Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hotel moms - og bogføring i drift

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Man må jo kun fradrage 50% af momsen på hotel (forudsat rent hotel) - men hvad med det regnskabsmæssige. Må man så hvis hotellet har kostet 800 kr + moms 200 kr - trække de 100 kr fra i moms regnskabet, og de resterende 900 kr fra som udgift til hotel i firmaregnskabet uden at skulle lave skatte regulering til egenkapitalen som man skal med repræsentation (75%)?

Og hvad hvis det er et udenlandsk hotel, hvor man ikke får refusion for den udenlandske moms, må man da tage den fulde pris som fradrag i regnskabet (også skattemæssigt) eller skal man regulere 50% af den udenlandske moms over i egenkapital på samme måde??

De gør det let at være iværksætter siger de, men jeg har stadigt behov for hjælp :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 07:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej cookie

Cookie:
Og hvad hvis det er et udenlandsk hotel, hvor man ikke får refusion for den udenlandske moms, må man da tage den fulde pris som fradrag i regnskabet (også skattemæssigt) eller skal man regulere 50% af den udenlandske moms over i egenkapital på samme måde??

Den fulde pris, inkl. udenlandsk moms, kan kun indgå i det danske skatteregnskab, hvis der, af en eller anden grund, ikke er mulighed for at få refusion af den udenlandske moms, fx der er ansøgt, men der gives afslag. SKAT skal have dokumentation herfor.

Sagt på en anden måde: er momsen fradragsberettiget efter landets gældende momsregler, skal der søges momsrefusion.

De danske momsregler for hotelmoms har intet at gøre med reglerne for udenlandsk hotelmoms. Her gælder momsreglerne i det pågældende land. Kan hotelmomsen fradrages 100 %, kan hele momsbeløbet søges godtgjort via momsrefusion - uagtet af, at kun 50 % af den danske hotelmoms kan løftes.

I den forbindelse skal danske momsregler og udenlandske momsregler skal holdes adskilt.

Håber, det er et svar du kan bruge :-)

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

LeonN:

Den fulde pris, inkl. udenlandsk moms, kan kun indgå i det danske skatteregnskab, hvis der, af en eller anden grund, ikke er mulighed for at få refusion af den udenlandske moms, fx der er ansøgt, men der gives afslag. SKAT skal have dokumentation herfor.

Sagt på en anden måde: er momsen fradragsberettiget efter landets gældende momsregler, skal der søges momsrefusion.

Glimrende. Med andre ord, den tyske moms som jeg ikke vil besvære mig med at få refunderet, kan jeg glemme alt om. Jeg bogfører naturligvis hele omkostningen (ApS så ikke noget via egenkapital med ikke fradragsberettiget moms) og så når året er slut, kommer den tyske moms ind igen som tillæg fra driftsresultat til skattemæssigt resultat. Det burde så være forstået håber jeg, eller kom endeligt igen tak

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Buh! Her kommer jeg igen... Smile

Cookie:
Med andre ord, den tyske moms som jeg ikke vil besvære mig med at få refunderet, kan jeg glemme alt om.

Du kan ikke bogføre omkostningen inkl. den tyske moms, da momsrefusion er muligt.

Med andre ord, hvis du vil have den tyske moms tilbage, er der ingen anden udvej end at søge refusion af den tyske moms - selvom det kan være besværligt. Smile  

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie har ret: Udgiften kan regnskabsmæssigt fradrages - og i skatteregnskabet lægges til den skattepligtige indkomst....

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Udgiften kan regnskabsmæssigt fradrages - og i skatteregnskabet lægges til den skattepligtige indkomst..
Sådan MÅ det jo være. Det er jo klart en driftsudgift for ApS'et, ellers ville det regnskab jo være misvisende. At det så ikke kan fradrages skattemæssigt må så klares i den årlige opgørelse fra drift til skat. (som jeg fører som simpel excel)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

LeonN:
Er jeg helt ved siden af - og i så fald hvordan?Big Smile

Du har ret i, at for at få fradrag skal man have forsøgt at tilbagesøge momsen.

Cookie fravælger dette og tillægger momsbeløbet den skattepligtige indkomst. 

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

LeonN:

mit svar til Cookie tog jeg udgangspunkt i SKATs styresignal (SKM2009.181.SKAT):

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1806226&vId=0

Er jeg helt ved siden af - og i så fald hvordan?Big Smile

Et ApS har ikke fradrag for moms i udlandet, med mindre de har søgt den tilbage betalt og fået afslag (som jeg forstår det)

Det ændrer jo ikke ved, at selskabet har haft den omkostning, helt som de har haft omkostning til repræsentation.Lad os tage det ud fra repræsentation som flere kender:

I regnskabet skal de derfor tage den fulde omkostning til repræsentation efter 25% af momsen er trukket fra - det er den driftomkostning de har, da kun 25% af momsbeløbet er fradragsberettiget.

De må dog ikke tage fradraget i skat, så derfor laves en opgørelse over forskel fra drift til skat, og den vil vise, at 75% af virksomhedens repræsentationsudgifter skal tillægges driftsresultatet ved opgørelse af skatte resultat. 

Hotel moms i udland er samme sag. Hvis man ikke søger momsen refunderet, så har selskabet jo hele hotel regningen som en DRIFTSomkostning. De må bare ikke i skat trække momsen fra, altså bliver den ved årsafslutning tillagt driftsresultatet når skatte resultat opgøres.

I personligt ejede CVR kan man gøre det ved årsafslutning eller løbenede ved flytning til private andele, men et ApS gør ikke det, de laver en regulering ud fra et bilag der viser alle reguleringer. Der er stor forskel på regnskab og skatte regnskab fra personligt CVR til ApS som jo netop er adskilt fra personen

Jeg svarer sådan for at håbe at ha fattet og give andre mulighed for at korrigere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Cookie fravælger dette og tillægger momsbeløbet den skattepligtige indkomst

Jeg mener så, at SKATs styresignal siger, at man netop ikke kan vælge.

Der kan kun fradrages, hvis beløbet er under bundgrænsen på 50 EUR over et kalenderår, eller der er afslag på ansøgningen (med behørig dokumentation).

Smile

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)