Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor skal selskabsskatten føres ved årsafslutning i ApS

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg napper et svar fra hjælpsomme Tonny skov Pedersen, men det gav jo et nyt spørgsmål, som jeg så gav ny tråd:

Tonny Skov Pedersen:
Når regnskabsåret afsluttes, så opgøres selskabets skattepligtige indkomst, som du nævner på et separat bilag, og selskabsskatten beregnes og afsættes i årsregnskabet.

Jeg var i kontoplanen for summasumarum og kan ikke finde et sted hvor selskabsskatten afsættes??

Der må vel være en udgiftskonto i driften til SELSKABSSKAT da den vel er en udgift som så meget andet?

I balancen må den vel gå mod skyldige kreditorer og siden bank - men skal der laves en konto til selskabs skat, som så kun skal bruges når året endeligt afsluttes, og inden overførsel til nyt år, og hvor skal den mon ligge??

ELLER HVORDAN FØRES DEN BEREGNEDE selskabsskat ved årsafslutning i et ApS?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja, standardkontoplanen i SummaSummarum er designet til personligt ejede virksomheder, og derfor kan du mangle visse konti. Herunder skyldig selskabsskat i status og "Selskabsskat" i driften (allernederst, lige inden resultatet, efter renterne).

Dbh
Anette

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Anette - Man skal jo lige lære - Jeg måtte ændre sum (delsum) i renter for at få plads til en 9993 Selskabsskat inden resultatet og så en delsum for det i 9994 + status hvor der var plads -  Det virker har jeg afprøvet i mit "andet selskab" som jeg bruger til at teste den slags for ikke at lave besvær i selskabet

Tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja vi er så nogen der ikke har råd til at rode med det selv ... det kan dælme koste dyrt i både timer, ærgelser og kroner at rode rundt med den slags når man ikke har 100% styr på det.

Derudover så har jeg aldrig haft en revisor som ikke er endt ud med at tjene sig selv hjem endnu ... så kunne det være at man lige kunne flytte en udgift over på en anden konto med andre regler fordi jeg ikke lige kendte de specifikke regler og havde bogført forkert, eller så ku man lige justere lidt her og lidt mere der og så havde man pludselig penge til gode hos skat.

Men vigtigst af alt, når jeg lægger mig til at sove her om 5 minutter, så kan jeg sove trygt vel vidende at en af de vigtigste bekymringer overhovedet i min virksomhed og i mit liv, har jeg professionel assistance til. Jeg ved at det bliver lavet ordentligt, efter reglerne og at de fejl jeg laver ... de bliver rettet tids nok til at jeg kan nå at rede dem selv, før det bliver for dyrt for mig.

Godnat og sov godt ... i er fantastiske allesammen :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Ja vi er så nogen der ikke har råd til at rode med det selv ... det kan dælme koste dyrt i både timer, ærgelser og kroner at rode rundt med den slags når man ikke har 100% styr på det.

Derudover så har jeg aldrig haft en revisor som ikke er endt ud med at tjene sig selv hjem endnu

Jeg er principielt ikke uenig. Jeg er derimod uenig hvis man mener, at når man har en revisor, så behøver man ikke selv kende reglerne så god man kan, for så er det jo mere en bogholder man søger?

Jeg har da i det daglige haft brug for at kunne indlægge masser af nye konti, for at få langt bedre mulighed for at følge en stor produktion op mod budget. Jeg kan ikke skulle ringe revisor hver gang, men skal lære at gøre det korrekt selv. 

Derfor har jeg et test selskab liggende i programmet. Der lægger jeg en konto ind (hvis den er besværlig, de fleste er der plads til mellem "summerne") og kører en post for at se at resultat og bank/skyldige stemmer, inden jeg går i eget selskab

Hvad angår revisors mulighed for at spare penge ved at bogføre så man sparer penge hos skat, så er der jo to muligheder:

Enten skal det jo ikke være en revisor men en bogfører du taler om, eller os skal man da selv bogføre så perfekt man kan, og så kan revisor gennemgå til slut, men da er det jo altid mere besværligt hvis man har bogført forkert, så derfor mener jeg igen: ENTEN skal man selv kunne bogføre ret godt, ELLER man skal overlade det til en dygtig bogholder (som da gerne må være revisor, men ikke den samme revisor som reviderer et ApS - det er mig bekendt ulovligt)

Læg dertil, at jeg ikke driver selskabet, men blot bogfører for det og intet andet - så tiden går ikke fra forretningenSmile

Jeg forstår hvad du siger, men det er ikke så sort hvidt som du beskriver det.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand /Regnskabsskolen:

Ja, standardkontoplanen i SummaSummarum er designet til personligt ejede virksomheder, og derfor kan du mangle visse konti. Herunder skyldig selskabsskat i status og "Selskabsskat" i driften (allernederst, lige inden resultatet, efter renterne).

Dbh
Anette

Det var dejligt at se dig tilbage - og smart hatSmile

Må jeg lige se om jeg kan lokke et svar ud på hvordan man gør i forbindelse med overførsel til nyt år

Jeg har læst din generelle redegørelse som er LYSENDE og tror ikke jeg løber ind i problemer på kreditor eller debitor siden. De er hver dag ajour også deres likvide side, så den del vil hurtigt være på plads. Øvrige slut posteringer ser jeg heller ikke det store problem i. 

Når det drejer sig om selskabsskatten, SKAL den så være beregnet og ført INDEN jeg overfører til nyt år, eller kan jeg føre den som efterpostering i gamle år, efter at ha overført til nye år? 

Man skal jo gerne ha overført hurtigt, så man kan begynde at bogføre i det nye år, så man skal vel ha afstemt alt første uge (i alle fald kreditor og debitor modul) 

Jeg tror ikke helt jeg forstod hvordan man efterposterer. Kan man stadigt åbne gammelt år (så man i summa ha både gammelt og nyt at vælge at åbne) når man har overført til nyt år?

Det kan sagtens være jeg vælger at betale f.eks. dig og regnskabsskolen for at sidde bi når jeg laver overførsel til nyt år, men rart at forstå det selv i alle fald

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)