Jeg har aldrig troet, at title tag er et meta tag
Man får unægteligt det indtryk i http://www.thomas-rosenstand.dk/meta-keywords-tag f.eks står der "du SKAL have unikke meta tags (titel, description og keywords)..", altså - du skriver lige ud at title er et meta tag.
Jeg påstår ikke at Google ikke "ser på meta tags overhovedet". Det har jeg ikke skrevet, vel? Jeg skriver at <title> ikke er et meta tag.
Meta tags er et særligt uspecificeret "åbent" HTML-tag, man kan proppe hvad som helst ind i til eget formål (som eksempelvis google gør, med deres <meta name="google-site-verification", eller "robots" som du selv nævner og 1000 andre eksempler. Den historiske baggrund er, at man skulle kunne udforme HTML-dokumenter med indekserende beskrivelser - f.eks forfatter, titel og 117 andre ting, på forskellige måder, f.eks i et bibliotek er det interessant at angive emnekoder, 54 for kemi, 54.1 for uorganisk kemi osv, men i en database over grundstoffer ville man være mere interesseret i at indeksere over atomnummer og navn i det periodiske system. Du har et fint eksempel i forsøget på at indeksere HTML-sider i <meta tags med Dublin Core-specifikationen. Meta-tag'et er fuldkommen åbent, og det er helt op til dokument-parseren, der kan være en browser, en søgemaskine eller et program der lagrer salgsordrer i HTML-format at fortolke og bruge <meta tags som det vil. Ingen dokumenterparser kan forvente, at der optræder meta-tags overhovedet i et HTML-dokument, eller at bestemte meta-tags er et krav - det er simpelthen ikke en del af specifikationen.
Og det er jo også derfor <meta-tags er blevet "svinet" til gennem tiderne og i dag er blevet ubrugelige for et firma som google, når det skal bedømme en sides reelle indhold og værdi. De lever jo af at levere så gode resultater som muligt. Men google bruger som nævnt selv metatags i andre sammenhænge til lige præcis formålet, nemlig f.eks ift "google-site-verification", en identitetskode. Og er så venlige at vise <meta name="description" når det optræder, fordi det gennem tiderne er blevet god latin at lave en meta-description.
<title> derimod ER en del af specifikationen, et tag der har et helt specielt formål og betydning, hvor der kun er én intention med tag'et som en HTML-parser skal forholde sig til. <title> SKAL være defineret i et HTML-dokument for at det kan være validt. Og du kan ikke udvide title-tag'et, du kan ikke bruge title tag'et til noget som helst andet end det som specifikationen fordrer, ligesom du ikke kan bruge <h1> til andet end at definere en overskrift.
<title> tag'et er med andre ord uanset hvordan man vender og drejer det ikke et meta tag. Som nævnt kan du bare slå op i specifikationen.
Jeg havde egentlig forventet at du ville svare, at det var af pædagogiske grunde at du omtalte <title> som et <meta -tag, men du bliver bare påståelig og hånlig? Er <object, <link, <style osv også meta tags? Du virker til at tro, at alt hvad der står mellem <head> og </head> er "meta tags"? Dine henvisninger til Matt Cutts og Google er ikke meget værd, da Google har præcis samme opfattelse som undertegnede. Google har ikke opfundet HTML og dikterer ikke hvordan HTML-dokumenter skal udformes. Og de har naturligvis ikke misforstået noget som helst, derimod virker det som om du havde misforstået hvad et meta tag er, da du skrev dit blogindlæg tilbage i 2007
Ift googles "guidelines" som du selv henviser til, se eksempelvis http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=79812 : Se hvad der står under <title> : "While technically not a meta tag..."
Så det er noget vrøvl at <title> er et meta tag, og dermed også noget vrøvl at meta tag'et title har betydning for SEO, for det er jo SEO det handler om. Faktisk er der ingen meta tags der har betydning for en sides værdi eller rank. <Meta robots som du nævner kan ikke få dig "op" i søgemaskinerne, men derimod instruere f.eks googlebot'en i at opfatte din side på en særlig måde, ikke indeksere siden osv. Men i sig selv forbedre rank i SERP's? No way. I sig selv noget der har SEO-effekt? Nej. Du kan bruge <meta tags til f.eks at undgå at visse sider indekseres, og dermed undgå duplicate content, og dermed teoretisk give en bestemt side en højere værdi end hvis siderne blev indekseret, men at man ikke bruger -meta tags er ikke skadeligt på nogen måde i sig selv. Det har ikke en negativ effekt.
Nå, ja. Det blev måske lidt langt, men jeg kan godt lide man kalder en spade for en spade. Der er for meget ukonkret gætteri og decideret misinformation rundt omkring. Den oprindelige spørger, Martin Skallerup, spurgte :
- Hvis jeg vil forbedre min placering hos google, skal jeg så oprette en ny php side for hver menu, i stedet for ID ?
- Er der en grænse for googles søgerobot vedrørende Meta tags, eller skal man bare fylde på?
Og så begynder folk at skrive om <title>, der ikke er et meta-tag, og at meta tags har stor betydning fior placering, hvad de jo ikke længere har, de er en extension. Kan du se min pointe nu, eller hvorfor jeg reagerede som jeg gjorde? Det rigtige svar til Skallerup havde været :
1. Nej, det er ikke nødvendigt at lave flere selvstændige php-sider, men det er bedre at lave dine ID'er om til semantiske URL'er
2. Meta tags har ikke længere nogen betydning for din placering, og der er ingen grænse for brugen af meta tags ift google.