Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud i ApS og krav til nyt indskud

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jun 11
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 08:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er medejer i et ApS hvor der er underskud, i den grad at egenkapitalen bliver negativ. Derfor vil min partner have at vi skal indskyde ekstra kapital, grundet at regnskabet skal se "bedre" ud pga. kreditværdighed. Han har 75% og jeg 25% af den samlede fordeling.

Hvad er mine rettigheder her?

Hvad sker der hvis jeg ikke vil indbetale det han foreslår.

Jeg forventer at det som skal indbetales, er jævnfør fordelingsnøglen 75/25 eller? Hvis eks. han indbetaler 1 mill og jeg 500 tkr, da vil fordelingen vel ændre sig?

Hvad kan han tvinge igennem?

Hvis jeg siger nej, er jeg så låst af min konkurrence klaussul?

 

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Landevejen,

Eftersom din makker har 75 % af kapitalen kan han med sit (mere end 2/3) flertal beslutte at dække tabet ved at nedsætte kapitalen til 0 kr.

Herefter skal kapitalen reetableres, og hvis du ikke vil medvirke til reetableringen mister du din indflydelse i selskabet. Han kan ikke tvinge dig til at tegne ny kapital, men han kan heller ikke tvinge dig til at du lader dig "udvande". Dvs. at hvis der skal reetableres f.eks. 1.000.000, så har du ret men ikke pligt til at tegne kapital for 250.000.

Mht. konkurrenceklausul, så afhænger det af, hvordan den er formuleret.

Jens.

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Udgangspunktet efter selskabsloven er, at din partner ikke kan tvinge dig til at foretage et kapitalindskud. Andet kan dog fremgå af en eventuel ejeraftale, som jeg formoder, at I muligvis har indgået, siden du skriver, at du har en konkurrenceklausul.

Din medanpartshaver kan som ejer af 75% af anpartskapitalen beslutte at gennemføre en kapitalforhøjelse, hvor du dog har ret til at tegne 25 % af kapitalforhøjelsen, mens han tegner de resterende 75 %. I kan dog uden problemer konkret aftale andet.

Hvis du ikke kan eller vil være med til forhøjelsen, kan din medanpartshaver dog gennemføre den alligevel og dermed udvande din ejerandel. Da du alene ejer 25 % kan han dog allerede gennemføre de fleste beslutninger i selskabet uden din medvirken, medmindre jeres eventuelle ejeraftale indeholder andre bestemmelser.

Med hensyn til din konkurrenceklausul vil du fortsat være deltager i selskabet, selvom du ikke deltager i kapitalforhøjelsen. Jeg er derfor ikke helt sikker på, hvad du mener med dit spørgsmål. Det kræver således under alle omstændigheder en gennemgang af din konkurrenceklausul for at kunne svare på, hvordan du er stillet.

Som du kan se, kræver det et mere detaljeret kendskab til dine konkrete forhold og jeres aftaler for at give dig et helt korrekt og retvisende svar. Jeg anbefaler dig derfor at søge rådgivning, hvis du skal have fuld klarhed over, hvordan du er stillet.

 

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

"Med hensyn til din konkurrenceklausul vil du fortsat være deltager i selskabet, selvom du ikke deltager i kapitalforhøjelsen"

Naturligvis medmindre der gennemføres en kapitalnedsættelse, som Jens skriver..:-)

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)