Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lidt besværlig kørselsgodtgørelses-situation - hvad kan man gøre?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg sidder med lidt af en udfordring i fht. at gennemskue, hvordan/om jeg kan få dækket mine firmarelaterede kørselsudgifter.

Situationen er den, at jeg sidste halvår af 2010 har kørt rundt i en bil, lånt af et familiemedlem. Jeg har personligt afholdt alle udgifter til drift, service og brændstof samt bidraget til at betale en fair del af bilforsikringen, men jeg står ikke som ejer af bilen. Jeg har ført kørselsregnskab over alle firmarelaterede kørsler. Der er ikke tale om kørsel til og fra arbejde, men kørsel til diverse kundemøder og lignende, hvilket gør at jeg ikke umiddelbart ser det som nogen mulighed at tale om befordringsfradrag.

Så er spørgsmålet: Kan jeg, gennem min virksomhed, få skattefri kørselsgodtgørelse for de 2.500 km jeg har kørt i bilen, eller kan jeg på anden vis få dækket de udgifter jeg har haft ved at låne bilen? Jeg har alle bilag for brændstof og service, hvis det er relevant og jeg kan som sagt dokumentere, hvad jeg har brugt bilen til rent erhvervsmæssigt.

Er der noget jeg kan gøre i situationen? (Set i bagklogsskabens klare lys skulle jeg jo nok bare have anskaffet mig min egen bil, men det så jeg på daværende tidspunkt ikke som værende en mulighed - men det havde formentlig gjort tingene en del lettere)

Mvh. Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Familiemedlem...... far, mor, bror. søster eller ?

/Henrik

Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lånt bilen af min far.

/Thomas

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Broen:
Jeg har lånt bilen af min far.

Jeg vil lade alle udgifterne til bilen gå gennem dit regnskab så det fremstår som det nok er dion fars bil, men det reelt er dig der afholder udgifterne.

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

For lige at specificere praksis - så accepterer SKAT normalt at en bil står i forældrenes navn, hvis det kan dokumenteres at du er den reelle ejer af bilen og afholder de løbende udgifter ved bilholdet.

At du er den reelle ejer kan bedst dokumenteres med at du har købt eller fået bilen af din far. Alternativt kan dette måske sandsynliggøres overfor SKAT, hvis du har afholdt - eller afholder -  alle de løbende driftsomkostninger ved at have bil. Det er IKKE nok, at du har betalt delvist forsikring mv. Du skal afholde den fulde omkostning.

/Henrik

Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Beklager den forsinkede tilbagemelding. Du skal have tusind tak for dine råd. Jeg er kommet et stort stykke tættere på at få afklaret, hvad mine muligheder er.

/Thomas

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)