Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Modregn momsen?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Har haft en momsregistreret enkeltmandsvirksomhed siden januar, som har kørt lidt stille indtil nu, hvor jeg er sluttet på gymnasiet.

Har i sidste kvartal kun betalt 300,- moms, i dette ligger jeg på 600,-

Jeg har tænkt mig at købe en computer til firmaet, som jeg kan trække momsen fra.

Lad os sige at 1000,- udgør moms.

Hvad nu hvis jeg så ikke får 1000,- moms ind? Skal jeg så kun modregne det moms jeg kan, eller vil SKAT betale det resterende?

På forhånd tak.

Ung iværksætter! Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du opgiver de tal som er aktuelle for indgående og udgående moms.

I det her tilfælde, vil SKAT refundere 400kr, som er moms du skal have tilbage. :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Nicolai91

Du skal lige være opmærksom på, at en computer hører under gruppen "Multimedie".

Hvis den computer, du indkøber er en bærbar computer, så må computeren ikke forlade din virksomheds adresse (dvs. du må ikke tage den med hjem), for hvis du først har din bærbare arbejdscomputer med hjem i dit private hjem, så går SKAT automatisk ud fra, at den også benyttes privat. Jeg har aldrig hørt om nogen, som har overbevist SKAT om at en bærbar computer ikke benyttes privat. (Hvis det derimod er en computer, som enten er stationær eller en bærbar som aldrig forlader virksomhedens adresse, så kan den sagtens benyttes privat, uden at du bliver beskattet af det).

Hvis du derfor har den bærbare på din private adresse, bliver du multimediebeskattet med 3.000 kr.

Derudover vil SKAT også se på anvendelsen erhverv/privat, da du kun kan trække momsen fra i den andel som benyttes erhvervsmæssigt.

Lad os for nemheds skyld sige, at du anvender computeren 50/50 - altså lige meget erhvervsmæssigt som privat.

Så bliver regnestykket således:

Fx. Hvis du køber computeren til 5.000 kr. (svarende til 4.000 kr. + moms 1.000 kr.), så kan du kun føre halvdelen af de 1.000 kr.'s moms på din momsangivelse = 500 kr. i købsmoms). Hvis det er i det kvartal, hvor du ville skulle betale 600 kr. i salgsmoms til SKAT, så vil det endelige regnestykke være, at du skal betale 100 kr.

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:
 Jeg har aldrig hørt om nogen, som har overbevist SKAT om at en bærbar computer ikke benyttes privat.

SKAT beskriver eller selv i deres vejledning om multimediebeskatning, hvad der skal til. Så jo det kan lade sig gøre uden beskatning i sjældne tilfælde.Wink

Men okay - I forhold til her er SKAT's eget eksempel næppe relevant.

/Henrik

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

SKAT beskriver eller selv i deres vejledning om multimediebeskatning, hvad der skal til. Så jo det kan lade sig gøre uden beskatning i sjældne tilfælde.Wink

Men okay - I forhold til her er SKAT's eget eksempel næppe relevant.

/Henrik

Det er nu ellers det, som SKAT informerer om på deres informationsmøder Wink ... men i det her tilfælde er der ihvertfald ingen tvivl. Der kan man ikke komme udenom :o)

Susan :o)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Susan Vestergaard:
men i det her tilfælde er der ihvertfald ingen tvivl. Der kan man ikke komme udenom :o)

Jeps - ingen tvivl om du har ret.

SKAT's eksempel dækker måske en promille - så ja hvorfor undervise det.... :)

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 4595
Fra  Lukmitfirmanu Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Susan du kan godt bruge den privat hvis du betaler multimedie skat af den.

Hilsen

Emil

Driver til dagligt DroneInfo.dk - Her går den meste af min tid.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

IværksætterGen:

Susan du kan godt bruge den privat hvis du betaler multimedie skat af den.

Hilsen

Emil

Lige nøjagtigt dét jeg skrev til trådstarteren ... ;o) ... ville bare gøre ham opmærksom på multimediebeskatningen Wink

Susan :o)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
SKAT's eksempel dækker måske en promille - så ja hvorfor undervise det.... :)

Yes

Susan :o)

Tilmeldt 18. Nov 10
Indlæg ialt: 43
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Jeg er opmærksom på, at jeg vil blive pålagt multimedieskat :)

Men vil SKAT ikke kigge mærkeligt på det, hvis jeg gennem 2 kvartaler kun har betalt 900kr. moms (fordi jeg ikke rigtigt har været i gang), og så pludselig opgiver 520,- salgsmoms, men 1200,- købsmoms (så de skal dække 680 kr.)?

Fra næste kvartal vil jeg arbejde fuld tid i min virksomhed, og derved komme op på, at skulle betale meget i moms.

Anyone? :)

Ung iværksætter! Smile

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)