Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Under 18 og opstart af ApS med investor?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg skal starte et ApS, men er under 18.
På nuværende tidspunkt driver jeg virksomhed, hvor min mor ejer enkeltmandsvirksomheden.

Jeg ønsker selvfølgelig at have så meget kontrol over virksomheden, men stoler selvfølgelig på min mor.
SKAT mener, at jeg vil kunne overtage anparterne skattefrit, hvis min mor giver dem som familiegave over flere år (60.000 kr. /pr. år).

Som en ekstra hage har jeg fundet en investor som skal ligge et betydeligt beløb i virksomheden, udover det som skydes ind fra den nuværende virksomhed.

Skal min investor overføre pengene til min mor, som så skyder dem i anpartselskabet?
Er der evt. en ande måde jeg kan komme til at eje virksomheden, end familiegave? Virksomhedens værdi vil forventeligt stige med mere end 60.000 kr. /år, hvilket betyder at jeg aldrig vil kunne overtage alle anparterne helt skattefrit.


Jeg forsøger selvfølgelig ikke at snyde SKAT, men der er ingen grund til at jeg skal betale en masse SKAT af noget som egentlig er mit men bare skal gå igennem min mors navn.

Håber nogen har et forslag.

Venlig hilsen,

Sune

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 09
Indlæg ialt: 857
Fra  Lejenspand.dk Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan kan det være at du ikke blot har oprettet virksomheden selv?

Når du så fylder 18 år laver du det blot om til et ApS?

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Aalborg Biludlejning:
Hvordan kan det være at du ikke blot har oprettet virksomheden selv?

Det har jeg ikke gjort, fordi det ville kunne, har kunnet og kører fint med min mor som ejer, og derfor følte  det ville være dumt at besvære mig med at anmodning om myndiggørelse hos Statsforvaltningen.

Aalborg Biludlejning:
Når du så fylder 18 år laver du det blot om til et ApS?

Der er flere årsager til, at jeg har behov for at starte anpartsselskab.
Herunder, at jeg skal investere en stor sum penge, samt binde mig til at betale næsten 10.000 kr. per måned i 3 år.

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vurderet, at der i første omgang ikke er grund til at overføre aktiver og kapital fra den gamle virksomhed, og derfor skal der stiftes nyt selskab.

Jeg forestiller mig følgende fremgangsmetode:

Min mor låner 80.000 kr. af investor, som hun stifter holdingselskabet med.
Derefter låner min mor mig, fiktivt, 80.000 kr., som jeg køber alle hendes anparter for.
Jeg afdrager det fiktive lån over 2 år ved at min mor giver mig (fiktivt) 60.000 kr. i gave 1. år og 20.000 kr. i gave 2. år.

Holdingselskabet stifter nu driftselskabet.
Driftselskabet låner nu det resterende beløb der ligger ud over de 80.000 kr., af investor.


Nogen kloge hoveder der kan kommentere på dette, hvis det overhovedet er muligt?

Selv kan jeg kun se et problem, som er, at for at min mor kan afdragelånet hun har med investor, så skal hun have nogle penge ud af virksomheden, som tjener penge. Men disse bliver hun jo beskattet af, hvilket skaber en  "krydret rente", som må leves med.

Tak!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune Westphalen:
Nogen kloge hoveder der kan kommentere på dette, hvis det overhovedet er muligt?

Jeg bryder mig ikke om setups, hvor ordet "fiktive" indegår og i særdeleshed ikke når det omhandler mindreårige. Pas på at du ikke roder dig ud i noget, hvor din selskabskontruktion nu eller på sigt kan risikere at blive kendt ugyldig.

Men for mig at se mangler du at afstemme en væsentlig ting. Hvad siger din investor? Som du beskriver modellen er den ikke særlig velovervejet for en investor. Han løber en unødvendig stor risiko, hvis han blot låner penge til det beskrevne setup.

/Henrik

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Jeg bryder mig ikke om setups, hvor ordet "fiktive" indegår

At det er fiktivt betyder jo blot, at det er praktisk unødvendigt at udføre.
Hvis det måtte være nødvendigt kunne vi jo sagtens overføre pengebeløberne imellem hinanden, men når dagen er omme er kontobalancen jo den samme for os begge.

Henrik Koudahl:
Han løber en unødvendig stor risiko, hvis han blot låner penge til det beskrevne setup.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor der er en større risiko for min investor, vil du uddybe?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nok noget på gyngende grund, mangler nok helt at forstå set-up. Først og fremmest tager vi lige ordet "låner fiktivt" o.l. ud af konceptet. Du låner - og du laver et lånepapir uden rente og skal betale det tilbage med f.eks 50.000 kr om året.

Belejliget nok, så det år du skal betale 50. kr tilbage, så får du en skattefri gave af din mor på f.eks 50 eller 60.000 kr. 

Disse penge overflytter hun til dig - tydeligt at det er en gave. Derefter overflytter du 50.000 kr til din mor, som tilbagebetaling på lånet. Fysiske overførsler, ikke noget fiktivt, det vil nemlig kunne underkendes, det kan det andet ikke.

Nå, bortset fra det så - og her modsat det første - kan jeg være på lidt gyngende grund, men det er jo surt at din mor skal låne disse 80.000 kr. Er der ikke noget i det gamle personlige CVR som kan bruges til indskud som ApS kapital, eller har din mor måske i virkeligheden selv mulighed for at rejse de 80.000 kr.

I så fald kan hun oprette et ApS og give dig ret til at overtage det til kurs pari (de 80.000) om et år (npr du er 18), mod at du udfører arbejdet i det. Her kan jeg ikke de præcise regler, men det kan et advokat givet sætte korrekt op. Når du så fylder 18, overtager du dem ved at betale 80.000 (som du får ved at få en gave i år på 20.000 og næste år på 60.000 kr eller du må vente med at overtage til du har tjent pengene - men her skal igen virkelige penge ind i billedet)

Investor? SKAL han have anparter for sine penge, eller vil han skyde penge i projektet uden at være anpartsejer. Det findes bestemt den slags. De vil så kræve div sikkerhed i nogle fald, og i andre fald blot kræve en stor andel i overskuddet i projektet. Et andel der reflekterer at de skyder 80.000 kr ind i et risiko projekt.

Hold det i alle fald så simpelt som overhovedet muligt, og helt uden fiktive beløb. 

Jeg ved ikke hvorfor i opgav at omdanne dit CVR (i din mors navn) skattefrit til ApS, hvis der er 80.000 kr i det?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 10
Indlæg ialt: 297
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er nok noget på gyngende grund, mangler nok helt at forstå set-up. Først og fremmest tager vi lige ordet "låner fiktivt" o.l. ud af konceptet. Du låner - og du laver et lånepapir uden rente og skal betale det tilbage med f.eks 50.000 kr om året.

Belejliget nok, så det år du skal betale 50. kr tilbage, så får du en skattefri gave af din mor på f.eks 50 eller 60.000 kr. 

Disse penge overflytter hun til dig - tydeligt at det er en gave. Derefter overflytter du 50.000 kr til din mor, som tilbagebetaling på lånet. Fysiske overførsler, ikke noget fiktivt, det vil nemlig kunne underkendes, det kan det andet ikke.

Nå, bortset fra det så - og her modsat det første - kan jeg være på lidt gyngende grund, men det er jo surt at din mor skal låne disse 80.000 kr. Er der ikke noget i det gamle personlige CVR som kan bruges til indskud som ApS kapital, eller har din mor måske i virkeligheden selv mulighed for at rejse de 80.000 kr.

I så fald kan hun oprette et ApS og give dig ret til at overtage det til kurs pari (de 80.000) om et år (npr du er 18), mod at du udfører arbejdet i det. Her kan jeg ikke de præcise regler, men det kan et advokat givet sætte korrekt op. Når du så fylder 18, overtager du dem ved at betale 80.000 (som du får ved at få en gave i år på 20.000 og næste år på 60.000 kr eller du må vente med at overtage til du har tjent pengene - men her skal igen virkelige penge ind i billedet)

Investor? SKAL han have anparter for sine penge, eller vil han skyde penge i projektet uden at være anpartsejer. Det findes bestemt den slags. De vil så kræve div sikkerhed i nogle fald, og i andre fald blot kræve en stor andel i overskuddet i projektet. Et andel der reflekterer at de skyder 80.000 kr ind i et risiko projekt.

Hold det i alle fald så simpelt som overhovedet muligt, og helt uden fiktive beløb. 

Jeg ved ikke hvorfor i opgav at omdanne dit CVR (i din mors navn) skattefrit til ApS, hvis der er 80.000 kr i det?

vh

Tak for svaret.

Ok - ingen fiktive overførsler, tak for tippet.

Jeg har sådan set det med investor på plads. Da jeg kender ham privat og vi gensidigt stoler på hinanden, har jeg lavet følgende aftale. Han låner pengene til mig rentefrit da han kan bruge mit produkt, og det derfor er en fordel for os begge, at han blot får noget mærkbar rabat på samme.

Der har aldrig været kapital på 80.000 kr. i det gamle CVR, i bedste fald skulle vi kun have lånt 30.000 kr.
Omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed er et arbejde for en revisor, og efter at have læst nogle indlægAmino, fandt jeg frem til at det nok skulle koste 5-8 tusinde kroner. Dertil er en del af virksomhedens værdi aktiver, som så også skal vurderes. Her ryger der så 6-10 tusinde kroner, af hvad jeg har hørt.

Til sidst er kapitalen jo gnavet væk, og der skal alligevel lånes et stort beløb.
Jeg forestiller mig at det ville være nemmere - og hurtigere - at starte et nyt selskab "fra bunden".

Fra København
Tilmeldt 23. Apr 07
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Har tidligere fået, at vide af en advokat - at deres arbejde i forhold til stiftelse af et ApS, ville kunne med regnes den kapital der skal indskydes.
Så kunne forestille mig der var de samme regler for en revisor.

Men der kommer nok en revisor eller advokat forbi tråden, der vil kunne bekræfte hvorvidt ovenstående holder stik.

Med Venlig Hilsen
Nick Nørgaard

Tilmeldt 8. Jul 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Sune Westphalen:

Jeg har vurderet, at der i første omgang ikke er grund til at overføre aktiver og kapital fra den gamle virksomhed, og derfor skal der stiftes nyt selskab.

Jeg forestiller mig følgende fremgangsmetode:

Min mor låner 80.000 kr. af investor, som hun stifter holdingselskabet med.
Derefter låner min mor mig, fiktivt, 80.000 kr., som jeg køber alle hendes anparter for.
Jeg afdrager det fiktive lån over 2 år ved at min mor giver mig (fiktivt) 60.000 kr. i gave 1. år og 20.000 kr. i gave 2. år.

Hvorfor stifter investor ikke bare selskabet selv med de 80.000 kr.? Hvis det er fordi investor heller ikke er personligt myndig, hvordan så med denne fremgangsmetode?

  • Din mor stifter selskabet. Stiftere behøver ikke tegne kapital.
  • Investor tegner kapital for 80.000. Der er tilsyneladende ikke krav om at kapitaltegnere skal være personligt myndige.
  • Evt. kan du selv være med som kapitaltegner, hvis du har lidt penge til det.

Efterfølgende kan din mor så inden for skattelovens rammer forære dig penge, som du kan købe flere anparter for. Helt uden at bruge ordet fiktivt og uden at investor løber en risiko ved at låne penge ud.

Mvh.
Anonym Kryster

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)