Jeg arbejder i CMS Umbraco og under Metadata er der to bokse: Keyword og description. Mit spørgsmål er nu: bør man skrive så meget relevant som muligt eller...? og er det på alle niveauer ex: forside, undersider og produktside? Kan jeg skrive for meget i disse felter - og derved risikere at blive "smidt af" google. Håber det giver mening? Bedste hilsner Mette |
Hey
Metadata skal skrives så det er relevant for den side du skriver dem på. Skriver du derfor om skruetrækkere på en side, skal du i metadata også have fokus på skruetrækkere og relevante ord for dette.
Du kan læse lidt om metadata her.
Metadescription skal udformes på en sådan måde at den er sælgende, men også har de vigtige søgeord for den pågældende side. Den skal være unik. Metadescription er den der vises i et søgeresultat på Google hvis den er udformet korrekt og indeholder de korrekte søgeord, den er under overskriften i søgeresultatet.
Metakeywords, bliver ikke brugt i forhold til ranking af siden, men i forhold til at nogle ting kan blive nemmere, fx linkbuilding via sociale bookmarking sider, så er det en fordel efter min mening at udfylde dem. Den skal også indeholde relevante søgeord for den pågældende side, skriv dog kun nogle få ord/fraser, 1-3 er nok. Men husk at den ikke bruges i forhold til rangeringen af siden. Du må selvfølgelig helt selvom du vil udfylde dem. Nogen mener at det giver konkurrenterne en chance for at se hvor dit fokus er, men det kan man også godt se uden at kigge på keywords.
Ja, altså det kommer an på hvor meget du spammer med søgeordene, men da ingen af felterne bruges til rangering tvivler jeg på at de vil se det som et forsøg på at snyde dig til en højere placering på Google. Men du kan bare gøre det at du udfylder maks 200 tegn i din metadescription og maks 3 ord/fraser i keywords, så går du ikke helt galt i byen.
Glem ikke den unikke title som også skal udfyldes, den er yderst vigtig og bruges i høj grad af Google, denne skal være unik, og den skal indeholde nogle af de vigtige søgeord for siden og ja den skal også være sælgende, da det er den der vil blive vist i søgeresultatet som overskrift.
Der er selvfølgelig meget mere i det, men det kan du også læse dig til på nettet, hente nogle af de gratis udgaver af bøger som fx demib og rosenstand har skrevet. og ja du kan selvfølgelig også læse langt mere på min hjemmeside.
MVH Kim