Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms bogføring Summa HJÆLP BEHØVES virkeligt

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan i moms angivelse i summasumarum se jeg skal betale 269.595 kr i moms - og det stemmer både med købsmoms og salgsmoms.

Jeg ser naturligvis samme i momsspecifikation. Problemet er bare, at jeg jo i kontoplan som rapport regnskab 1/1-30/6 kan se at der tidligere netto er betalt 494 kr i moms ind til moms/skattevæsen (bestod af to større beløb købs og salgs moms.

Det beløb 494 kr fremgår fint af regnskabsrapport i konto 66900 - MEN det er ikke med i momsangivelse eller momsspec rapport. Jeg vil derfor, hvis jeg betaler efter momsangivelsen, komme til at betal de 494 kr en gang til

Momsangivelse viser 269.595 ialt for de to kvartaler - og regnskabsrapport viser skyldig moms som 269.101 - præcis det som jeg ved jeg skylder når de 494 kr netto indbetalt er med, men hvorfor kan jeg ikke i momsangivelse se det betalt (angivet moms konto standard 66900), og dermed de korrekte 269.101 som jeg skal af med i moms?

(eksemplet taler om halvår, men problemet er helt samme om jeg tager kvartal 1 for sig og kvartal 2 for sig)

Tænker jeg et eller andet forkert, eller hvad sker der?

Tak for hjælp Aminoer

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Nå den var der ingen der ville byde ind med. Jeg har testet frem og tilbage selv. I summasumarums egenskaber for regnskaber, der står som selvstændigt valg MOMSAFREGNINGSKONTO og det korrekt nummer.

Alligevel kommer momsafregningen ikke med når den viser hvad man skylder i moms. Det kræver at man i dens momskonti (stadigt egenskaber moms) lægger momsafregningskontoen til.

Det virker skørt, når den i forvejen jo viser, at den ved hvilken konto der er momsafregningskonto, men sådan er det. Nu stemmer det fint - skyldig moms når jeg tager momsafregning svarer helt til skyldig moms i regnskabsrapport for hele året frem til afslut af perioden, men altså først efter jeg har lagt den til de konti som bruges til udregning af samlet momsgæld

Efter min mening en programfejl, men det kan jo være jeg tænker forkert, siden ingen har svaret?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Momsafregningskonto er jo bare en konto, som man kan bogføre på. Jeg lukker f.eks. altid en momsperiode med at flytte fra diverse momskonti ned på momsafregningskontoen. Beløbet bliver udlignet her mod banken på afregningsdagen - altså den dag, hvor der bliver betalt eller man får mønt tilbage.

/SmileHanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

DeKrKu:

Momsafregningskonto er jo bare en konto, som man kan bogføre på. Jeg lukker f.eks. altid en momsperiode med at flytte fra diverse momskonti ned på momsafregningskontoen. Beløbet bliver udlignet her mod banken på afregningsdagen - altså den dag, hvor der bliver betalt eller man får mønt tilbage.

/SmileHanne

Jeg tror jeg forstår hvad du skriver, så alligevel ikke helt. Jeg betaler moms og bogfører så den betalte moms på Momsafregningskontoen (og bank drift)

Derved skylder jeg jo ikke mere det beløb i moms, men når man i summa tager en momsafregningsrapport som standard, så viser den hele den skyldige moms - indgående minus udgående, men tager slet ikke hensyn til den afregnende. 

Det forvirrende er, at i opsætningen står momsafretningskonto klart og tydeligt under moms med korrekt kontonummer, men den viser sig så alligevel ikke før man lægger den ind i opsætningen under de konti der skal medregnes ved beregning af skyldig moms. Alle andre momskonti ligger der i forvejen, men ikke afregnet moms som er en standard konto, og det kan da ikke overraske Summasumarum, at afregnet moms skal trækkes fra den skyldige moms. Ellers sker der jo det, at skyldig moms i regnskabsdelen for en periode, ikke svarer til den moms der skal afregnes for samme periode.

Programmet ved jo ikke, at man har betalt moms for q 1, og ser nu stadigt hele q1 + q2 som skyldig moms i momsafregningsrapporten, medens selve regnskabet jo kender og medtager momsafregnings rapporten

Det må jo næsten være mig der gør et eller andet omvendt, for så tosset kan det jo ikke være, men efter at ha indlagt konto for afregnet moms i momsafregningsrapport under egenskaber, regner den korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du gør noget omvendt - eller forventer i hvert fald for meget af dit program. Du bogfører betalingen ned på momsafregningskontoen, men du skal også tømme momskontiene ned på dem på periodeafslutningsdatoen - ellers vil tallene på momskontiene bare akkumulere derud af (som du også selv skriver).

Beklager, men du må lave lidt manuelt arbejde her - det er nu heller ikke så uoverkommeligt Wink

/Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jep vist gør jeg det så forkert. Jeg tømmer ikke momskonti ned på momsafregning. Jeg kan godt se fejlen, men ikke helt forstå hvad jeg skal gøre. Skal jeg helt enkelt debitere moms indgående og udgående med de beløb jeg afregner og så kreditere momsafregningskontoen med de beløb -  alt sammen når jeg afregner.?

Det kan jeg ikke helt forstå, for hvordan skal jeg så kreditere bank drift samtidigt?

Det er derfor jeg har krediteret bank drift og debiteret moms afregning

Du har helt ret, momsen akkumulerer jo bare hele tiden - men modsvares jo så af beløbet på momsafregning kontoen - og dermed passer skyldig moms jo helt i regnskabet.

Er der et sted jeg kan læse en fuld vejledning på hvordan jeg gør - kredit - debet - konto for konto ved momsafregning?

vh John

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan se programmet har et punkt - opdater momkonti - hvor den laver en kasseklade med udligningen 30/6, men så skriver den jo at der vil være en uoverensstemmelse, da jeg ikke har gjort det 31/3 (kvartal 1) og det er jo sandt.

Omvendt, så stemmer skyldig moms jo 100% i regnskabet - så hvad nu mon?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Selv bryder jeg mig ikke grumme meget om de der automatiseringer..... Men det er jo en helt selektiv og personlig holdning.

Du gør ganske enkelt det, at du med dato 31/3 bogfører det du har angivet til moms: Debiterer udgående moms for det angivne beløb i udgående moms - og krediterer det angivne beløb på indgående moms. Er der yderligere konti så kører du også dem i nul den 31/3. Og sidste på sidste bogføringslinie krediterer momsafregningskontoen for differencen (det du betaler den 10. maj - og som du har debiteret på momsafregningskontoen 10. maj).

Helt det samme gør du så med dato 30/6 og det du så her bogfører på momsafregningskontoen vil være det du skylder i moms, som senere bliver udlignet med din betaling fra bank.

Smile/Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

DeKrKu:

Selv bryder jeg mig ikke grumme meget om de der automatiseringer..... Men det er jo en helt selektiv og personlig holdning.

Du gør ganske enkelt det, at du med dato 31/3 bogfører det du har angivet til moms: Debiterer udgående moms for det angivne beløb i udgående moms - og krediterer det angivne beløb på indgående moms

Alle tiders med din hjælp. Jeg er heller ikke så vild med automatiseringen, i alle fald ikke nu, hvor jeg jo har brugt systemet ved at bogføre manuelt på kontoen afregnet moms.

Som jeg ser det, sker der intet ved at momsen akkumulerer sig op, for det beløb der skyldes, bliver jo hele tiden korrekt beregnet ved at den fratrækker det beløb der ER afregnet.

Ligesådan bliver momsafregnings rapport for 30/6 også helt korrekt, viser præcis den skyldige moms og beløbet til indgåend og udgående moms for 2. kvartal korrekt.

Når året er slut, og jeg bogfører afregnet moms for kvatal 4 - så vil jo alt andet lige alle moms konti gå i 0 som skyldig moms

Mon ikke jeg bare kan fortsætte sådan så - ? eller skyder jeg mig selv i foden ved ikke at udligne med den indbyggede automatik. Så vidt jeg kan se, gør den det korrekt når den laver kassekladen, så det burde samlet blive korrekt, selv om den gør opmærksom på, at det ikke vil stemme med momsafregningsrapporten når jeg ikke har gjort det i q 1 (for det gør det faktisk efter jeg har tillagt konto for afregnet moms til de konti den anvender til momsafregningsrapport)?

Puh håber det er forståeligt Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Argh, så længe du kun skyder dig i foden, så overlever du og får god tid til at rette eventuelle issues op Wink

Momskonti er balancekonti, så når du starter et nyt år og fører tal over, så kommer de med. Og bliver større og større og større - med mindre revisoren renser ud med efterposteringer eller nye primotal. Hvordan du gør det er ligegyldigt - bare du har styr på, hvad det er du gør. Det jeg har beskrevet er den måde jeg til enhver tid vil gøre. Bl.a. fordi jeg får samlet op, hvis der skulle komme en post fra forgående periode, som jeg vælger at bogføre med korrekt dato efter at have afsluttet moms - og jeg får revisors EP/Primo med i efterfølgende angivelse. Og så giver det mig en sikkerhed i forhold til at afstemme momsen ved årsslut.

Men, men, men; Det er min måde at gøre det på - det betyder ikke at det er den rigtige og mest gennemskuelige for dig  

/Smile Hanne

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)