Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Postering af varekøb - med henblik på momsafstemning

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

I forbindelse med nyt økonomisystem og overgang til lagerstyring skal jeg til at ændre på måden for, hvordan jeg bogfører varekøb.

Hidtil har jeg ført alt køb i driften på seperate konti for hhv. DK, EU og 3. lande (af hensyn til momsafstemning).

Svagheden hermed er selvfølgelig manglende "matching" med det faktiske salg, hvor løsningen må være at bogføre køb direkte på varelageret i balancen, hvorfra det nye system kan trække vareFORBRUGET til driften.

Vi er i den "store" ende af regnskabsklasse B og har meget varekøb fra udlandet. Hvordan vil I anbefale kontoplanen opbygges (fx seperate konti til DK, EU og 3. lande under varelager tilgang)??

Jeg har set en standardkontoplan, der i driften har seperate konti for vareFORBRUG (DK, EU og 3.lande), men jeg kan ikke se nytteværdien af at opdele forbruget - man gør det vel af hensyn til momsafstemning?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan jo evt. lave tre underkonti under varelageret, og have varelageret som en samlekonto.

På den måde kan du lade dit faktureringssystem trække varerne fra varelageret, og stadig have 3 underkonti til at holde dine indkøb adskildt.

Når du laver momsafregning og perioderegnskab kan du nulstille dine 3 underkonti ved at flytte periodens indkøb overpå varelageret (samlekontoen).

På den måde kan du både have automatisk varelagerstyring, og alligevel holde dine varekøb adskildt i bogholderiet.

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg formoder, at du i det nye økonomisystem med overgang til lagerstyring vil skulle oprette indkøbsordrer for indkøb af varer på lageret. I så fald ville jeg inddele mine kreditorsamlekonti til DK, EU og ØU (øvrige udland/3. lande) og relatere hver af mine kreditorer til en af disse kategorier med momskode for indenlandsk moms på hver kredior.

Ved at registere dine indkomne kreditorer til lager via indkøb er det kreditoren, som styrer momsen.

Lav dine konti til vareforbrugsmatch til salg uden moms . og brug ikke disse konti til andet end de automatiserede poster ved varesalg.

/Smile Hanne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvilket øko.system bruger i?

Har været rådgiver på et lagerstyringssystem for et større dansk prod.virksomhed...hvor det hele var kørt

i koks både lagerstyrings og momsmæssigt.

Systemet var Economic..og var sat forkert op fra starten.

 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Jeg har sat et lagersystem op i en standard C5, hvor der er lavet noget kode for god integration mellem salgs- og indkøbsmodul, men disse har dog mest haft betydning for den røde tråd ved tilbageblik. 

For at få det til at spille er der - ud over opsætningen med de tre typer kreditorsamlekonti kører med de samme i debitorerne) - oprettet grupper på varerne også, således at de bliver håndteret forskelligt efter de typer, det har været muligt at inddele dem i.

Slutteligt så er der også oprettet ydelser i lagermoduelet - disse kører på deres egne grupper, som styrer bogføringen uden om lageret (fragt, håndtering, forsikring o.l.)

/Smile Hanne

 

Tilmeldt 19. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle jeres indlæg so far...

Vores system er netop en C5, som Hanne har erfaringer med.

 

Kenneth

Tilmeldt 19. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Hanne

Jeg har netop opsat mine kreditorgrupper til DK, EU og 3.L, så der er vi helt på linie. Så nu er det blot et spørgsmål om at lære at trække tallene ud...

Vil du uddybe de 2 linier omkring vareforbrugsmatch - den del forstår jeg nemlig ikke?

Tak

Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

Ved vareforbrugsmatch, så mener jeg de konti, som du bruger til at bogføre vareforbruget i i forbindelse med et salg.

Når du laver et køb af en vare eller ydelse via indkøbsmodulet, så bliver det jo for varernes vedkommende bogført ned på lageret. Når du så laver et salg, så sker der et lagertræk og vareforbruget for det solgte bliver bogført på en vareforbrugskonto.

Hvis du har brug for et nærstudie af, hvad dit system gør, når du fakturerer, så udskriv en udvidet posteringslisten for bilagsnummeret (Finans/Rapporter/Posteringer/dvidet posteringsliste - her er det en god ide at medtage både bilagsnummer/fakturanummer og dato - så går søgningen væsentlig hurtigere)

Selve momsdelen på operationen sker ved indkøbet til lageret, idet det er kreditorens momskode, der bestemmer om der er en købsmoms. Så det er bare at tage momstallene fra balancen Smile

Til brug for angivelse af, hvad der er købt i EU kan du udskrive en kreditorjournal fra kreditorerne for gruppen EU kreditorer (Kreditorer/Rapporter/Journal - og så afgrænse periode og gruppe)

/Smile Hanne

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)