr., men det er vist noget med at visse firmaer/kunder ikke godtager regninger?

Fordele/ulemper ved en sådan kombination?

Pft.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad står der i din nuværende ansættelseskontrak mht. at have andet job /eget firma ?   mange firmaer tillader ikke at deres medarbejdere arbejder andre steder eller har eget firma.

 

zelit.dk:
Da jeg ikke regner med at tjene mere end 50.000,- om året så jeg jeg godt at det ikke er et krav med CVR nr.,

Du har misforstået det med de 50.000 kr der er ikke tale om fortjeneste, men en omsætning på 50.000 kr pr. år før du skal moms registreres.

 

Ravn

 

Fra Greve
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der står ikke noget omkring det, som jeg husker det, og nu heller ikke det største spørgsmål.

Det er rigtigt, det havde jeg glemt. Men mente nu stadig at hvis omsætningen var mere end 50k/året

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke er moms-registreret (dvs. ikke har et CVR nummer), så skal du bare angive indtægten som B indtægt. Din A indtægt bliver ikke berørt. Hvis du støder på kunder som vil have at du har et CVR nummer, så kan du bare registrere dig til den tid (det tager ikke mange dage at få et CVR nummer). Og så skal du derefter indberette din indtægt andre steder på selvangivelsen. Jeg mener det er rubrik 111/114 hvis det bare er en privat ejet virksomhed.

Håber ovenstående hjalp.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra København
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 624
Fra  Teambuilding Skrevet kl. 10:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du ikke er moms-registreret (dvs. ikke har et CVR nummer), så skal du bare angive indtægten som B indtægt. Din A indtægt bliver ikke berørt. Hvis du støder på kunder som vil have at du har et CVR nummer, så kan du bare registrere dig til den tid (det tager ikke mange dage at få et CVR nummer). Og så skal du derefter indberette din indtægt andre steder på selvangivelsen. Jeg mener det er rubrik 111/114 hvis det bare er en privat ejet virksomhed.

Håber ovenstående hjalp.

Nyt projekt: polterabend .  Eller prøv teambuilding.dk

Fra Greve
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg nu får etableret CVR nr. fra starten af, er det så stadig mit B-skattekort jeg skal bruge?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

zelit.dk:
Hvis jeg nu får etableret CVR nr. fra starten af, er det så stadig mit B-skattekort jeg skal bruge?

Ja - Du kan så forskudsregistrer f.eks 10.000 eller noget andet forventet resultat som B-skatte indkomst, og så kører det af sig selv. Du skal bare huske at registrere dit virksomheds resultat selv løbende ved regnskab, idet du får udvidet selvangivelse -  og det er det resultat som udløser B-skat for dig. 

Kører du uden CVR men fakturerer som person CPR, så er det også B skat helt generelt. De som betaler dig skal som virksomheder indberette beløbet til skat - og er det ikke bare en skjult løn som burde ha været A.indkomst - så vil du se din B-skat på selvangivelsen. Igen skal du forskudsregistrere den indtægt du venter.

Er det i virkligheden noget du udfører, og er forpligtet til som en type løn (man kan jo godt få løn fra mere end en arbejdsgiver) - uden egen risiko, uden at du skal reklamere for det, gentagne betalinger fra samme arbejdsgiver og mange andre regler du kan sætte dig ind i, så skal du faktisk ha det som A-skattepligtig løn. Man bestemmer ikke selv om man er med a eller b skat, det bestemmer arbejdsforholdet, men det er lidt kompliceret. Skat har en folder om det med at være selvstændig, honorarmodtager eller lønmodtager. Download virker ikke for mig lige nu men har virket før:http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1728042

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Greve
Tilmeldt 6. Dec 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er det meget tæt på en realitet.

Mangler kun lige sidste formalia, og så skulle jeg have lov at drive virksomhed (CVR registreret) ved siden af mit faste job.

Jeg kan sikkert læse om det, men prøver nu alligevel at spørge jer kloge hoveder herinde...

* Hvordan gør jeg skattemæssigt? (A/B skat)

* Kommer det til at gå udover mit nuværende fradrag på en speciel måde eller bliver det lidt ligesom hvis jeg fik lønforhøjelse på mit faste job?

* Kan man i min situation fakturere kørsel hvis jeg bruger privatejet bil?

* Når virksomheden skal registreres, som IT-konsulent virksomhed, er der så nogle krav om forsikringer?

* Nogle som har erfaringer med softwaren: http://www.smart-regnskab.dk/index.html ?

Gode fif om konsulentvirksomhed modtages gerne Cool

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)