Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bogføring af faktura - faktura dato/betaling

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det OK ikke at bogføre en faktura fra en kreditor før man betaler den - ved at man bogfører den bilagsmæssigt som den faktura dato den har.

Derved bliver momsen og resultatet jo korrekt periodiseret og man slipper for først at bogføre den som omkostning og ind på summasumarum 65100 kreditorer ubetalte regninger - for så 8-14 dage senere at skulle bogfør mellem kreditorer udbetalt og bank, når man laver betalingen

Med andre ord, man slipper med EN transaktion ved blot at bogføre ud fra fakturaens dato, den dag den er betalt i banken som så stemmer direkte - ligesom man slipper for at oprette den som egentlig kreditorfaktura i systemet?

Er der noget ulovligt i det for et ApS?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ja, det er en overtrædelse af bogføringsloven/bogføringsvejledningen, da det er fakturadatoen, der skal anvendes ligesom virksomhedens forpligtelser skal kunne opgøres.

F.s.v. angår selskaber så kan det give bemærkninger i påtegningen eller revisionsprotokollen, hvis lovgivningen ikke overholdes.

Tonny

OBS! Du kan dog opgøre dine kreditorer ultimo kvartalet, som herefter kan bogføres ind den sidste dag i kvartalet, hvilket så giver en korrekt moms samt tilgodeser bogføringslovens bestemmelser.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Æv jeg troede jeg var smart. Jeg fandt ud af at jeg da kunne bogføre den dag faktura var trukket i banken og så den dag - bogføre fakturaen ind som fakturadato 10/6 debet varekøb og kredit 65100 ubetalte kreditorer, og så i næste linje betalingsdatoen 26/6 og nu debet ubetalte kreditorer og kredit bank - MEN summasumarum fjoller, for den siger at der bogføres på en samlekonto uden der er angivet en faktura der skal udlignes i debitor/kreditor bogholderiet.

Jeg vil jo netop ikke hver gang ind og oprette kreditor og hans faktura, men bare kunne bogføre direkte i så få transaktioner som muligt, og her mente jeg at jeg fik korrekt dato både for faktura ind og for betaling, men NIX summa vil ikke leje med??

Hvad er mon tricket? At gi pokker i betalingsdatoen og bare den dag bogføre bilaget med faktura dato korrekt - eller hvad kan jeg gøre ellers for ikke at skulle lægge alle små en gangs kreditorers fakturaer ind??

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Bogfør på betalingsdatoen, men opgør såvel kreditorer og debitorer ultimo kvartalet.

Der er ikke noget krav om, at debitor/kreditor moduler skal anvendes.

I Summa kan du under Indstillinger godkende, at der må bogføres direkte på samlekonti, hvilket ikke er noget problem, hvis du alligevel ikke anvender fakturadelen i Summa.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Ja, det er en overtrædelse af bogføringsloven/bogføringsvejledningen, da det er fakturadatoen, der skal anvendes ligesom virksomhedens forpligtelser skal kunne opgøres.

Det er netop faktura datoen og ikke betalingsdatoen jeg ville bruge når jeg bogfører den. Så bliver momsen korrekt periodiseret, også selv på tværs af et kvartal - eller jeg må jo tænke forkert

Jeg ville f.eks den 2/7 (for nu at krydse et kvartal) se at fakturaen var betalt via netbank og hævet, og den dag ville jeg så bogføre fakturaen og som bogføringsdato anvende f.eks 20/6 som er faktura dato

Det skaber givet spring i bilagsnumre, men det burde vel moms mæssigt ikke været et problem.

Jeg kan dog godt se, at man ikke på et hvilket som helst tidspunkt så kan se firmaets udestående til kreditorer, og DET er måske problemet.

Jeg ville bare gerne slippe for at skulle ind i summasumarum og direkte oprette alle indgående fakturaer fra enkeltstående leverandører??

Det system synes ikke at kunne undgå det, hvis det skal ind som udestående til kreditor

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

I praksis har jeg nu aldrig prøvet at blive ristet over sagte ild over at bruge betalingsdato som bogføringsdato med modpost bank for ikke at bogføre bilag som kreditor først på fakturadato (over en periode på nu 27 år i mange firmaer og med en del forskellige revisorer). Ej heller over ikke at have gjort det inden for et kvartal. Det giver dog god mening at gøre det ved udgangen af regnskabsåret, så man er sikker på, at alt er med i rette år.

/Hanne

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg giver Tonny ret i, at det principielt er en overtrædelse af bogføringsloven, men vil give Hanne ret i, at i praksis vil du ikke blive "ristet over sagte ild" ved at gøre som du ønsker.

Den korrekte dato er dog datoen, hvor bilaget er oprettet, og selvom du først skal betale om 3 måneder, eller du giver dine kunder kredit i lang tid, så skal momsen altså afregnes jf. udstedelsesdatoen.

Hvis du afregner moms af dit salg i henhold til udstedelsesdatoen, og moms af dit køb i henhold til betalingsdatoen, så vil SKAT jo faktisk opleve en likviditetsmæssig fordel, og så det er jo i hvert fald ikke noget du gør for at forbedre din egen likviditet, eller for at snyde med momsen.

Husk dog altid at være helt skarp på årsafslutningen, og husk at få alle skyldige og tilgodehavende poster med i balancen, og dermed selvfølgelig også på årets sidste momsafregning.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter jeg har fundet ud af at jeg let bare kan lave en ny konto for kreditorer (eller en for de som går til netbank og en til mastercard/first card) uden at de er opsamlingskonti så kan jeg jo bare bogføre dem først på kreditorer og så via bank når de trækkes. Det var fordi jeg ikke kunne finde ud at at ungå det med samlekonti, at det virkede så besværligt. Tak for jeres gode kommanterer, jeg følger dydens smalle vej så :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie, det lyder som om du er i gang med at oprette finanskonti til dine kreditorer. Det er for overblikkets skyld en rigtig dårlig ide.

Økonomisystemer fungerer på den måde, at der ved brug af debitor/kreditor er brug for en samlekonto i finansen. Det, som sker i systemet, er, at hver gang du bogfører noget ind på en debitor/kreditor, så kan denne posteringen ses på samlekontoen for debitor eller kreitor som en samlet masse. Denne samlede masse kan man så se opsplitningen af, når man ser på sine debitorer/kreditorer. Se samlekontoen som et akvarie; Det er fyldt med forskellige fisk. Akvariet rummer den samlede masse af fisk - det repræsenterer samlekontoen. Fiskene er alle dine kreditorer med hver deres unika.

Når du bogfører posteringer på en kreditor, så skal du have dato, bilagsnummer og fakturanummer med på din bogføringslinie. Når du så betaler, så skal du vælge at udligne den faktura, som du betaler. Dette betyder, at du har overblik over dine ubetalte fakturaer. Når du vælger at oprette finanskonti, som det lyder som om du vil gøre, vil du ikke have samme mulighed for overblik. Faktisk kan det blive ganske uoverskueligt, hvorfor du har f.eks. kr 13.12 tilgode hos en eller anden given kreditor sidst på året - især, når der ikke har været nogen faktura på det beløb, og kreditoren ikke har ytret noget. Sådan en situation er træls - det er det også, når du bliver rykket for et eller andet - og ikke lynhurtigt kan se, om det også er et beløb, som du har stående åben.

Det er muligvis en kende uoverskueligt at skulle sætte sig ind det med kreditorer og samlekonti og alt andet nyt, men den tid er godt givet ud. Det giver dig overblik - også og især i det lange løb Smile

/Hanne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt forstå hvad du siger Hanne - det kan være jeg skal den tunge vej og oprette kreditorer osv - Jeg gør det jo med mine egne fakturaer ud - så problemet med tilgodehavender har jeg slet ikke -

For salgsfakturaer kører via faktura system og varer - så de er via samle konto 

For fakturaer jeg betaler sker det på to måder

First card - jeg bogfører når jeg får fakturaen og posterer mod first card udestånede til kreditorer som ikke er en samlekonto

Når first card opkrævning kommer den 5/x betaler jeg og udligner mod udestående kreditorer first card - og den går i 0 - eller det som passer til næste first card (=  ting der er købt efter den 15/x så det har jeg overblik over

Øvrige faktura som betales via netbank, lægger jeg ind i øvrige kreditorer udestående - og mod deres omkostningskonto - og sætter med det samme til betaling i netbank på betalingsdagen. De ligger i bunke efter dato betaling sker

Når de så er trukket i banken, så kvitter jeg dem fra øvrige kreditorer udestående til bank - og giver betalingen samme bilagsnummer som den oprindelige og sætter i mappen.

Derved er al bogføring jo sket på rette dag, og jeg mener (med det antal vi har) at have fuldt overblik, men jeg kan godt se at jeg kan oprette en købsfaktura/ordre i summa og køre det den vej, synes bare det tungere.

Da det kun er de faktura jeg betaler - er der aldrig del udstående, de er enten "betalt" via first card, eller bliver lagt i netbank med det samme de kommer og bogføres.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)