Hej Marianne,
Du behøver ikke at købe varen i din webshop, men kan godt nøjes med at registrere den som privat vareforbrug.
Du skal selvfølgelig stadig betale salgsmoms, og du trækker varen ud af dit varelager til samme pris som den er indkøbt til.
Bilag er stadig nødvendigt, men du kan godt nøjes med at registrere det hele i et regneark fordelt således, at du husker at betale momsen i de korrekte perioder.
For lige at korrigere mig selv på denne, så er der selvfølgelig tale om, at man skal betale købsmomsen tilbage, og ikke betale salgsmoms.
Det betyder reelt, at man skal angive en negativ købsmoms på de varer, som man tidligere har trukket momsen fra.
Du kan io realiteten vælge at gøre én af to muligheder:
1) Lave et almindeligt salgsbilag/faktura, hvor du sælger varen til dig selv, og registrerer varen på salgskontoen, og selvfølgelig også afregner salgsmoms. Dette er dog ikke helt korrekt, da der jo i realiteten ikke er tale om salg/omsætning, men tale om eget forbrug af varer.
2) Registrere varen som forbrug af egne varer, og derefter betale købsmomsen tilbage. Den købsmoms, som du tidligere har fået udbetalt har du jo ikke været berettiget til, og momsen skal derfor betales tilbage. Dette er det mest regnskabsmæssigt korrekte at gøre. Det angives som en slags "negativ købsmoms", som modregnes i din anden købsmoms.
Hvis du betaler salgsmoms af varen, uden at registrere varen som solgt, så vil dit momsregnskab over salgsmoms ikke stemme overens med din omsætning, og det kan vække SKAT's opmærksomhed, da det er en af de første tests de laver, når du angiver dit regnskab. Hvis omsætningen ikke stemmer overens med salgsmomsen, så er der ofte noget galt i regnskabet.