Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af eget forbrug og gaver

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Hornslet
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg tager en vare fra mit eget lager, så oplyser jeg momsen som salgsmoms, når jeg skal indberette moms.
Det gælder både ved gaver og eget forbrug.

Indtil videre har jeg hver gang købt varen over min webshop og bagefter lavet en refusion. MEN er det nu nødvendigt?
Er det ikke nok, at jeg blot skriver i et regneark, at nu er den og den vare brugt til eget brug eller gave?

Altså, skal der være en eller anden form for bilag, når jeg tager varen fra lageret? Eller er regneark nok? Jeg har jo også fakturaen fra leverandøren, hvor indkøbspris og moms er specificeret. Beløbene skriver jeg så i mit regneark.

Glæder mig til at høre nogle ekspert-svar.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marianne,

Du behøver ikke at købe varen i din webshop, men kan godt nøjes med at registrere den som privat vareforbrug.

Du skal selvfølgelig stadig betale salgsmoms, og du trækker varen ud af dit varelager til samme pris som den er indkøbt til.

Bilag er stadig nødvendigt, men du kan godt nøjes med at registrere det hele i et regneark fordelt således, at du husker at betale momsen i de korrekte perioder.

 

Fra Hornslet
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Mange tak for dit svar. Godt at høre, at det rækker med bogføring i et regneark. Du skriver dog "Bilag er stadig nødvendigt..." Det er ok blot at oplyse vare, moms osv. i regnearket - uden bilag?

Det er for at have styr på det meste, når der er en stakkels revisor, der skal lave mit regnskab sidst på året.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marianne,

Der skal altid være et bilag for hver transaktion i regnskabet.

Hvis du anvender et regneark til at opsummere dit forbrug af egne varer, så kan du nøjes med at lave et bilag for hver momsperiode (eks. hvert kvartal), som du bogfører på periodens sidste dag.

Det bilag du laver i regnearket skal specificere hvilke varer der er tale om, og hvornår de er trukket ud til eget forbrug.

Fordelen er, at du ikke skal lave et bilag, hver gang du trækker varer ud til eget forbrug.

Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du stadig mangler at finde "den stakkels revisor". Big Smile

 

Fra Hornslet
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Det er måske en god idé at rådføre sig med en revisor inden det store årsregnskab?
Der rejser sig en del tvivlsspørgsmål undervejs. F.eks. skriver min webshop-løsning ikke automatisk fortløbende fakturanumre på. Det vil sige, at jeg skriver et fortløbende nummer på manuelt. Det går så længe, der ikke er så vanvittig meget salg. Men går den overfor revisor?
Det er midlertidig også kun overfor kunden, at faktura-nummeret fremgår i kvitteringsmailen. Den faktura som der bliver sendt digitalt til kunden, får jeg altså ikke samme kopi af. Men jeg får en kvittering fra PayPal - og på denne noterer jeg manuelt fakturanummeret. Går den?

Hvad er din pris hvis du skulle tjekke op på mit foreløbige regnskab?


Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Marianne,

Nej, den går desværre ikke i følge loven.

Du kan dog betragte bilaget fra webshoppen som en ordreseddel, hvor du selv efterfølgende skal udstede en faktura, når du ekspederer ordren.

Hvis du ønsker at anvende bilagene fra webshoppen som faktura, så skal du sørge for, at de oplysninger som skrives på bilaget også opfylder de krav, som stilles til en faktura.

For at kunne give dig en pris på at gennemgå dit regnskab, så skal jeg lige bruge nogle forskellige oplysninger fra dig. Du får lige en privat beskedAmino.

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Hej Marianne,

Du behøver ikke at købe varen i din webshop, men kan godt nøjes med at registrere den som privat vareforbrug.

Du skal selvfølgelig stadig betale salgsmoms, og du trækker varen ud af dit varelager til samme pris som den er indkøbt til.

Bilag er stadig nødvendigt, men du kan godt nøjes med at registrere det hele i et regneark fordelt således, at du husker at betale momsen i de korrekte perioder.

For lige at korrigere mig selv på denne, så er der selvfølgelig tale om, at man skal betale købsmomsen tilbage, og ikke betale salgsmoms.

Det betyder reelt, at man skal angive en negativ købsmoms på de varer, som man tidligere har trukket momsen fra.

Du kan io realiteten vælge at gøre én af to muligheder:

1) Lave et almindeligt salgsbilag/faktura, hvor du sælger varen til dig selv, og registrerer varen på salgskontoen, og selvfølgelig også afregner salgsmoms. Dette er dog ikke helt korrekt, da der jo i realiteten ikke er tale om salg/omsætning, men tale om eget forbrug af varer.

2) Registrere varen som forbrug af egne varer, og derefter betale købsmomsen tilbage. Den købsmoms, som du tidligere har fået udbetalt har du jo ikke været berettiget til, og momsen skal derfor betales tilbage. Dette er det mest regnskabsmæssigt korrekte at gøre. Det angives som en slags "negativ købsmoms", som modregnes i din anden købsmoms.

Hvis du betaler salgsmoms af varen, uden at registrere varen som solgt, så vil dit momsregnskab over salgsmoms ikke stemme overens med din omsætning, og det kan vække SKAT's opmærksomhed, da det er en af de første tests de laver, når du angiver dit regnskab. Hvis omsætningen ikke stemmer overens med salgsmomsen, så er der ofte noget galt i regnskabet.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)