Et hurtigt spørgsmål, jeg håber nogle kan hjælpe med. Sidder og lægger sidste hånd på mine budgetter, og kommer pluadselig i tvivl om den "løn" jeg hæver til mig selv, skal fremgå af dette budget? Det er en enkeltmandsvirksomhed.
Er det ikke "kun" hvis man har ansatte, man skal have den post med?
Hvis det skal fremgå (og det synes jeg er en god idé), skal du skrive det nederst i budgettet. Så man kan se resultatet før løn til ejer, så kommer din løn - og husk penge til B-skat - og så nederst ser man resultat efter løn til ejeren.
Hverken dit dit privatforbrug/det du vil trække ud privat eller din kassekredit hører med til et driftsbudget. Driftsbudget skal jo vise, hvordan du forventer driften kommer til at gå; Altså hvilke indtægter og udgifter, der forventes at være. Dog skal du have de forventede renteudgifter til kassekrediteten med i budgettet, da de hører med i driftsregnskabet.
Det hævede forbrug og kassekreditten hører til på passivsiden af din balance (det er den, der består af aktiver (dine tilgodehavender) og passiver (det du skylder væk). Det private forbrug hører med under egenkapitalen, som består af 'gæld til ejere', sådan lidt groft formuleret (egenkapitalen i en personlig ejet virksomhed består af overskud minus private hævninger/indsætninger)
Hverken dit dit privatforbrug/det du vil trække ud privat eller din kassekredit hører med til et driftsbudget. Driftsbudget skal jo vise, hvordan du forventer driften kommer til at gå; Altså hvilke indtægter og udgifter, der forventes at være. Dog skal du have de forventede renteudgifter til kassekrediteten med i budgettet, da de hører med i driftsregnskabet.
Der er jo ikke officelle lovkrav til et driftsbudget - og uanset kassekredit er et statusspørgsmål og din egen løn en del af overskuddet i princip, synes jeg afgjort du skal supplere dels med dit forventede lønudtræk, som du som foreslået sagtens kan ha som en sidste post inden overskud - OG med et likviditetsbudget, som viser hvordan din kasse/bank/kassekredit forventer at se ud over året efter alle indkomster og udgifter inkl. moms
Det er ofte på likvidsiden man først ser at der mangler penge, og budget kan godt se pænt ud, uden det betyder der er penge i kassen gennem hele året.
Budgetter kan være et bank krav og så er det naturligvis vigtigt at kasse/likvid siden er med, men det kan jo også bare være dig selv der vil se frem og vide tingene hænger sammen, og der er pengene du har til rådighed noget af det vigtigste
Alt godt med projektet
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Mange tak for dit svar. Jeg har mit likviditetsbudget klar - inkl. lønudtræk og kassekredit osv., etableringsbudgettet er der også styr på - og så driftsbudgettet naturligvis.
Inden jeg går videre til banken, skal jeg naturligvis forbi en revisor, så jeg er 100% sikker på, alt er som det skal være, men det er rigtig godt at få input herfra inden, så jeg har fået alle oplysninger med. Som tidligere skrevet, så er det ikke alt inden for det her budget/regnskab der er min største force).
Endnu engang tak for svaret. Nu krydser jeg fingre for der nikkes positivt til budgetter, så jeg snart kan komme igang.
Når din "business-case" er i orden - gennemtænkt og du har du andre ting her - så synes jeg sagtens det kan køre
OM du behøver køre via revisor ved jeg ikke, men det er godt at være sikker i det man gør. Stil dog krav om lav betaling for gennemgang, hvis det er så simpelt som jeg venter, for det kan ikke koste mange basseøre
(du skal nok få nogen der siger at det er de bedste penge der er givet ud, og jeg er ikke uenig, men det kan da sagtens være alt for dyrt i forhold til behovet)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Har fra en god ven (også iværksætter) fået navn og nummer på revisor, der ikke tager noget for det - altså for gennemgang af budgetterne .. det kan jeg li' :)